ثروتمندترین مرد دنیا

جف بزوس ثروتمندترین مرد دنیا چطور به این همه پول رسید و چگونه آن را خرج می‌کند؟

سال‌ها بیل گیتس به عنوان ثروتمندترین مرد دنیا شناخته می‌شد، اما چند سالی است این انحصار از دست وی خارج شده و در چنگال جف بزوس موسس و مدیر عامل آمازون قرار دارد. با توجه به مسیر و سرعت پیشرفت جف بزوس می‌توان گفت وی تا آینده‌ای نامعلوم در مقام ثروتمندترین انسان دنیا باقی می‌ماند.

جف بزوس از چند سال قبل به سلطه بیل گیتس در لیست ثروتمندترین انسان‌های دنیا پایان داد و اکنون با اقتدار در بالای لیست قرار گرفته است. وی که تاسیس و مدیریت بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا یعنی آمازون را در کارنامه دارد، نخستین فردی به شمار می‌رود که سقف دارایی‌هایش مرز صد 100 میلیارد دلار را رد کرده است! بر اساس گفته‌های وب سایت Forbes، ارزش خالص دارایی‌های وی نزدیک به 156 میلیارد دلار است! اما جف بزوس این همه پول را چطور به دست آورد و آن را چگونه خرج می‌کند؟

وی به عنوان ثروتمندترین مرد دنیا، امروز دارای چند شرکت بزرگ و کوچک است، اما دلیل اصلی موفقیتش به تاسیس آمازون برمی‌گردد. این شرکت در تاریخ پنجم جولای سال 1994 تاسیس شد و اکنون اصلی‌ترین منبع ثروت جف بزوس به شمار می‌رود.

ثروتمندترین مرد دنیا

تاسیس آمازون

زمانی که او تصمیم به راه‌اندازی آمازون گرفت، پدر و مادرش از این کار شوکه شدند، چرا که جف یک شغل بی‌دردسر و راحت در وال استریت را رها کرده و تصمیم گرفته بوده از طریق اینترنت به فروش کتاب بپردازد. آمازون در ابتدا یک فروشگاه اینترنتی کتاب بود و به مرور زمان توسعه پیدا کرد. این شرکت گذشته خود را فراموش نکرد، به طوری که هنوز به عنوان بزرگترین کتاب‌فروشی دنیا شناخته می‌شود.

شرکت آمازون

پدر و مادر جف نقش مهمی در رشد شرکت فرزندشان داشتند، به طوری که از تصمیم وی حمایت کرده و نزدیک به دویست و پنجاه هزار دلار در آن سرمایه‌گذاری کردند. ارزش و اهمیت آن مبلغ در موفقیت کنونی شرکت را می‌توان 30 میلیارد دلار خطاب کرد!

ثروتمندترین مرد دنیا

سهام آمازون سه سال بعد از تاسیس و در سال 1997 برای نخستین مرتبه برای خرید عموم در دسترس قرار گرفت. از آن زمان تا امروز، قیمت هر سهم شرکت به میزان 97 هزار درصد افزایش پیدا کرده است.

سهام آمازون

ثروتمندترین مرد دنیا با تاسیس آمازون و پیش بردن آن، بسیاری از رقبای اینترنتی زمان خود را از دور خارج کرد. در سال 1997 که آمازون تازه پا گرفته بود، شرکت بعد از آغاز عرضه عمومی سهام خود برای همکاری با شرکت‌هایی بزرگ آن زمان همچون آمریکا آنلاین، پرادیجی و یاهو اعلام آمادگی کرد. این در حالی است که شرکت‌های نام برده، تا امروز یا بیزینس را کنار گذاشته و یا با قیمتی پایین تحت اختیار سایر شرکت‌ها قرار گرفته‌اند.

