قابلیت آی او اس

5 قابلیت آی او اس و آیفون که خواهان حضورشان در اندروید هستیم

اگرچه پلتفرم موبایل گوگل یعنی اندروید بسیار قدرتمند است، اما همیشه راه برای پیشرفت وجود دارد. در این مطلب 5 قابلیت آی او اس (iOS) و گوشی های آیفون که دوست داریم به ویژگی‌ های اندروید نیز اضافه شوند را بررسی می‌کنیم.

صحبت از چند قابلیت آی او اس که دوست‌ داریم در اندروید نیز وجود داشته باشند، به معنی حسرت به دل ماندن کاربران اندرویدی و زاری کردن آن‌ها برای داشتن یک گوشی آیفون نیست! این دو پلتفرم بسیار قدرتمند بوده و به همین دلیل همه رقیب‌ها را از دور خارج کرده‌اند، اما از آنجایی که خوب مطلق وجود ندارد، می‌توان با تصور چند قابلیت آی او اس درون اندروید و بالعکس، گوشی های هوشمند بسیار قدرتمندی را متصور شد.

کدام قابلیت آی او اس باید به اندروید اضافه شود؟

همیشه کاربرانی وجود دارند که بعد از چند سال استفاده از گوشی های اندرویدی به سراغ یک آیفون رفته و یا بعد از سال‌ها زندگی در دنیای اپل، به اندروید مهاجرت کرده‌اند. به همین دلیل بد و خوب در این میان وجود نداشته و همه چیز به سلیقه برمی‌گردد، چون سیستم عامل‌های هر دو پلتفرم موبایل اندروید و آی او اس خوبی‌ها و بدی‌های خاص خود را دارند. اگر 5 قابلیت آی او اس اشاره شده در زیر، درون گوشی های اندروید نیز وجود داشته باشند، دنیا گلستان خواهد شد!

اپلیکیشن‌های باکیفیت‌تر

قابلیت آی او اس

به خاطر سخت‌گیری‌های گوگل مخصوصا قرار دادن فیلترهای بیشتر بر روی فروشگاه گوگل پلی، امروز کیفیت نرم افزارهای اندرویدی نسبت به قبل به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است. با این حال، همچنان فاصله زیادی بین نرم افزارهای تولید شده برای اندروید و آی او اس وجود دارد. به عنوان نمونه، کاربران زیادی عقیده دارند نسخه آی او اسی یک اپلیکیشن بر روی یک آیفون، روان‌تر و سریع‌تر از نسخه اندرویدی آن اجرا می‌شود.

از طرفی برخی شرکت‌ها، به دلایلی خاص فقط اقدام به تولید برنامه‌های مخصوص آی او اس می‌کنند. به عنوان نمونه می‌توان بازی‌های iOS بسیار محبوبی را در اپل استور پیدا کرد که کاربران اندروید از اجرای آن‌ها به دلیل عدم وجود نسخه اندرویدی عاجز هستند.

دلیل این قابلیت آی او اس را می‌توان در دست‌های پنهان و پشت پرده توسعه‌دهندگان آن‌ها پیدا کرد، چرا که به نرم افزارهای خود اهمیت بیشتری داده و پشتیبانی قوی‌تری دارند. البته این اتفاق به خاطر قوی تصور کردن iOS نسبت به اندروید در ذهن توسعه‌دهندگان نیست!

یک اپلیکیشن اندرویدی، ممکن است بر روی یکی از صدها مدل موجود در بازار نصب شود، مدل‌هایی که هر کدام دارای رابط نرم افزاری متفاوتی بوده و ابعاد و اندازه خاصی دارند. اما تعداد دستگاه‌های آی او اسی انگشت‌شمار است. به همین دلیل توسعه‌دهندگان می‌توانند تمرکز بیشتری بر روی بهینه‌سازی و افزایش پایداری اپلیکیشن‌های خود داشته باشند.

ایر دراپ

قابلیت آی او اس

بسته بودن اکوسیستم اپل مشکلات زیادی برای کاربران در پی دارد، اما در عوض، می‌توان مطمئن بود با در اختیار داشتن یک دستگاه آی او اسی و یک سیستم مجهز به مک، نه تنها بابت برقراری ارتباط بین دسکتاپ و موبایل خود هیچ دغدغه‌ای نخواهیم داشت، بلکه بهترین حالت ممکن را تجربه خواهیم کرد. درون این اکوسیستم ویژگی‌های مختلفی در نظر گرفته شده که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها AirDrop است. این قابلیت آی او اس و مک شدیدا کاربردی محسوب می‌شود.

