تشعشعات ماوراء بنفش

تشعشعات ماوراء بنفش لازمه حیات بر روی سیارات فراخورشیدی است

تشعشعات ماوراء بنفش از ملزومات اساسی شکل‌گیری حیات بر روی سیارت مختلف و سیارت فراخورشیدی است. اگر سیاره فراخورشیدی مانند کپلر۴۵۲بی قصد میزبانی حیات را داشته است، باید دریافت‌کننده‌ی میزان مشخصی از تشعشعات فرابنفش از ستاره خود باشد.

امکان حیات بر روی سیارات دیگر و یا در مکانی نامشخص از کیهان، همواره دستمایه تخیلات انسان بوده است. انسان می‌خواهد بداند که آیا تنها موجود زنده در کل کیهان است و یا اینکه در جایی دیگر از این کیهان لایتناهی موجودات دیگری شبیه به او و یا شاید با ویژگی‌های کاملا متفاوت از آنچه که ما هستیم زندگی می‌کنند.

هر بار که یک سیاره فراخورشیدی کشف می‌شود، پژوهش‌گران، ستار‌ه‌شناسان و کلا همه انسان‌ها به وجد می‌آیند که شاید در نهایت پاسخی برای سوالات دیرینه آنها در خصوص امکان حیات بر روی سیارات دیگر پیدا شده است. انسان عطشی سیری ناپذیر برای کشف امکان حیات بر روی سیارات دیگر دارد. او می‌خواهد بداند که آیا تنهاست و برای همیشه تنها می‌ماند و یا اینکه حیات در کیهان امری بدیهی است و تنها چالش موجود عدم کشف آن است.

تشعشعات ماوراء بنفش ، لازمه شکل گیری اسید ریبونوکلوئیک

به منظور شکل‌گیری حیات در سیارات فراخورشیدی، منجمان به یک سری ملزومات اشاره می‌کنند که در جهت امکان شکل‌گیری حیات نقشی راهبردی برعهده دارند؛ اینکه هر سیاره‌ای که بخواهد میزبان حیات باشد باید در فاصله‌ای کاملا مناسب از ستاره منظومه خود قرار داشته باشد، زیرا اگر ادعا کنیم وجود آب بر روی سیاره می‌تواند تضمین کننده حیات باشد به هیچ عنوان منطقی نیست، بلکه فاصله سیاره با ستاره منظومه خود باید در حدی باشد که حرارت بالا باعث تبخیر آب سطح سیاره نشود.

اما اخیرا دانشمندان بر روی یک موضوع جدید متمرکز شده‌اند و وجود آن را لازمه حیات بر روی سیارات دیگر می‌دانند. آنان معتقدند هر سیاره فراخورشیدی که بخواهد میزبان حیات بر روی خود باشد باید میزان مشخصی از تشعشعات ماوراء بنفش را دریافت کند. این میزان مشخص از ملزومات اولیه شکل گیری حیات است.

هر سیاره فراخورشیدی به مانند سیارات خورشیدی دارای یک ستاره است و تشعشعات ماورا بنفش را از این منبع دریافت می‌کند. از سوی دیگر دانش موجود بر این نکته تاکید دارد که زندگی با اسید ریبونوکلوئیک آغاز می‌شود. اسید ریبونوکلوئیک یا آر.ان.‌ای یکی از سه مولکول درشت اصلی است که برای شکل‌گیری هر گونه از حیات ضروری و لازم است.

برای ساخت مولکول آر. ان. ای نیازمند سه قطه هستیم و دانشمندان هم اکنون می‌دانند چگونه این سه قطعه را در آزمایشگاه خلق کنند. اما نکته جالب اینجاست که در زمان خلق مولکول آر. ان. ای دانشمندان دریافتند که کل این فرایند نیازمند تشعشعات ماوراء بنفش است. این بدان معناست که در صورت فقدان و یا عدم حضور میزان مشخصی از تشعشعات ماوراء بنفش، فرایند شکل گیری مولکول آر. ان. ای یا اسید ریبونولکلوئیک دچار اختلال می‌شود و اولین بلوک لازمه حیات شکل نخواهد گرفت.

تشعشعات ماوراء بنفش و شرایط ویژه کپلر۴۵۲بی

قبلا دانشمندان ویژگی‌های مختلفی را از جمله ملزومات حیات در سیارات فراخورشیدی عنوان می کردند. یافته‌های جدید  نشان‌دهنده‌ی آن است که باید به فاکتور تشعشعات ماوراء بنفش نیز توجه جدی صورت گیرد، زیرا نشانه‌های اولیه حیات با حضور آن خلق می‌شوند. با توجه به این مهم ستاره‌شناسان ادعا کرده‌اند که سیاره کپلر۴۵۲بی از مناسب‌ترین شرایط برای حیات برخوردار است و شانس وجود حیات بر روی این سیاره بیشتر از دیگر سیارات فراخورشیدی است.

کپلر۴۵۲بی سیاره‌ای فراخورشیدی است که کشف آن توسط ناسا و در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت. کشف این سیاره از دستاوردهای تلسکوپ فضایی کپلر است. از نکات جالب این سیاره آن است که شباهت بسیاری به زمین دارد و از سوی دیگر در مدار ستاره‌ای قرار دارد که مشابهت‌های بسیاری با ستاره خورشید دارد.

البته باید توجه داشت که در خصوص پارامتر مهمی بنام تشعشعات ماوراء بنفش استثناهایی هم وجود دارد. بطور مثال شاید سیاره‌ای قبلا دارای فاصله مناسبی با ستاره خود بوده و میزان مناسبی از تشعشات ماورا بنفش را دریافت می‌کرده است. اما این احتمال وجود دارد که پس از مدتی سطح تشعشعات ماورای بنفش کاهش پیدا کرده باشد. با این وجود احتمال دارد زمانی که شرایط ستاره و سیاره مناسب بوده و حیات بر روی سیاره شکل گرفته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. خیلی وقت پیش همچین نظریه شبیه این شنیده بودم

  2. خب خوبه بیان رو زمین نمیتونن زندگی کنن

  3. اینا در حد فرضیه ش