برای بازسازی تمدن بشر بعد از حمله زامبی‌ها به چه چیزهایی نیاز داریم؟

برای بازسازی تمدن بشر بعد از حمله زامبی‌ها به چه چیزهایی نیاز داریم؟

بازسازی تمدن بشر پس از آنکه زامبی‌ها یا همان مردگان متحرک سیاره زمین را اشغال کردند، نیازمند چه چیزهایی است؟ در این مطلب نظر کارشناسان و دانشمندان را در این باره جویا می‌شویم؛ با گجت نیوز همراه باشید.

بازسازی تمدن بشر پس از تبدیل شدن اکثریت ساکنین زمین به مردگان متحرک یا همان زامبی‌ها یکی از اولویت‌های ما بعد از تلاش برای زنده ماندن خواهد بود؛ ایده خیالی فرا رسیدن یک آخرالزمان مرتبط با زامبی‌ها سال‌هاست که در قالب داستان‌های سرگرم‌کننده‌ای مانند مجموعه‌ی پرطرفدار «مردگان متحرک» (The Walking Dead) علاقه‌مندان را به خود جلب کرده و چالش‌های پیش روی انسان در چنین شرایطی را به ما نشان داده است.

در همین رابطه،‌ به تازگی نظر کارشناسان و محققان تاریخ ابتدایی بشریت در رابطه با نیازمندی‌های ما برای بازسازی تمدن بشر در چنین شرایطی را جویا شده‌ایم و اینطور که به نظر می‌رسد،‌ پس از فرا رسیدن عصر زامبی‌ها 9 نیاز اساسی برای شکل دادن به تمدنی جدید وجود دارد؛ با ما در بررسی این موضوع همراه باشید.

9 فاکتور برای بازسازی تمدن بشر در آخرالزمان زامبی‌ها

1. جمعیت

بازسازی تمدن بشر بدون فراهم بودن جمعیت کافی و افراد مناسب امکان‌پذیر نیست؛ تری هانت (Terry Hunt)، باستان شناس و رییس دانشگاهی در آریزونا در این رابطه می‌گوید که احتمال ادامه حیات یک تمدن با وجود 10 نفر بسیار پایین است و شبیه‌سازی‌های مربوط به دانش جمعیت شناسی نشان می‌دهند که برای بالا بردن شانس موفقیت در چنین شرایطی حداقل باید 20 نفر به صورت یک جامعه کوچک با یکدیگر زندگی کنند.

هانت که در زمینه تاریخچه انسانی جزیره ایستر (Easter Island) و تمدن‌های اولیه جزایر اقیانوس آرام تخصص دارد، می‌گوید که در اختیار داشتن چنین جمعیتی شانس بقای تمدن را بالا برده و احتمال به وجود آمدن مشکلات مرتبط با زاد و ولد را کاهش می‌دهد؛ نسلی که از اعضای این جامعه به وجود می‌آید وابستگی‌های فامیلی کمتری خواهد داشت و از طرف دیگر، تنوع مهارت‌های افراد جامعه در این حالت بیشتر خواهد بود.

برای بازسازی تمدن بشر بعد از حمله زامبی‌ها به چه چیزهایی نیاز داریم؟

استیون کان (Steven Kuhn)، متخصص انسان شناسی در دانشگاه آریزونا می‌گوید که کشاورزی، بافندگی،‌ کوزه‌گری و مهارت‌های اساسی دیگر برای سرپا نگه‌داشتن یک تمدن الزامی هستند و وجود کسانی که در این حوزه‌ها تخصص دارند بسیار مهم است.

2. امنیت

بازسازی تمدن بشر بدون محافظت از خود در برابر عوامل مختلف که حمله زامبی‌ها هم یکی از آن‌هاست، امکان‌پذیر نیست. به گفته هانت با بزرگ شدن یک جامعه داشتن یک سقف و خانه‌ای با دیوارهای محکم کافی نیست و باید حصارها و موانع مختلفی برای محافظت از اعضای جامعه در شرایط مختلف وجود داشته باشد.

