دوربین فوجی فیلم X-T3

دوربین فوجی فیلم X-T3 با قیمت 1500 دلار معرفی شد

دوربین فوجی فیلم X-T3 با امکانات نرم افزاری و سخت افزاری فراوان معرفی شد. در ادامه، نگاهی نزدیک به مشخصات و قابلیت‌های دوربین بدون آینه جدید ایکس-تی ۳ خواهیم داشت.

X-T3 جدیدترین عضو از دوربین های بدون آینه APS-C سری X شرکت فوجی فیلم است که 1500 دلار قیمت دارد. این محصول جدید، در واقع جانشین دوربین X-T2 است که سال 2016 معرفی شده بود. شاید X-T2 با دریافت آپدیت‌های فریمور توانمندتر از همیشه باشد، اما نسخه 2018، یک غول کاملا جدید با توانایی‌های فراوان است. فوکوس خودکار، قابلیت‌های فیلم‌برداری و ردیابی اشیا در نسل جدید به شکل قابل توجهی بهبود یافته است. با توجه به توانایی بالای X-T2، ظاهرا حالا بهترین زمان برای تغییر سخت افزار از نظر فوجی فیلم است.

دوربین فوجی فیلم X-T3

دوربین فوجی فیلم X-T3 از یک حسگر 26.1 مگاپیکسلی با توانایی ضبط ویدیوهای 4K در نرخ 60 فریم بر ثانیه بهره برده و نویدبخش بهترین سیستم فوکوس خودکاری است که تا به امروز شاهد ارائه آن توسط Fujifilm بوده‌ایم. فروش محصول جدید این شرکت ژاپنی قرار است از تاریخ 20 سپتامبر (29 شهریور) با قیمت پایه 1499.95 دلار آغاز شود و خرید دوربین به همراه کیت لنز 55-18 با قیمت 1899.99 دلار هم امکان‌پذیر است. در حقیقت، X-T3 صد دلار ارزان‌تر از X-T2 در زمان عرضه است. برای جبران این هزینه، مدیران خط تولید دوربین را از ژاپن به چین منتقل کرده‌اند؛ تصمیمی که طرفداران این شرکت چندان از آن استقبال نکردند. حالا به جای عبارت غرورآمیز «ساخته‌شده در ژاپن»، کاربران نام کشور چین را پشت LCD عقبی می‌بینند.

هنگام استفاده از دوربین، احتمالا تمام دیدگاه‌های منفی در مورد کیفیت ساخت را فراموش خواهید کرد. تا به امروز، فوجی فیلم چندین دوربین و لنز را بین کشورهای تایلند، چین و فیلیپین تولید کرده است، اما تناقض خاصی میان آنها و نسخه ساخته‌شده در ژاپن دیده نمی‌شود. شاید طراحی و محل قرارگیری کلیدها در دوربین بدون آینه X-T3 با X-T2 مشترک باشند، ولی ما با دستگاهی بزرگ‌تر و کمی سنگین‌تر رو به رو هستیم.

دوربین فوجی فیلم X-T3

X-T3 از USB-C (به طور مشخص، USB 3.1) برای اتصال استفاده می‌کند تا سرعت آن بالاتر باشد. هرچند، سازندگان می‌گویند سرعت شارژ در این دوربین برابر X-T2 است. به بیان دیگر، ظاهرا از USB Power Delivery نمی‌توان در دوربین‌ها استفاده کرد. این محصول همچنین یک جک هدفون داخلی برای مانیتور صدا و دیوپتر قفل‌شدنی دارد. توجه سازندگان به جزئیات و مشکلات چرخش تصادفی، قابل تحسین است. حلقه‌های کنترلی در بخش بالایی و دکمه‌ها در بخش پشتی هم حالا کمی بزرگتر شده‌اند.

منظره یاب الکترونیکی 0.5 اینچی اولد با 3.69 میلیون نقطه، بسیار واضح‌تر از چیزی‌ست که پیش‌تر در X-T2 دیده بودیم. نرخ بازخوانی این نمایشگر، 100 فریم بر ثانیه بوده و لگ یا تاخیر آن نیز تنها 0.005 ثانیه است. فوجی فیلم به جز لمسی کردن نمایشگر LCD پشتی، تغییر دیگری در آن ایجاد نکرده است. هم‌چنان یک پنل 1.04 میلیون نقطه‌ای پیش روی شماست، ولی حالا امکان لمس صفحه هنگام عکاسی وجود دارد. به علاوه، پنل هم‌چنان در سه جهت (بالا، پایین و راست) می‌چرخد، اما خبری از چرخش 180 درجه آن برای ثبت عکس‌های سلفی نیست.

دوربین فوجی فیلم X-T3

سنسور جدید X-Trans CMOS 4 با پردازنده X-Processor 4 فوجی فیلم همراه شده است؛ یک پردازنده چهار هسته‌ای که سه برابر سریع‌تر از دوربین‌های فعلی X Series است. قدرت بیشتر یعنی اندازه‌گیری و عملیات فوکوس دوباره در X-T3 در مقایسه با نسل قبلی، 1.5 برابر سریع‌تر خواهد بود. به این مورد باید مصرف بهینه‌تر را هم اضافه کرد تا در شرایطی که شارژ باتری روی 100 درصد است، بتوان 390 عکس (340 عکس در X-T2) را با دوربین جدید X-T3 ثبت کرد.

