این یک تخیل نیست : ساخت دستگاهی که فکر شما را می خواند !

محققین دانشگاه برکلی کالیفرنیا موفق به ساخت دستگاهی رمزگشا شده اند که می‌تواند افکار شما را از طریق فعالیت های عصبی مغز روی کاغذ بیاورد. این اختراع بدین معنی خواهد بود که افکارتان دیگر تنها متعلق به شما نخواهد بود!

محققین از افراد مورد مطالعه در این تست خواسته اند که نخست نوشته ای را با صدای بلند و سپس آن را در ذهن خود بخوانند تا در نهایت با توجه به فعالیت اعصاب مغز، یک الگوی قابل مرتبط در این دو حالت بیابند.

البته اگر تصور می‌کنید که این وسیله نیز در نهایت سر از نیروهای پلیس و نظامی برای اعتراف گیری از متهمین در خواهد آورد، باید بدانید که هدف اصلی محققین این پروژه امکان ارتباط با افرادی است که قدرت تکلّم ندارند. در عین حال میتوان از این تکنولوژی در کنترل اسمارت فون، کامپیوتر و دیگر وسیله های دیجیتالی با استفاده از قدرت ذهن نیز بهره برد.

برایان پیسلی از دانشمندان این پروژه به نشریه نیوساینتیست گفته است: “هنگامی که متنی را در یک کتاب یا روزنامه مطالعه می‌کنید، صدایی را نیز در ذهن خود می‌شنوید. ما تلاش داریم که با رمزگشایی فعالیت مرتبط با این صدا در مغز، اندامی مصنوعی برای افراد ناتوان از تکلّم تولید کنیم.”

سخت افزار مورد نیاز برای این پروژه فعلا در حالت تحقیق و توسعه قرار دارد. همچنین اشکالات و خطاهایی نیز در این سیستم دیده شده، اما محققین نتایج حاصل از این تست را امیدوارکننده توصیف کرده اند.

گفته شده که این تکنولوژی هم اکنون در حالتی جوابگوست که فرد برای مدتی تحت مانیتورینگ باشد و حتی الگوریتم های سیستم رمزگشایی می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

منبع : digitaltrends

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. پدرم بهم گفت در مقایسه با پنجاه سال پیش تکنولوژی خیلی پیشرفت کرده ، به طوری که اون موقع ها اصلا نمی شد حدس که چه تغییرات بزرگی در این زمینه رخ میده. حالا این سوال از من پرسید آیا حدس میزنی پنجاه سال آینده چه تحولاتی در این زمینه رخ میده ؟!
    والا با خوندن مطالب مختلف ، مثلا همین پستی که شما گذاشتین آدم واقعا در کار پیشرفت علم و تکنولوژی میمونه …
    همین جوریش همه چی خیلی سریع داره پیشرفت می کنه. و من واقعا فکر می کنم پنجاه سال دیگرو نمیشه پیش بینی کرد …
    :Thinking: