واردات گوشی های موبایل

ثبت سفارش واردات گوشی های موبایل متوقف شده است؟

ثبت سفارش واردات گوشی های موبایل متوقف شده است یا خیر؟ طبق اطلاعات به دست آمده، وزارت صنعت و معدن و تجارت ثبت سفارش برای واردات گوشی تلفن همراه را متوقف کرده است، اما این وزارتخانه شایعات مطرح شده را رد می‌کند.

طبق اطلاعات به دست آمده و پیگیری‌های انجام شده، به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش واردات گوشی های موبایل را متوقف کرده است. در سه ماهه ابتدایی امسال و در چارچوب سیاست‌های ارزی کشور، بسیاری از واردکنندگان گوشی های تلفن همراه با ارز دولتی به نرخ 4200 تومان اقدام به واردات موبایل کردند. با این وجود قیمت گوشی های تلفن همراه در بازار به طور عجیبی افزایش پیدا کرد و از سوی دیگر به نظر رسید برخی از واردکنندگان کالای خود را احتکار کرده و در بازار عرضه نکردند که این اتفاقات با انتقادهای زیادی همراه شد.

پس از آن لیست واردکنندگانی که با دلار 4200 تومانی اقدام به واردات موبایل کردند و به نوعی متخلف شناخته شدند منتشر شد، اما خبری از برخورد جدی با متخلفان نبود. در نهایت گوشی های تلفن همراه از گروه کالایی درجه دو به گروه کالایی درجه سه از نظر اهمیت واردات منتقل شدند. به این ترتیب واردکنندگان گوشی های موبایل دیگر مشمول دریافت ارز رسمی و دولتی نخواهند بود و برای واردات باید از بازار ثانویه اقدام به تامین ارز مورد نیاز کنند که نرخ دلار در این بازار حتی تا 11 هزار تومان هم افزایش پیدا کرد.

تصمیمی عجیب برای واردات گوشی های موبایل

حالا خبر می‌رسد که با وجود انتقال گوشی های موبایل به گروه سوم اهمیت کالای وارداتی و همچنین حذف یارانه و رانت ارزی برای این کالاها، وزارت صنعت و معدن و تجارت اقدام به متوقف کردن ثبت سفارش واردات گوشی های تلفن همراه کرده است. تاکنون واکنش رسمی به این موضوع نشان داده نشده و هنوز مشخص نیست دلیل این تصمیم وزارت صنعت چه بوده است؟ قطعا چنین تصمیمی می‌تواند باعث نایاب شدن گوشی در بازار و گران‌تر شدن قیمت موبایل شود. پیش از این نیز برخی از واردکنندگان و فعالان بازار از توقف ثبت سفارش برای همه کالاهای وارداتی خبر داده بودند، اما مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت این موضوع را تکذیب کرده بود.

پس از انتشار این خبر در رسانه‌ها، وزارت صنعت و معدن و تجارت رسما اعلام کرد برخلاف شایعات مطرح شده، ثبت سفارش واردات موبایل متوقف نشده است و واردکنندگان می‌توانند با ثبت سفارش و تامین ارز مبادله‌ای از سامانه مربوطه، واردات گوشی تلفن همراه را انجام دهند.