فوجی فیلم پیکسل‌های تشخیص فاز را در سراسر سطح سنسور پراکنده کرده است. برای فوکوس روی یک نقطه، شما می‌توانید از دو حالت مختلف 117 نقطه AF یا 425 نقطه AF استفاده کنید. ارائه این پراکندگی جامع از نقطه‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز، نشانگر یکی از بهترین توانایی‌های دوربین فوجی فیلم X-T3 است. توانایی فوکوس تا 3EV- (در مقایسه با 1EV- در X-T2) یا فوکوس در محیط‌های کم‌نور هم می‌تواند از دیگر نقاط قوت این دوربین باشد. فوجی فیلم همچنین می‌گوید قابلیت تشخیص چهره و چشم‌ها در محصول جدید آنها بهتر از گذشته شده است.

فوکوس خودکار مداوم با استفاده از شاتر مکانیکی به 11 فریم بر ثانیه می‌رسد؛ در حالی که با X-T2، شما مجبور به خرید گریپ عمودی برای رسیدن به این توانایی بودید. در واقع حالا همه‌چیر در خود دوربین جای گرفته و نیازی به خرید لوازم جانبی نیست. با سوییچ روی شاتر الکترونیکی (و برش 1.25 برابری)، توانایی دوربین به حداکثر 30 فریم بر ثانیه می‌رسد.

اینجا تمام فیلم‌های شبیه‌سازی Fujifilm را هم می‌توان پیدا کرد. X-T3 همچنین از یک افکت کروم جدید استفاده می‌کند که اشباع و جزئیات در سایه‌ها را افزایش می‌دهد. این قابلیت پیش‌تر با دوربین مدیوم فرمت GFX 50S نیز ارائه شده بود، اما حالا قرار است به محصولات سری X اضافه شود. علاوه بر این، در نسل جدید یک گزینه تازه اضافه شده است که تنظیم شات‌های مونوکروم بین تن گرم و سرد را امکان‌پذیر می‌کند.

دوربین فوجی فیلم X-T3

به قابلیت‌های دوربین در فیلم‌برداری می‌رسیم؛ جایی که فوجی فیلم ادعا می‌کند به تعدادی از «نخستین‌ها» دسترسی پیدا کرده است. به گفته سازندگان، دوربین فوجی فیلم X-T3 «نخستین دوربین دیجیتال بدون آینه با توانایی ضبط ویدیوهای SD card 4K/60P 4:2:0 10bit و نخستین دوربین دیجیتال با APS-C یا سنسور بزرگتر است که می‌تواند ویدیوهای 4K/60P 4:2:2 10bit HDMI را ضبط کند.» محصول پیش رو علاوه بر پشتیبانی از H.264، پشتیبانی از کدک H.265 را هم برای فشرده‌سازی کارآمدتر اضافه کرده است. انتخاب کدک‌ها برای HEVC به شما اجازه می‌دهد ویدیوهای 4K با نرخ 24 یا 30 فریم بر ثانیه را در نرخ بیت 400 مگابیت بر ثانیه ضبط کنید (محدودیت برای سایر حالت‌ها، 200 مگابیت بر ثانیه است).

فوجی فیلم می‌گوید زمان جمع شدن شاتر را به کمتر از 10 میلی‌ثانیه کاهش داده است. X-T3 از شبیه‌ساز فیلم‌برداری “Eterna” که همراه با X-H1 معرفی شد نیز استفاده می‌کند. این حالت زمانی کارآمد است که نیاز به درجه‌بندی سریع داشته باشید و نخواهید از F-Log استفاده کنید. به این موارد باید اکسپورژر بهتر و الگوریتم کاهش نویز جدید را هم اضافه کرد.

دوربین فوجی فیلم X-T3

از چندین جهت، دوربین فوجی فیلم X-T3 یک تکامل بزرگ در مقایسه با X-T2 محسوب می‌شود. با یک سنسور جدید، پردازنده سریع‌تر، فوکوس خودکار بهینه‌تر و حتی منظره یاب الکترونیکی بهتر، محصول جدید ژاپنی‌ها  به دوربینی دوست‌داشتنی تبدیل می‌شود که عکاسان حرفه‌ای می‌توانند آن را مد نظر داشته باشند.

اگر  تثبیت‌کننده عکس داخلی را می‌خواهید یا به آن نیاز دارید، X-H1 انتخاب بهتری خواهد بود؛ فوجی فیلم حتی با اضافه شدن قابلیت‌های فراوان به X-T3، دوربین X-H1 را به عنوان پرچمدار خود معرفی می‌کند. با این حال، اگر روی خرید نسل جدید دوربین های سری X اصرار دارید، بیان اینکه X-T3 کجا و چگونه شما را ناامید خواهد کرد، بسیار دشوار خواهد بود.

ویدیوی رسمی معرفی دوربین فوجی فیلم X-T3