آمازون

آمازون طی دو دهه اخیر هرگز دارای نمودار رشد نزولی نبوده و همواره به صورت یکنواخت و دائمی پیشرفت کرده است. اصلی‌ترین شرکت ثروتمندترین مرد دنیا امروز در کشورهای زیادی شعبه داشته و رنج وسیعی از محصولات متفاوت را به فروش می‌رساند. آمازون یک فروشگاه اینترنتی کامل است، به طوری که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در آن پیدا خواهید کرد!

فروشگاه آمازون

سایر فعالیت‌های ثروتمندترین مرد دنیا

جف بزوس رفته رفته در زمینه‌ها و شرکت‌های دیگری سرمایه‌گذاری کرد و برخی از آن‌ها امروز به ارزش فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرده‌اند. به عنوان نمونه Amazon Web Services امروز به عنوان یکی از محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات کلاد محسوب شده و ارزش آن حدود 17 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

شرکت Amazon Web Services

با این حال رشد آمازون علت اصلی رسیدن دارایی جف بزوس به 150 میلیارد دلار است. وی در حال حاضر اصلی‌ترین سهامدار آمازون شناخته شده و 16 درصد سهم شرکت در اختیار وی قرار دارد.

جف بزوس ثروتمندترین مرد دنیا

میزان دارایی ثروتمندترین مرد دنیا باورنکردنی است، به طوری که بر اساس محاسبات وب سایت Business Insider، اگر وی 88 هزار دلار خرج کند، باید آن را برابر پرداخت 1 دلار توسط یک فرد آمریکایی سطح متوسط دانست.

ثروتمندترین مرد دنیا

جف بزوس را به عنوان یکی از بزرگترین صاحبان ملک در سرتاسر آمریکا می‌شناسند، به طوری که به همراه خانواده‌اش پنج خانه بسیار بزرگ در چند نقطه آمریکا دارد.

ثروتمندترین مرد دنیا

یکی از زمین‌های ثروتمندترین مرد دنیا با ابعاد 2 هکتار در نزدیکی دفتر مرکزی آمازون در سیاتل قرار داشته و درونش دو خانه مستقل وجود دارد.

خانه ثروتمندترین مرد دنیا جف بزوس

یکی دیگر از خانه‌های جف بزوس در بورلی هیلز قرار داشته و به سبک عمارت‌های اسپانیایی ساخته شده است.

خانه ثروتمندترین مرد دنیا جف بزوس

جف در ون هورن تگزاس یک مزرعه دارد. البته باید آن را مقر شرکت هوافضای وی یعنی بلو اوریجین دانست.

مزرعه جف بزوس

در کنار مزرعه و خانه‌های نام برده، او در واشینگتن دی‌سی یک خانه شهری عادی نیز دارد.

خانه ثروتمندترین مرد دنیا جف بزوس

در نهایت باید به سه آپارتمان بزرگ جف بزوس در منهتن اشاره کنیم که اطراف پارک مرکزی نیویورک واقع شده‌اند. منهتن از بخش‌های پنج‌گانه شهر نیویورک بوده و مرکز اقتصادی و اداری آن به شمار می‌رود.

ثروتمندترین مرد دنیا

ثروتمندترین مرد دنیا در زمینه ابزارهای حمل و نقل زمینی بسیار محتاط و صرفه‌جو است، به طوری که بر اساس کتاب “The Everything Store”، او تا سال 2013 از یک خودروی هوندا آکورد برای جابه‌جایی استفاده می‌کرد.

ثروتمندترین مرد دنیا

اما این موضوع به معنی صرفه‌جو بودن وی در حالت کلی نیست، چرا که جف بزوس بیشتر ترجیح می‌دهد با جت شخصی Gulfstream G650ER خود، که دارای ارزش 65 میلیون دلار است، بین نقاط مختلف جابه‌جا شود.

جت Gulfstream G650ER

یکی از بزرگترین خریدهای جف بزوس تا امروز که در سال 2013 اتفاق افتاد، به خرید واشینگتن پست به مبلغ 250 میلیون دلار مربوط می‌شود. این بزرگترین و در گردش‌ترین روزنامه شهر واشینگتن دی‌سی است.

