قیمت گذاری شورای رقابت

قیمت گذاری شورای رقابت به صنعت خودرو آسیب می‌رساند

رئیس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو از ضرر رساندن 20 هزار میلیاردی شورای رقابت به صنعت خودرو خبر داد و عنوان کرد قیمت گذاری شورای رقابت غیر واقعی بوده و به صنعت خودرو آسیب می‌رساند.

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو در مصاحبه‌ای عنوان کرد قیمت گذاری شورای رقابت غیر واقعی بوده و تاکنون 20 هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو کشور ضرر رسانده است. در واقع روشی که این شورا برای قیمت گذاری خودروها در نظر گرفته موجب تحلیل اقتصادی خودروسازان می‌شود و این شرایط برای کشور مناسب نخواهد بود.

قیمت گذاری شورای رقابت

انتقاد از قیمت گذاری شورای رقابت

رئیس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو اظهار کرد قیمتی که شورای رقابت برای خودرو تعیین می‌کند کمتر از بهای تمام شده آن است. به طور مثال خودرویی که در یک خودروسازی با بهای تمام شده 10 تومان ساخته می‌شود توسط شورای رقابت 8 تومان قیمت‌گذاری خواهد شد که این وضعیت برای کشور زیان آور است. از طرفی تعداد زیادی از شرکت‌های خودروسازی دولتی بوده و هر چه دولت اعلام کند آنها نیز انجام می‌دهند.

نجفی منش در ادامه بیان کرد این صنعت باید در دست بخش خصوصی باشد، چرا که چنین قیمت‌گذاری موجب شده بازار کاذب ایجاد شود. استقبال چشمگیری که جهت خرید خودرو صورت گرفت هم به دلیل نیاز مردم نبوده، بلکه عده‌ای سودجو از این فرصت استفاده می‌کنند. در واقع هر کسی موفق به ثبت نام خودرو شود، از روز اول سود دریافت می‌کند و حتی بعضی از خودروها تا 70 میلیون تومان با اختلاف قیمت مواجه می‌شوند.

قیمت گذاری شورای رقابت

دخالت دولت در خودروسازی

سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت یکی از مشکلات اساسی صنعت خودرو دخالت همزمان خودروسازان و دولت است؛ زیرا دولت به دلیل سهام‌دار بودن در خودروسازی‌های داخلی، در انتصابات این شرکت‌ها دخالت می‌کند. البته خودروسازان، ارگان دولتی نیستند اما دولت با داشتن 13.5 درصد از سهام آن شرکت، قدرت عزل و نصب مدیرعامل را در اختیار دارد.

باستانی در پایان خاطر نشان کرد یکی از موانعی که موجب عدم شفافیت صنعت خودروسازی می‌شود، دخالت دولت در خودروسازی است و تا وقتی که سهام دولت در اختیار خودروسازان باشد، مشکل برطرف نخواهد شد و چاره کار واگذاری سهام دولت به بخش‌های خصوصی است.

قیمت گذاری شورای رقابت