هدفون CL2 Planar

هدفون CL2 Planar ، نخستین ایرفون مغناطیسی مسطح دنیا توسط RHA معرفی شد

RHA هدفون CL2 Planar را به عنوان نخستین ایرفون معناطیسی مسطح دنیا معرفی کرد. این هدفون حرفه‌ای با کیفیت و قیمتی بسیار بالا ارائه خواهد شد.

اگر پیش از این در رابطه با هدفون های مغناطیسی مسطح شنیده‌اید، احتمالا در چارچوب مدل‌های دور گوشی بزرگ یا محصولات منحصر به فرد شرکت Audeze با نام iSines قرار می‌گرفتند؛ محصولاتی که هیچ‌کدام از آنها به عنوان یک گزینه قابل حمل، مناسب نیستند. کمپانی اسکاتلندی RHA قصد دارد در نمایشگاه IFA 2018، اولین هدفون های مغناطیسی مسطح درون گوشی وایرلس را با نام CL2 Planar معرفی کند.

اما تفاوت یک هدفون مغناطیسی مسطح با دیگر محصولات چیست؟ بر خلاف هدفون‌های مرسوم موجود در بازار که از کویل و مخروط برای جابجایی هوا و تولید صدا استفاده می‌کنند، مدل‌های مغناطیسی مسطح از یک دیافراگم نازک بهره می‌برند. اینجا هم‌چنان یک سیستم مشابه برای تولید صدا وجود دارد، اما صفحه باریک مورد استفاده در مدل‌های مغناطیسی مسطح حرکت ثابت‌تری داشته و دقت بالاتر، اعوجاج پایین‌تر و جزئیات بیشتر را به ارمغان می‌آورد. از طرفی، این محصولات معمولا اندازه بزرگ‌تری دارند، قدرت بخشیدن به آنها سخت‌تر است و در مقایسه با طراحی‌های معمول، گران‌تر هستند. به همین دلیل است که علی‌رغم پیشرفته بودن فناوری هنوز فراگیر نشده‌اند.

هدفون CL2 Planar

قیمت هدفون CL2 Planar

هدفون‌های سری CL2، ظاهری مشابه هدفون RHA T20i داشته و در بخش بیرونی آنها نمی‌توان هیچ نشانه‌ای از تکنولوژی های داخلی را پیدا کرد. با توسعه این محصولات در سه نسخه سیمی مختلف -که یکی از آنها به صورت وایرلس و با شارژ USB-C توسعه پیدا می‌کند- هدفون های جدید RHA مشابه ایرفون‌های هزار دلاری کلاس پرچمدار N5005 شرکت AKG هستند. RHA با قیمت‌گذاری محصولات خود در همین سطح، هدفون CL2 Planar را به ازای پرداخت 899.95 دلار / 799.95 یورو / 799.95 پوند در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

بخش داخلی جایی است که این هدفون‌های درون گوشی را از یکدیگر متمایز می‌کند. دیافراگم فوق باریک 16 میکرومتری در هدفون CL2 Planar بخشی مهم از کامکپت‌ترین درایور مغناطیسی مسطح تا به امروز است که RHA چهار سال مشغول توسعه آن بوده است. پوشش هر ایرباد از دی‌اکسید زیرکونیوم ضد خش ساخته شده است که به نظر می‌رسد با متریال سرامیکی هدفون رده بالای قبلی این شرکت یعنی CL1 Ceramic یکسان باشد.

هدفون CL2 Planar برای ارتباط کابلی استاندارد MMCX از یک جفت کابل مقاوم و بافته‌شده استفاده می‌کند که جک 2.5 میلی‌متری و جک 3.5 میلی‌متری در دو طرف آن قرار گرفته‌اند. گزینه وایرلس بسیار جذاب بوده و با یک بار شارژ کامل -که 1.5 ساعت طول می‌کشد- می‌توان برای 12 ساعت از آن استفاده کرد. این زمان شارژدهی با توجه به اینکه معمولا هدفون‌های مغناطیسی مسطح به انرژی زیادی نیاز دارند، بسیار خوب است. در رابطه با استانداردهای وایرلس، متاسفانه هدفون CL2 Planar فقط از AptX و AAC پشتیبانی می‌کند و خبری از AptX HD و LDAC نیست. در این صورت، برای تجربه بالاترین کیفیت از موسیقی در حال پخش چاره‌ای جز استفاده از ارتباط سیمی ندارید.

هم‌اکنون پیش‌فروش هدفون های جدید RHA آغاز شده و از تاریخ 12 سپتامبر (21 شهریور) نیز می‌توانیم شاهد عرضه آنها باشیم.