ساخت گلکسی نوت 9

سامسونگ باید ساخت گلکسی نوت 9 را متوقف می‌کرد!

نه تنها ساخت گلکسی نوت 9 سامسونگ (Samsung Galaxy Note 9)، بلکه ساخت سایر محصولات سری نوت نیز می‌بایست خیلی قبل‌تر متوقف می‌شد. در این مطلب دلیل خود به منظور اصرار برای توقف ساخت گلکسی نوت 9 و دیگر گوشی های سری Note را عنوان می‌کنیم.

سامسونگ گلکسی نوت 9 هنوز به صورت رسمی معرفی نشده است، به همین دلیل صحبت پیرامون جانشین آن عاقلانه به نظر نمی‌رسد. اما از آنجایی که سامسونگ گوشی گلکسی نوت 9 را به وسیله انتشار تیزرهای تبلیغاتی، زودتر از موعد مقرر معرفی کرد، ما نیز تصمیم داریم حرکت غیر عاقلانه شرکت سازنده را ادامه بدهیم!

یکی از خبرهای مهمی که مدتی پیش پیرامون پرچمداران سامسونگ منتشر شد، امکان ادغام دو سری S و Note بود. با توجه به این موضوع، آیا بهتر نبود شرکت ساخت گلکسی نوت 9 را فراموش کرده و تلاش می‌کرد محصولات سری اس را چند سطح بالاتر ببرد؟

سامسونگ طی سال‌های اخیر، فقط به خاطر فرا رسیدن سال جدید، گوشی های هوشمندی که پیشتر نیز مشاهده کرده بودیم (کاملا شبیه به محصولات قبلی) را عرضه کرده است. کاربران رفته رفته از مشاهده این رفتار خسته شده‌اند. شاید به همین دلیل سرعت رشد سامسونگ در بازار موبایل کاهش پیدا کرده و بر اساس آمار، هواوی تا انتهای سال 2019 جایگاه این شرکت به عنوان پرفروش ترین گوشی‌ساز دنیا را تصاحب خواهد کرد.

فبلت‌ها ظهور کردند

ساخت گلکسی نوت 8

در سال 2011، استیو جابز هنوز زنده بود و گوشی های هوشمند دارای سیستم عامل سیمبین در تلاش برای بقا بودند. در این سال تبلت‌ها رفته رفته محبوبیت بیشتری کسب کرده و در همین حال نخستین فبلت دنیا در نمایشگاه IFA شهر برلین معرفی شد. پیش از این، با گوشی های هوشمند دارای نمایشگرهای کوچک و تبلت‌های دارای صفحه نمایش‌های 7 اینچی و یا بزرگتر رو به رو بودیم، اما برای نخستین دفعه، گجتی با اندازه بین این دو دسته عرضه شد.

امروز اصطلاح فبلت تقریبا از میان رفته است. پیشتر، گوشی های دارای اندازه بالاتر از 5 اینچ را فبلت خطاب می‌کردند، اما امروز داشتن یک صفحه نمایش 5.5 و یا حتی 6 اینچی کاملا متداول محسوب می‌شود. به همین دلیل فبلت‌ها را با همان نام فون می‌شناسیم. امروزه می‌توان با پرداخت 200 دلار و یا حتی کمتر، صاحب یک فبلت شد.

سامسونگ گلکسی نوت

ساخت گلکسی نوت 9 با نمایشگر 6.4 اینچی امروز دیگر تعجبی نیست، اما این شرکت کره‌ای به وسیله ساخت گوشی های هوشمند دارای نمایشگر 5.5 و 5.7 اینچی، روزگاری سبب متحیر شدن کاربران شده بود و باعث شد ساخت این دسته از گجت‌ها متداول شود. اگرچه پیشتر نیز دستگاه‌هایی با نمایشگرهای بزرگ ساخته شده بود، اما سامسونگ تابوی تولید گوشی های هوشمند دارای صفحه نمایش بزرگ را شکست، چیزی که اپل اصرار داشت کاربران خواهان آن نیستند. امروز می‌بینیم اپل نیز به اهمیت این موضوع پی برده و در سال جاری، آیفون ایکس اس پلاس را با نمایشگر 6.5 اینچی روانه بازار خواهد کرد.

سامسونگ برخلاف اپل، به محبوب شدن فبلت‌ها ایمان داشت، به همین دلیل ریسک تقسیم پرچمداران خود به دو دسته جداگانه را به جان خرید و فبلت‌هایش را تحت سری Note عرضه کرد. دلیل این نام‌گذاری را می‌توان در قلم مخصوصی (S Pen) پیدا کرد که به طور پیش‌فرض همراه با گوشی های این سری عرضه می‌شود.

