قیمت بلیط هواپیما

قیمت بلیط هواپیما هر روز گران‌تر از دیروز؛ تهران به کرمانشاه 900 هزار تومان!

قیمت بلیط هواپیما به طور بی سابقه‌ای افزایش پیدا کرد. افزایش نرخ ارز و عدم تخصیص ارز به ایرلاین‌ها باعث شده قیمت بلیط پروازهای داخلی و خارجی رکوردشکنی کرده و سفرهای هوایی به شدت کاهش پیدا کند.

افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر باعث شده بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در ایران تحت تاثیر قرار بگیرد. صنعت حمل و نقل هوایی نیز از گزند این وضعیت در امان نمانده و این روزها قیمت بلیط هواپیما به طور عجیب و بی سابقه‌ای افزایش پیدا کرده و باعث شده میزان سفرهای هوایی با کاهش شدیدی روبرو شود.

اخیرا اختصاص ارز دولتی به ایرلاین‌ها قطع شده بود و شرکت‌های هواپیمایی با ارز 4200 تومانی خداحافظی کردند و حتی برای تامین ارز آزاد نیز با مشکل مواجه شدند. ایرلاین‌ها مجبور بودند برای دریافت نرخ دقیق ارز راهی سامانه سنا شوند که در این سامانه، دلار با قیمت بالای 9 هزار تومان به فروش می‌رسید. با این حساب شرکت‌های هواپیمایی که حدود 60 درصد هزینه‌های خود را با ارزهای خارجی انجام می‌دهند چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیط پروازهای خود نداشتند.

با توجه به این که شرکت‌های خارجی فشار بیشتری را متحمل می‌شدند، این اتفاق تاثیر بیشتری بر روی مسیرهای هوایی بین‌المللی گذاشت و قیمت بلیط پروازهای خارجی بسیار بیشتر از پروازهای داخلی افزایش پیدا کرد. اما این روند در پروازهای داخلی نیز تداوم پیدا کرد و حتی بلیط برخی پروازها نایاب شد که نتیجه این وضعیت چیزی جز کاهش قابل توجه تعداد مسافران نبود. در این میان، تحریم شرکت‌های هواپیمایی نیز بی تاثیر نبود و با توجه به این که کلیه خدمات‌رسانی به این شرکت‌ها قطع شده، وضعیت بحرانی در صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان به وجود آمده است.

قیمت بلیط هواپیما

چندی پیش محمد علی اسفنانی، مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران در مورد افزایش صد در صدی قیمت بلیط پروازهای خارجی و افزایش 70 درصدی قیمت پروازهای داخلی گفت اگر چه این موضوع تابع عرضه و تقاضا است، اما افزایش قیمت باید سقفی داشته باشد. وی اضافه کرد پروازهای چارتری بزرگترین معضل در بحث افزایش قیمت بلیط هواپیما است و به همین دلیل موضوع حذف پروازهای چارتر به منظور مقابله با گرانی بلیط هواپیما مطرح شد.

موضوع افزایش قیمت بلیط هواپیما به مجلس شورای اسلامی هم کشیده شد و این قضیه در دستور کار کمیسیون‌های مجلس قرار گرفت. حتی رئیس جمهور نیز به صورت شبانه دستور پیگیری ماجرا و کاهش قیمت بلیط هواپیما را به مسئولان ذی‌ربط صادر کرد. از سوی دیگر، سازمان هواپیمایی کشور قول داد تا قیمت بلیط‌ها کاهش پیدا کند. محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این مورد اظهار کرد:

به عنوان نماینده مردم، طی نامه‌ای به عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی تذکر دادم. 50 درصد قیمت بلیط هواپیما ریالی و 50 درصد آن ارزی است. ایرلاین‌ها در روزهای گذشته بدون حساب و کتاب قیمت‌ها را بالا بردند. حتی برخی از ایرلاین‌ها قیمت بلیط‌ها را بیش از صد در صد افزایش دادند که این خلاف قانون است و باید جلوی آن گرفته شود. با توجه به این که محدودیت‌هایی به دلیل کمبود هواپیما در پروازها وجود دارد، ایرلاین‌ها و چارتری‌ها در چند وقت گذشته با افزایش تقاضاها، اقدام به افزایش خودسرانه قیمت بلیط کردند. وزیر راه و سازمان هواپیمایی کشور قول داده‌اند ظرف چند روز آینده، قیمت بلیط هواپیما را تعدیل کنند.

اتفاق دیگری که در روز گذشته افتاد این بود که پروازهای شرکت هواپیمایی بریتانیا، بریتیش ایرویز، خطوط هواپیمایی هلند، کی ال ام و ایر فرانس به ایران تا اطلاع ثانوی متوقف می‌شود. بریتیش ایرویز در روز پنجشنبه اعلام کرد پروازهای این شرکت به ایران توجیه اقتصادی ندارد و آخرین پرواز این شرکت از تهران به لندن در تاریخ یکم مهرماه انجام خواهد شد. شرکت هواپیمایی کی ال ام هلند نیز اعلام کرد پروازهای این شرکت به ایران به دلیل ملاحظات تجاری از روز 3 مهرماه به حالت تعلیق درمی‌آید. ایر فرانس دیگر شرکتی است که اعلام کرده از تاریخ 27 شهریور به بعد دیگر به ایران پرواز نخواهد داشت.