واشینگتن پست

جف بزوس در مقایسه با رقبای خود همچون وارن بافت کمتر در فعالیت‌های عمومی بشردوستانه شرکت می‌کند. وارن بافت و مخصوصا بیل گیتس، تا امروز بخش قابل توجهی از دارایی خود را به خیریه‌ها بخشیده و در ابعاد گسترده اقدام به انجام فعالیت‌های بشردوستانه کرده‌اند. به عنوان نمونه بیل گیتس بعد از بازنشستگی و سپردن سکانداری مایکروسافت به ساتیا نادلا، بیشتر وقتش را در خیریه‌ای که به همراه همسرش تاسیس کرده است می‌گذراند.

وارن بافت و بیل گیتس

اما این به معنی پول‌پرست بودن ثروتمندترین مرد دنیا نیست! جف بزوس پشتیبان Mary’s Place است، سازمانی که در سیاتل آمریکا قرار داشته و برای افراد بی‌خانمان پناهگاه فراهم می‌کند و به آن‌ها به منظور یافتن شغل آموزش می‌دهد. علاوه بر آن باید به پشتیبانی جف از TheDream.US اشاره کرد که به حمایت از مهاجرانی که از کودکی به آمریکا آورده شده‌اند می‌پردازد.

ثروتمندترین مرد دنیا

او بیشتر در زمینه‌های ماجراجویانه سرمایه‌گذاری کرده و هزینه پرداخت می‌کند. به عنوان نمونه می‌توان به حمایت از Long Now Foundation اشاره کرد که در تلاش است یک ساعت 10 هزار ساله مکانیکی غول‌پیکر در اعماق زمین بسازد!

Long Now Foundation

بر اساس یک توییت منتشر شده توسط جف، قرار است این ساعت سمبلی از تفکر دراز مدت باشد.

ثروتمندترین مرد دنیا

بلو اوریجین را باید جسورانه‌ترین سرمایه‌گذاری ثروتمندترین مرد دنیا دانست. این شرکت به همراه اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک، به عنوان بزرگترین شرکت‌های هوافضای خصوصی شناخته می‌شوند.

ثروتمندترین مرد دنیا

یکی از موفقیت‌های این شرکت ساخت یک راکت دارای قابلیت استفاده مجدد با نام نیوشپرد (New Shepard) است، قابلیتی که اسپیس ایکس از مدت‌ها قبل به وسیله راکت فالکون 9 و در ادامه فالکون هوی در اختیار داشته و به خاطر همان در کنون توجه قرار گرفته است.

بلو اوریجین از این نظر فاصله زیادی با اسپیس ایکس دارد، به طوری که تا امروز چندین پرواز آزمایشی را با موفقیت پشت سر گذاشته و رفته رفته تلاش می‌کند برای انجام پروژه‌های واقعی از نیوشپرد استفاده کند. بلو اوریجین اکنون مشغول طراحی و توسعه موشک دارای قابلیت استفاده مجدد نیوگلن (New Glenn) بوده و به وسیله آن رقابت با اسپیس ایکس را شدیدا نزدیک خواهد کرد.

راکت نیوشپرد

چشم‌انداز شرکت از دیدگاه جف بزوس، انجام سفرهای فضایی برای انسان‌ها با استفاده از موشک‌های بلو اوریجین است. او در نهایت تصمیم دارد در نقاط قابل سکونت منظومه شمسی اقدام به ساخت پایگاه‌های انسانی کند.

بلو اوریجین

در حالی که تصور می‌کردیم اصلی‌ترین تمرکز ثروتمندترین مرد دنیا بر روی شرکت آمازون قرار دارد، جف بزوس در گفتگو با مدیر عامل وب سایت Business Insider گفت فعالیت در بلو اوریجین، از نظر وی مهمترین کاری است که انجام می‌دهد. در واقع دلیل اصلی تلاش جف برای رشد آمازون، افزایش درآمد از آن به منظور سرمایه‌گذاری بشتر بر روی شرکت هوافضای خود است.

جف بزوس ثروتمندترین مرد دنیا