تفاوت سری S و Note تنها منحصر به اندازه و وجود قلم مخصوص در مدل‌های یک سری نبود، بلکه محصولات هر یک با دیگری از نظر ساختار DNA تفاوت داشتند، هر چند هدف از ساختشان به مرور زمان به یکدیگر نزدیک شد. سامسونگ از ارائه آزمایشی گلکسی نوت، گلکسی نوت 2 و گلکسی نوت 3 هیچ ترسی نداشت و در پی سنجش عکس‌العمل کاربران نسبت به این فبلت‌ها بود، چرا که می‌دانست در صورت عدم موفقیت آن‌ها در بازار، گلکسی اس 3، گلکسی اس 4 و گلکسی اس 5 بدون شک فروش بد محصولات سری Note همان سال را جبران خواهند کرد.

عامل انتحاری گلکسی نوت 7 وارد شد

وقتی حضور محصولات سری نوت عادی شد، سامسونگ فشار بیشتری احساس کرد. رفته رفته گوشی های هوشمند سری S و Note شباهت بیشتری با یکدیگر پیدا کردند، به همین دلیل شرکت بعد از عرضه دو پرچمدار در ابتدای هر سال تحت سری S، کم کم برای ارائه ایده به منظور متفاوت‌سازی محصول سری Note همان سال با مشکل مواجه شد.

گلکسی نوت 7

شرکت به جای تلاش برای بهبود بیشتر گلکسی نوت 7، تلاش کرد آن را زودتر از همیشه معرفی کند، اصراری که به فاجعه ختم شد. اگرچه همه تصور می‌کردند به خاطر ازدیاد گوشی های گلکسی نوت 7 منفجر شده و آتش گرفته، سهم سامسونگ در بازار موبایل به میزان زیادی سقوط خواهد کرد، اما کاربران خیلی زود این حادثه را از یاد بردند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، عرضه دو گوشی کاملا متفاوت گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس بود که در مقایسه با تمامی پرچمداران پیشین این شرکت به جز گلکسی اس 7 اج، DNA متفاوتی داشتند. متاسفانه کمبود ایده، خود را در گلکسی نوت 8 مرتبه‌ای دیگر نشان داد، به طوری که از نظر طراحی، این گوشی هیچ تفاوتی با گلکسی اس 8 پلاس نداشت و فقط به دوربین دوگانه و قلم اس پن مجهز شده بود.

توقف ساخت گلکسی نوت 9 منطقی است

گلکسی اس 9

برای شرکت بزرگی مثل سامسونگ، اصراری بر عرضه سه پرچمدار کاملا شبیه به هم طی هر سال وجود ندارد. درست همانند موزیک‌دانان که در زمان نداشتن ایده جدید، به خود استراحت می‌دهند، این شرکت نیز باید به جای کمیت، بر روی کیفیت کار کند. آیا بر اساس مقررات دستگاه‌های نظارتی، هر شرکت گوشی‌ساز باید طی هر سال تعداد مشخصی پرچمدار ارائه کند و در غیر این صورت مشمول جریمه خواهد شد؟ قطعا چنین چیزی نیست!

طبق تیزرهای تبلیغاتی منتشر شده، در ساخت گلکسی نوت 9 نیز ایده خاصی به کار نرفته و شباهت این گوشی با مدل پلاس سری S به حداکثر مقدار ممکن رسیده است. ما شدیدا ایده استفاده از یک قلم بسیار منحصربه‌فرد با کاربردهای فراوان را تحسین می‌کنیم، اما این قلم می‌تواند در مدل مجهز به نمایشگر بزرگ سری اس به کار برود. از آن جایی که تفاوتی بین گلکسی اس 9 پلاس و پرچمدار آتی دیده نمی‌شود، آیا بهتر نبود سامسونگ به جای ساخت گلکسی نوت 9 ، قلم اس پن را در پرچمدار 6.2 اینچی سری S سال 2018 به کار می‌برد؟

پرچمداران سری F ظاهر می‌شوند

در صورتی که شرکت بتواند ایده‌های منحصربه‌فردی ارائه کند، از عرضه چهار و یا بیشتر سری پرچمدار در هر سال نیز ناراحت نخواهیم شد، به همین دلیل از شنیدن خبر عرضه گوشی های منعطف سامسونگ تحت سری F شدیدا خوشحال شدیم.

گلکسی ایکس

تا امروز پتنت‌های زیادی از دستگاه‌های تاشوی سامسونگ رویت شده است، به این معنی که شرکت در حال حاضر، چندین ایده متفاوت به منظور ساخت گوشی انعطاف‌پذیر در سر دارد. پس می‌تواند همه آن‌ها را یکی پس از دیگری طی سال‌های آتی معرفی کند. انتظار داریم به زودی ویژگی‌های محصولات سری نوت با پرچمداران سری اس ادغام شده و بعد از اعلام پایان کار سری Note، شاهد عرضه پرچمداران تاشوی سری F باشیم.