برای بازسازی تمدن بشر بعد از حمله زامبی‌ها به چه چیزهایی نیاز داریم؟

در مورد سناریو سریال مردگان متحرک هم می‌بینیم که در قسمت‌هایی از داستان کاراکترها در تلاش‌اند تا در مقابل انسان‌های دیگری که قصد استفاده از منابع آن‌ها را دارند،‌ از خود محافظت کنند. استحکام بخشیدن به محل سکونت اعضای جامعه علاوه بر حفظ جان آن‌ها از خطرات مختلف، به افراد دیگر این هشدار را می‌دهد که چنین تمدنی به اندازه کافی قوی است تا از خود محافظت کند. در مورد ساکنان جزیره ایستر هم گفته شده که مردمان جزیره از مجسمه‌های بزرگ موجود به عنوان سمبل‌هایی برای نشان دادن قدرت خود به سایر تمدن‌ها استفاده می‌کردند.

بر اساس صحبت‌های هانت در حال حاضر هم انسان‌ها قدرت خود را به رخ یکدیگر می‌کشند و می‌بینیم که کشورهای مختلف در قالب رژه‌های نظامی و مانورهای گوناگون توان دفاعی و تهاجمی خود را به نمایش می‌گذارند.

3. غذا و آب

وانس هالیدی (Vance Holliday)، یکی دیگر از متخصصان باستان شناسی دانشگاه آریزونا می‌گوید که در اختیار داشتن آب و غذای سالم برای بازسازی تمدن بشر بعد از آخرالزمان زامبی‌ها حیاتی است؛‌ حتی اگر تعداد اعضای جامعه فرضی ما در حد چند نفر هم باشد، باز هم دسترسی کافی به منابع غذایی و آب جزو ابتدایی‌ترین نیازهاست.

برای بازسازی تمدن بشر بعد از حمله زامبی‌ها به چه چیزهایی نیاز داریم؟

به علاوه این مردمان باید توانایی تولید غذا و به اشتراک گذاشتن خوردنی‌ها و آب آشامیدنی را با یکدیگر داشته باشند و آمادگی برای گذراندن شرایط مختلف غذایی هم اهمیت خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال اگر یک گروه از افرادی که در نزدیکی تمدن فرضی ما زندگی می‌کنند، در موقعیتی مناسب حمله کرده و تمامی محصولات ذرت کاشته شده توسط کشاورزان جامعه را غارت کنند،‌ آیا تمدن ما می‌تواند تا رشد مجدد ذرت سر پا بماند؟

در زمان‌های قدیم چنین اتفاقاتی همیشه رخ می‌داده و آماده بودن برای بدترین شرایط در سناریو آخرالزمانی ما نباید فراموش شود.

4. اهداف مشترک

باستان شناسی از دانشگاه بینگامتون (Binghamton University) به نام کارل لیپو (Carl Lipo) که همانند هانت در زمینه تاریخ تمدن جزیره ایستر تخصص دارد، معتقد است که داشتن اهداف مشترک شانس سرپا ماندن یک جامعه را بالا می‌برد.

در زمانی که مردمان ایستر دهه‌ها را صرف ساختن مجسمه‌های عظیم سنگی می‌کردند، به وجود آوردن چنین آثاری برای آن‌ها یک هدف مشترک به حساب می‌آمد و به نوعی آن‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کرد. وقتی جامعه‌ای به طرف یک مقصد مشترک سوق داده شود، افراد هم تمایل بیشتری دارند که با یکدیگر همراه باشند و به هم کمک کنند.

برای بازسازی تمدن بشر بعد از حمله زامبی‌ها به چه چیزهایی نیاز داریم؟

در جوامع امروزی ما هم تیم‌های ورزشی مثال مناسبی در این رابطه هستند؛ وقتی شما یک غریبه را که طرفدار تیم مورد علاقه شماست، می‌بینند، به صورت ناخودآگاه سلامتی این فرد برای شما بیشتر اهمیت خواهد داشت. در سریال مردگان متحرک هم تلاش برای تعمیر یک پل، یکی از کارهایی بود که افراد سیاره‌ای نابود شده توسط زامبی‌ها را برای رسیدن به خواسته‌ای مشترک، در کنار یکدیگر جمع کرده بود.

