ترانزیستورهای تراشه A12

ترانزیستورهای تراشه A12 اپل هفتاد درصد بیشتر از نسل قبل هستند!

گوشی‌های هوشمند آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مکس از تراشه A12 بایونیک استفاده می‌کنند که توسط TSMC ساخته می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، ترانزیستورهای تراشه A12 هفتاد درصد بیشتر از نسل قبل در واحد میلی‌متر مربع هستند.

تراشه A12 بایونیک (Bionic) که قلب تپنده دو گوشی iPhone XS و iPhone XS Max است، با لیتوگرافی 7 نانومتری و فناوری FinFET توسط کمپانی تایوانی TSMC ساخته می‌شود. البته نمونه ارزان‌تر آیفون ایکس آر نیز هنگام عرضه از چیپستی مشابه استفاده خواهد کرد.

آیفون‌های 2018 تنها گوشی‌های پر تیراژ سال خواهند بود که چیپست‌هایی با لیتوگرافی 7 نانومتری دارند. نسل قبلی چیپست‌های اپل که A11 بایونیک نام داشت و در آیفون‌های 2017 قرار گرفته بود، لیتوگرافی 10 نانومتری داشت. چیپست A12 نسبت به A11 قدرت بیشتر و مصرف کمتری دارد.

در A11 شاهد حضور 49 میلیون ترانزیستور در واحد میلی‌متر مربع بودیم. از آن‌جایی که A12 دارای لیتوگرافی 7 نانومتری است، توانسه در هر میلی‌متر مربع از مساحت خود 83.9 میلیون ترانزیستور را جای دهد که 70 درصد بیشتر از نسل پیش است. شمار ترانزیستورهای تراشه A12 به 6.9 میلیارد می‌رسد، در حالی که A11 دارای 4.3 میلیارد ترانزیستور بود.

همچون دیگر چیپست‌های اپل، یکی از بخش‌های تراشه A12 که توسط اپل طراحی نشده، قسمت مربوط به مودم است. از سال 2011 تا 2015 کمپانی آمریکایی کوالکام تنها سازنده مودم‌ برای چیپست‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند اپل بود. در سال‌ها 2016 و 2017 نیز اینتل و کوالکام مشترکا عهده‌دار وظیفه تامین مودم برای چیپست‌های اپل بودند. اما به دلیل شکایات و کشمش‌هایی که از سال گذشته بر سر حق امتیاز پتنت‌ها و نقض حقوق یکدیگر بین کوالکام و اپل صورت گرفت، کوپرتینویی‌ها اینتل را به عنوان تامین کننده مودم برای چیپست سال 2018 خود در نظر گرفتند.

به تازگی نیز پیش خبر دیگری مبنی بر متهم کردن اپل از سوی کوالکام بخاطر سرقت اطلاعات محرمانه مربوط به تجارت چیپ‌های مودم‌ منتشر شد. با وجود خصومتی که بین اپل و کوالکام صورت گرفته، بعید نیست که اپل اینتل به عنوان تنها تامین کننده مودم‌های A12 در نظر بگیرد.

اپل تا سال 2020 مودم‌های مورد نیاز برای چیپست‌ها را نیز خودش تولید خواهد کرد و بدین ترتیب به تراشه‌سازان دیگر نیازی نخواهد داشت. چیپست سال 2020 اپل همچنین اولین مودم 5G برای محصولات اپل خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اصلا معلوم نیست این همه ترانزیستور رو چطور تو این یه ذره جا میدنک ه میشه سی پی یو