وقتی بیرون منزل و درون گوشی آیفون یا تبلت آیپد خود مشغول تماشای ویدیو هستید، به محض رسیدن به خانه قادر خواهید بود ادامه فیلم را درون مک بوک‌تان مشاهده کنید. برای این کار یک مرتبه لمس منوی ایر دراپ در دستگاه موبایل کافی است. به عنوان نمونه‌ای دیگر می‌توان به مشاهده لینک‌های باز شده درون گوشی بر روی دسکتاپ اشاره کرد. این قابلیت آی او اس به صورت بالعکس نیز قابل استفاده است، یعنی انجام کاری را در مک شروع کرده و در آی او اس ادامه بدهید.

در دنیای اندروید نیز قابلیت‌ مشابهی وجود دارد، اما منحصر به محصولات گوگل است. در صورت خرید یک گوشی اندرویدی از سری Pixel گوگل و همچنین داشتن یک لپ تاپ قدرت گرفته از سیستم عامل کروم همین شرکت، قادر خواهید بود به ویژگی‌هایی شبیه به کارایی ایر دراپ در آی او اس دسترسی داشته باشید.

همگام‌سازی پیام‌ها و تماس‌ها در دسکتاپ

قابلیت آی او اس

اگر همه زندگی‌تان را وارد دنیای اپل کنید، کمتر از بسته بودن محیط آن ناراحت خواهید شد. کاربران استفاده‌کننده از مک و آی او اس همراه با یکدیگر، به لطف قابلیت آی او اس در همگام‌سازی پیام‌ها و تاریخچه تماس‌ها، می‌توانند بدون توجه به دستگاه مورد استفاده اعم از موبایل یا دسکتاپ، به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

البته گوگل، از طریق ارائه اپلیکیشن Android Messages قدم بزرگی در این زمینه برداشت، به طوری که اکنون نسخه وب آن در دسترس بوده و در زمان استفاده از کامپیوتری لینوکسی، ویندوزی یا مک خود نیز می‌توان اقدام به ارسال پیامک کرد. اما همچنان تا یکسان شدن میزان کارایی نسخه وب و موبایل Android Messages همراه با یکدیگر، به اندازه قابلیت آی او اس در این زمینه، کمی فاصله وجود دارد. البته اگر از یک گوشی پیکسل استفاده کنید، امکانات شبیه به دنیای بسته اپل بیشتری در اختیارتان قرار خواهد گرفت، بدون این که واقعا در دنیایی محدود قرار داشته باشید!

ژست‌های حرکتی بهتر

قابلیت آی او اس

اپل همراه با معرفی آیفون ایکس تصمیم گرفت نحوه تعامل کاربران با رابط کاربری را تغییر داده و کلید هوم را حذف کند. اگرچه این قابلیت آی او اس یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های اندروید 9 پای نیز محسوب شده و در نسخه پایدار این سیستم عامل درون دستگاه‌های دریافت‌کننده آن، ژست‌های حرکتی جدید عملکرد بسیار خوبی ارائه کرده‌اند، اما همچنان جای کار زیادی دارند.

اکنون می‌توان در حالتی چرخشی بین اپلیکیشن‌های باز شده گردش کرد و با یک مرتبه کشیدن انگشت از پایین به بالا، به منوی مالتی تسکینگ دسترسی داشت، اما همچنان نحوه برگشت به حالت قبلی بدون وجود دکمه ناوبری همیشگی و از طریق ژست‌های حرکتی، کمی دشوار است. این موضوع که گوگل نخواسته در پیاده‌سازی ژست‌های حرکتی جایگزین کلیدهای ناوبری همیشگی، از اپل کپی‌برداری کند، بسیار ستودنی است، اما همچنان باید بر روی ساده‌سازی آن کار کند. کار با ژست‌های حرکتی آیفون ایکس و آیفون‌های 2018 نیز برای کاربران تازه وارد و عادت کرده به سیستم قبلی چندان راحت نیست، اما در مقایسه با یک گوشی گوگل پیکسل مجهز به اندروید 9، همچنان کارایی بیشتری دارد.

سیستم تشخیص چهره همه منظوره

قابلیت آی او اس

سامسونگ، وان پلاس، هواوی و برخی گوشی‌سازان اندرویدی دیگر، دارای سیستم تشخیص چهره منحصربه‌فرد خود بوده و آن را در برخی محصولاتشان به کار می‌برند، اما آن‌ها با وجود داشتن سرعت بیشتری نسبت به فیس آیدی اپل، امنیت، دقت و مخصوصا کارایی آن را ندارند.

اما این قابلیت آی او اس بسیار گسترده‌تر است. سیستم تشخیص چهره گوشی های اندروید، حتی آن‌هایی که پیشرفته خطاب می‌شوند، تنها برای باز کردن قفل نمایشگر کاربرد دارند، اما فیس آیدی، امنیت تک تک قسمت‌های دستگاه شامل فرآیند ورود به اپلیکیشن بانکی و استفاده از آن، پرداخت با موبایل، استفاده از اپ استور، وارد کردن خودکار پسورد درون مرورگر حین مشاهده وب سایت‌ها و دیگر موارد را تامین می‌کند.