قیمت بلیط هواپیما

یکی از کارشناسان در رابطه با اوضاع نامساعد فعلی می‌گوید خرید بلیط هواپیما و سفرهای هوایی به خصوص برای مسیرهای خارجی حدود 80 درصد کاهش پیدا می‌کند، چرا که هم ارز مسافرتی قطع شده و هم قیمت بلیط هواپیما بیش از 100 درصد افزایش داشته است. این اظهار نظر خیلی زود ثابت شد و در روزهای گذشته، فرودگاه‌های کشور روزهای آرام‌تری را نسبت به قبل تجربه کردند. فرودگاه مهرآباد تهران به عنوان اصلی‌ترین فرودگاه پروازهای داخلی کشور که در طول سال حدود 20 میلیون مسافر را جابجا می‌کند، در روزهای اخیر مسافران بسیار کمتری داشته و درصد قابل توجهی از پروازهای داخلی ظرفیت خالی دارند. به نظر می‌رسد مسافران سفرهای جاده‌ای و ریلی را بسیار به صرفه‌تر می‌دانند و جز در موارد ضروری، علاقه‌ای به خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی نشان نمی‌دهند.

در فرودگاه امام خمینی نیز یکی از هواپیماهای ایرلاین اماراتی که از تهران به دبی می‌رفت، در شرایطی که ظرفیت بیش از 300 مسافر را داشت، پرواز خود را با 66 مسافر انجام داد که این نشان‌دهنده کاهش قابل توجه تعداد مسافران است. یکی از مدیران فرودگاه امام خمینی می‌گوید اصلی‌ترین نگرانی مربوط به احتمال کاهش تعداد مسافران توریستی است.

قیمت بلیط هواپیما

در جدول زیر می‌توانید قیمت حدودی بلیط برخی پروازهای داخلی و خارجی را مشاهده کنید که همه آن‌ها افزایش قابل توجهی نسبت به قبل داشته‌اند. قیمت بلیط‌ها با توجه به ساعت پرواز، نوع پرواز و شرکت هواپیمایی مربوطه متفاوت است.

قیمت بلیط هواپیما – 2 شهریور 97

مسیرقیمت بلیط
تهران – کرمانشاه400 تا 900 هزار تومان
تهران – اهواز290 تا 600 هزار تومان
تهران – شیراز260 تا 580 هزار تومان
تهران – مشهد300 تا 950 هزار تومان
تهران – بندرعباس285 تا 965 هزار تومان
تهران – اصفهان330 تا 450 هزار تومان
تهران – تبریز250 تا 500 هزار تومان
تهران – کیش360 تا 800 هزار تومان
تهران – استانبول (ترکیه)1 میلیون تومان به بالا
تهران – دبی (امارات)1 میلیون و 200 هزار تومان به بالا
تهران – مسکو (روسیه)2 میلیون و 500 هزار تومان به بالا
تهران – تفلیس (گرجستان)1 میلیون و 500 هزار تومان به بالا
تهران – پاریس (فرانسه)6 میلیون تومان به بالا
تهران – تورنتو (کانادا)11 میلیون تومان به بالا
تهران – آمستردام (هلند)6 میلیون تومان به بالا
تهران – پکن (چین)4 میلیون تومان به بالا
تهران – ریو دو ژانیرو (برزیل)15 میلیون تومان به بالا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه خخخخخخخخخخخخخ

  2. من که تا حالا راهم به هواپیما نیفتاده از این به بعدم مجبور شدم نیفته

  3. مردمو بدبخت کردن، از دستاورد های ج.ا

  4. تا قبل از تحریم ها هم نباید پول مردم ایران رو می سوزوندند

    کلاً 1 میلیون نفر در یک سال (شاید چند بار) سوار هواپیما می شوند، چرا باید 79 میلیون نفر بدبختی بکشن که یک عده ارز دولتی می خوان!

    یارانه نباید خدمتی بشه برای رفاه قشر متوسط رو به بالا

    یارانه باید فقیر رو غنی کنه و گرنه همون فقیر میاد زندگی غنی رو جهنم می کنه

    با سپاس

  5. قیمت همه چی داره هر روز گرون میشه

  6. بخدا داریم برمیگردیم به قرن ها قبل که با خر و شتر میرفتن اینور اونور .عاقبت ماهم شده عین اونا

  7. چه کاریه با قطار میریم خیلیم کیفش بیشتره هزینشم نصف

  8. با خر بریم بهتر از اینه

  9. مملکت که مللکت نیس