بزرگترین ارگانیزمهای زنده

قتل یکی از بزرگترین ارگانیزمهای زنده زمین به دست انسان

بشر در حال از بین بردن و ریشه کن کردن یک از بزرگترین ارگانیزمهای زنده روی زمین است. فعالیت های انسان باعث شده تا شمارش معکوس برای مرگ این موجود زنده عظیم آغاز شود.

شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده باشد که بزرگترین موجود و یا ارگانیزم زنده روی کره زمین چیست؟ زمانیکه این سوال را در ذهن خود مطرح می کند به سرعت تصاویری از حیوانات عظیم الجثه در ذهن شما جولان خواهند داد. اما باید بگویم که ذهن شما به بی راهه رفته است، زیرا پاندو (Pando) یا صنوبر لرزان غول پیکر که در واقع یک درختستان عظیم از صنوبرهای لرزان است، اگر نگوییم بزرگترین، دست کم می توان گفت یکی از بزرگترین ارگانیزمهای زنده روی کره خاکیست.

کلونی درختستان های پاندو در ایالت یوتای آمریکا قرار دارد. ۴۷ هزار اصله درخت اعضا این درختستان مجرد هستند. بدین معنا که آنها از لحاظ ژنتیکی یک موجود و ارگانیزم زنده مجرد محسوب می شوند.

پاندو ها از یک سیستم ریشه‌ی زیرزمینی عظیم برخوردارند. این موجود عظیم ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار کیلوگرم وزن دارد و با وجود عمر ۸۰ هزار ساله و وسعت ۴۳ هکتاری، شاید نتوان آن را عظیم ترین موجود زنده روی کره زمین تصور کرد، زیرا سرزمین قارچ های اورگان با وسعت ۲ هزار و ۳۸۴ هکتاری خود به نظر عنوان دار بزرگترین موجود کره زمین است.

صنوبرهای لزران یا Populus tremuloides با استفاده از یک سیستم ریشه ای واحد تولید مثل می کنند. شاید به نظر درخت هایی مجزا از هم بیایند، اما همه آنها در اصل بخش و عضوی از یک گیاه بسیار بزرگ هستند و همین ریشه واحد، آن را تبدیل به یکی از بزرگترین ارگانیزم های زنده زمین کرده است.

اکنون انسان قصد کشتن این موجود عظیم را دارد. پژوهشگران آمریکایی پس از انجام تحقیقات متعدد در نهایت به نتایج ناامید کننده ای در خصوص زندگی پاندو رسیدند. آنها نشان دادند که فعالیت بشر طی دهه های متمادی، سلامت پاندو را به خطر انداخته است و اگر شرایط بر همین روال پیش برود، بزودی پاندو به دست بشر به قتل خواهد رسید.

از سوی دیگر حیوانات جونده علاقه بسیاری به ساقه این درخت دارند و مانع از رشد ساقه ها و تبدیل آن به درخت می شوند. همچنین بخش های زیادی از این موجود زنده به خاطر فعالیت انسان تخریب شده است؛ انسان ها اعضا این جاندار را می برند و به جای آن خانه می سازند.

دست درازی ۷۲ ساله به حیات یکی از بزرگترین ارگانیزمهای زنده

انسان ها به مدت ۷۲ سال است که به قلمرو یکی از بزرگترین ارگانیزمهای زنده زمین دست درازی می کنند و بر روی زخم های این جاندار خانه سازی می کنند. مقایسه عکس های پاندو طی ۷۲ سال گذشته نشان می دهد که بشر و فعالیت های آن چه بر سر این موجود زنده آورده است.

بزرگترین ارگانیزمهای زنده

همچنین انسان های این ناحیه علاقه بسیاری به پرورش گوزن دارند و لذا هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود. گوزن هایی که دشمن درجه یک پاندو به حساب می آیند.

از سوی دیگر کاهش جمعیت شکارچیان گوزن در منطقه که شامل شکارچیانی نظیر گرگ ها و خرس ها می شود، باعث شده تا جمعیت گوزن در این ناحیه بشدت افزایش یابد. به هر حال جمعیت حیوانات سم دار که در تخریب پاندو نقش بسزایی دارند در این منطقه افزایش چشمگیری داشته است.

پژوهشگران دو راهکار موقت را برای کاهش زخم های پاندو مطرح می کنند.ابتدا فنس کشی منطقه ای که پاندو در آنجا زندگی می کند و دوم  شکار و کاهش جانواران سم دار منطقه.

ارزش تاثیرات اکولوژیکی پاندو به عنوان یک بزرگترین ارگانیزمهای زنده بر منطقه بی نظیر است. همچنین پاندو مکانی برای زندگی گونه های زیستی متنوع بسیاریست که با مرگ پاندو آنها نیز از بین خواهد رفت. مرگ پاندو لکه ننگی برای بشریت خواهد بود و خیانتی عظیم که انسان در حق طبیعت روا داشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. کاش می شد ما ادما واسه بر طرف کردن نیاز های زندگی مون به طبیعت لطمه نزنیم

  2. بشر مضر ترین جاندار روی زمینه