کاوشگر پارکر

کاوشگر پارکر رکورد سریع ترین ساخته دست بشر را شکست

ناسا با کاوشگر پارکر که اخیرا و به منظور تحقیق در خصوص برخی از پدیده های خورشیدی به فضا پرتاب شد، توانست رکورد سریع ترین ساخته دست بشر را بشکند.

کاوشگر پارکر که با هزینه ۱ و نیم میلیارد دلاری ساخته شده است با سرعت ۲۱۳۲۰۰ متر بر ساعت به خورشید نزدیک می شود و البته سرعت یاد شده بالاترین سرعتی نیست که این کاوشگر تجربه خواهد کرد.

پرتاب کاوشگر پارکر به فضا در ماه آگوست صورت گرفت و سرعت این کاوشگر بتدریج به ۲۱۳۲۹۹ متر بر ساعت خواهد رسید. این سرعت را پارکر زمانی خواهد داشت که وارد پلاسمای خورشید شود که حرارت آن ۳ میلیون ۶۰۰ هزار درجه است.

یک سپر حرارتی از پارکر در مقابل این گرمای جهنمی دفاع خواهد کرد. زمانی به سرعت بالای کاوشگر پارکر پی خواهید برد که آن را با سرعت فضا پیمای جونو مقایسه کنید که با سرعت ۱۳۰۰۰۰ متر بر ساعت از فراز ابرهای مشتری گذشت.

کاوشگر پارکر

اندازه پارکر را می توان با یک تومبیل مقایسه کرد، اما با این وجود رکوردی جدید از سرعت را به ثبت رسانده است. این فناوری پیچیده تاکنون قادر بوده تا از منحصر بفردترین چالش ها و مشکلات منظومه شمسی جان سالم بدر ببرد. البته انتظار می رود پارکر چالش جدید خود که پرواز در نزدیک خورشید با درجه حرارت باور نکردنی است را پشت سر بگذارد.

نزدیک ترین فاصله ای که پارکر با خورشید خواهد داشت ۱۵ میلیون مایل خواهد بود که یک ششم فاصله زمین تا خورشید است. ظرف ۷ سال آینده این ربات پیشرفته به خورشید نزدیک و نزدیکتر خواهد شد و با هر قدم که به خورشید نزدیک تر می شود شرایط جهنمی وحشتناک تری را تجربه خواهد نمود.

کاوشگر پارکر در سال ۲۰۲۴ به نزدیک ترین فاصله با خورشید می رسد

در سال ۲۰۲۴ که کاوشگر پارکر به نزدیکترین فاصله به خورشید می رسد سرعت خود را تا ۴۳۰ هزار متر در ساعت افزایش خواهد داد و می تواند به تحقیق در خصوص اتمسفر مرموز خورشید و بادهای خورشیدی بپردازد.

تحقیق در خصوص کرونا (اتمسفر خورشید) و بادهای خورشیدی راز فهم طوفان های خورشیدی خواهد بود که آسیب های جدی به زمین و فناوری های ساخت دست بشر وارد می کند.

کاوشگر پارکر

بالاترین سرعت قابل پیش بینی برای پارکر ۱۲۰ مایل بر ثانیه خواهد بود که بر این اساس فاصله بین نیویورک و توکیو را ظرف ۱ دقیقه طی خواهد کرد. یادمان نرود که سپر حرارتی پارکر نقش بسیار ارزشمندی در بقا این کاوشگر خواهد داشت و  عامل اصلی ثبات دما در پارکر همین فناوری پیشرفته است.

سپر حرارتی کاوشگر پارکر

وظیفه این سپر تغییر دادن جهت با توجه به تغییر جهت حرارت خورشید و محافظت از پارکر است. این سپر حرارتی هم نور را بلوکه می کند و هم پارکر را از شر بادهای خورشیدی محافظت می نماید که می تواند سیستم برق پارکر را مختل کند.

این محافظ حرارتی  که ۸ فوت پهنا دارد از فوم کربنی ساخته شده که در میان دو لایه کامپوزیت کربنی جای داده شده است. یک سیستم خنک کننده آبی نیز در پارکر وجود دارد که مانع از کباب شدن پنل های خورشیدی می شود و درجه حرارت ۸۵ فارنهایتی را در پارکر ثابت نگاه می دارد.

کاوشگر پارکر پس از انجام ماموریت خود تا ۹۰ درصد خواهد سوخت، اما سپر حرارتی آن نمی سوزد و در مدار خورشید تا میلیون ها سال در حرکت خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. دم ناسا گرم خدایی که کاراش تکه

  2. این همه هزینه میره تو خورشید میسوزه

  3. عاشقتم ناسا جوووووون همیشه برایت آرزوى موفقیت میکنم!!
    🙂

  4. به نظرم اینجا یه اشتباهی پیش اومده … یا تایپی یا مفهومی
    213200 متر بر ساعت میشه همون 213.2 کیلومتر بر ساعت
    درسته یا من یه جایی رو متوجه نشدم؟!؟!؟
    اگه درسته خب ماشین سمند خودمونم که همین سرعت رو داره تقریبا
    پس کوش این بالاترین سرعت ساخت دست بشر؟؟؟؟؟؟؟

  5. طرف میگه
    با دم شیر بازی نکن !!!☝️
    نشون از عقل کم هست البته …

      • بچه جون ، (محسن)
        اگه منظورت منم که میگی چه ربطی داشت !
        رعیس جمهور کشورمون
        به امریکا که با این سطح پیشرفت که داره ! گفت با دم شیر بازی نکن !!!
        حالا ok?
        اگه منظورت من نبودم هیچ ،
        انتظارم ندارم منظور هر متن رو از همون اول متوجه شن !
        ادم داریم ۱۰ بار بگو اخرش (…)

  6. انتظار همیچن چیزی هم میرفت