5. سیستم تنبیه و مجازات

یکی از جنبه‌های چالش‌برانگیز بازسازی تمدن بشر در سناریو فرضی ما نشان دادن عکس‌العمل مناسب به قانون‌شکنان است؛ همانطور که لیپو گفته، در هر جامعه‌ای افرادی وجود دارند که تلاش می‌کنند تا به نوعی قانون را زیر پا بگذارند. در صورتی که یک تمدن در مراحل اولیه رشد خود باشد، با وجود تعیین نشدن قانون‌های مشخص همچنان پیش می‌آید که اعضای جامعه تلاش کنند که به روشی حق دیگران را ضایع کنند.

حال تصمیم گرفتن در مورد مجازات این افراد به شکلی که به آن‌ها بفهماند که قانون‌شکنی عواقبی دارد، بخش چالش‌برانگیز ماجراست.

برای بازسازی تمدن بشر بعد از حمله زامبی‌ها به چه چیزهایی نیاز داریم؟

از طرف دیگر چه کسی تصمیم می‌گیرد که مجازات چگونه باشند و همچنین، اعمال مجازات بدون ستمگری و به وجود آوردن حکومت دیکتاتوری هم موضوع مهمی است.

بسیاری از درگیری‌ها در تاریخ بشر به این بخش از لیست مربوط می‌شوند، اما خوشبختانه در سریال مردگان متحرک کاراکترها این شانس را دارند که از دانش خود در مورد قرن‌ها تاریخ و تجربه انسان در زمینه سیستم‌های مختلف سیاسی و حکومتی استفاده کنند و با قانون‌شکنان به بهترین شکل ممکن برخورد کنند.

6. ثبت و به اشتراک گذاشتن دانسته‌ها

تقریبا تمامی کارشناسانی که برای تهیه این مقاله با آن‌ها مصاحبه شد بر روی اهمیت ثبت کردن و به جا گذاشتن اطلاعات و دانش برای نسل‌های آینده تاکید کرده‌اند. لیپو در این رابطه می‌گوید که در شرایط پس از وقوع آخرالزمان مردم نیاز دارند که در مورد اتفاقاتی که در گذشته افتاده‌اند، اطلاعات داشته باشند و از طرف دیگر، نسل‌های بعد که در چنین جهانی به دنیا آمده‌اند باید بدانند که تمدن بشر قبل از ظهور زامبی‌ها چگونه بوده و در آینده پتانسیل رسیدن به چه وضعیتی را دارد.

برای بازسازی تمدن بشر بعد از حمله زامبی‌ها به چه چیزهایی نیاز داریم؟

برای بازسازی تمدن بشر پس از ظهور زامبی‌ها مردم به راه‌هایی سریع و مناسب برای حفظ دانش خود و انتقال آن خود به یکدیگر نیاز دارند. مردمان جزیره ایستر و تمدن‌های گوناگون دیگر هم در زمان خود از طریق داستان‌گویی تجارب و اطلاعاتشان را به نسل‌های بعد منتقل می‌کردند. تنها یکی از فواید چنین کاری آگاه کردن نسل‌های بعدی در مورد مسائلی مانند خوردن غذاهای مناسب و یا دور شدن از محل زندگی زامبی‌هاست، تا آیندگان مجبور نباشند که به نوبه خود در مورد چنین موضوعاتی تجربه کسب کنند.

7. تکنولوژی و تولید

در حال حاضر تقریبا تمام وسایل مورد نیاز ما در مغازه‌های مختلف فروخته می‌شوند، اما همانطور که هالیدی گفته چنین رفاهی در مراحل اولیه بازسازی تمدن بشر در عصر زامبی‌ها فراهم نیست. در این شرایط افراد باید لوازم مورد نیاز برای تولید لباس، ابزارآلات، سلاح و وسایل دیگر را در اختیار داشته باشند و یا آن‌ها را بسازند.

از طرف دیگر مواد اولیه مورد نیاز برای تولید چنین کالاهای ضروری هم باید در دسترس باشد و حتی اگر قرار باشد که با تراشیدن سنگ، ابزاری ماقبل تاریخی درست کنیم، باید سنگ مناسب را برای این کار در اختیار داشته باشیم!

برای بازسازی تمدن بشر بعد از حمله زامبی‌ها به چه چیزهایی نیاز داریم؟

هانت معتقد است که تکنولوژی در تمامی مراحل ساخت یک تمدن نقشی اساسی دارد و در زمانی هم که بشر برای اولین بار تبر سنگی را اختراع کرد، این وسیله ابتدایی شرایط زندگی انسان را به شدت تحت تاثیر قرار داد. البته در سناریو مردگان متحرک کاراکترها از پتانسیل شگفت‌انگیز بشر در توسعه فناوری باخبر هستند و اگر قرار باشد سناریو این مجموعه واقعا عملی شود، انتقال دانش مربوط به پیشرفت‌های تکنولوژی بین افراد و نسل‌های بعد بقای تمدن‌ها را تضمین می‌کند.

8. مراقبت‌های بهداشتی

جالب است بدانیم که مهلک‌ترین دشمن تمدن‌های باستانی بیماری‌هایی بودند که در اثر ارتباط با سایر تمدن‌ها، تلفات زیادی را به جوامع وارد کردند. لیپو می‌گوید که مردم جزیره ایستر برای 500 سال بدون هیچ مشکلی زندگی کردند، تا اینکه ساکنان اروپا با ورود به این منطقه بیماری‌های کشنده‌ای را به مردم جزیره منتقل کرده و سلامت تمدن‌های اولیه شمال آمریکا را به خطر انداختند.

برای بازسازی تمدن بشر بعد از حمله زامبی‌ها به چه چیزهایی نیاز داریم؟

برای بازسازی تمدن بشریت داشتن استراتژی‌هایی برای حفظ سلامت افراد و کم کردن تماس با ناقلان بیماری‌ها بسیار مهم است. در شرایطی مانند وضعیت سریال مردگان متحرک اجساد مردگان تقریبا در همه جا یافت می‌شوند و این موضوع به علاوه ریسک تبدیل شدن به زامبی، احتمال انتقال گونه‌های مختلف بیماری‌ها را بالا می‌برد.

از طرف دیگر با اینکه افراد تا حدی توانایی حفظ سلامتی خود را دارند،‌ زنده ماندن در آخرالزمان زامبی‌ها نیازمند مراقبت‌های تخصصی بهداشتی بوده و داشتن سیستمی کارآمد برای این چالش امری ضروری است.

9. داد و ستد

جوامع سریال مردگان متحرک ایزوله نیستند و برای موفقیت یکدیگر می‌توانند به هم کمک کرده و منابعشان را با هم شریک شوند. با این وجود یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که می‌تواند بر سر راه بازسازی تمدن بشر ایجاد شود، قطع ارتباط جوامع با یکدیگر و به وجود آمدن رقابت برای بقا در بین انسان‌ها است؛ اگر جوامع مختلف در یک تمدن ابتدایی با یکدیگر داد و ستد نداشته باشند، ارزش‌های مشترک بین انسان‌ها وجود نخواهد داشت و بقای تمدن به خطر خواهد افتاد.

برای بازسازی تمدن بشر بعد از حمله زامبی‌ها به چه چیزهایی نیاز داریم؟

هانت در مورد آخرین فاکتور لیست می‌گوید که به عنوان مثال اگر یک بخش از جامعه در تولید سیب زمینی موفق باشد و بخش دیگری دام‌پروری قوی داشته باشد،‌ شانس موفقیت جامعه به صورت کلی وقتی بالا می‌رود که این بخش‌ها با یکدیگر داد و ستد داشته باشند و به بقای یکدیگر کمک کنند. چنین موضوعی در کنار هشت مورد دیگر که در فهرست این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، راه بازسازی تمدن بشر را از آنچه انتظار می‌رود هموارتر می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. فیلم هایی که غربی ها میسازند به عقل شیطان هم نمیرسد هر کی فیلم هارو ببینه تا یک هفته وحشت میکنه اصلا مردم ترسو بار آ وردن از بس از این فیلمها ساختند.

  2. چی میگی زامبی کجا بود

  3. سلام
    این تساویر بالا مربوط به فیلم بود یا سریال
    میشه اسمش بزارید
    ممنون

  4. فک کنم اولین جایی که زامبیا بگیرن ایرانه

  5. مگه زامبیا هم وجود دارن

  6. بابا زامبی کومردمو خر کردن