واگذاری اینترنت به نیروهای مسلح

واکنش وزیر ارتباطات به واگذاری اینترنت به نیروهای مسلح

واگذاری اینترنت به نیروهای مسلح ، یکی از پرحاشیه‌ترین خبرهای هفته گذشته محسوب می‌شود که واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. در ادامه از زبان وزیر ارتباطات، شایعه واگذاری مدیریت اینترنت را بررسی می‌کنیم.

در هفته‌های گذشته خبری با عنوان واگذاری اینترنت به نیروهای مسلح (سازمان پدافند غیرعامل) حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت. برای برخی چنین سوالی مطرح شد که واگذاری مدیریت گذرگاه بین‌الملل اینترنت به نیروهای مسلح با چه هدفی انجام شده است؟ از این رو محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در جمعی از خبرنگاران به این سوال پاسخ داد و عنوان کرد ما در خصوص این طرح بررسی‌هایی را انجام داده و نظر تخصصی خود را به مجلس ارائه کرده‌ایم، اما اگر این طرح تصویب شود بدون شک با پیروی از مقررات، آن را اجرا خواهیم کرد.

واگذاری اینترنت به نیروهای مسلح

علت واگذاری اینترنت به نیروهای مسلح

آذری جهرمی در خصوص علل اصلی واگذاری اینترنت به نیروهای مسلح عنوان کرد در حال حاضر بر اساس ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ای، وظیفه بررسی فضای مجازی بر عهده اپراتورهای موبایل قرار دارد. به همین جهت بعضی‌ها بر این باورند که اپراتورهای موبایل صلاحیت اعمال مقررات حاکمیتی برای فیلترینگ و پالایش فضای مجازی را ندارند و نتیجه‌های به دست آمده رضایت‌بخش نبوده است.

وزیر ارتباطات در ادامه گفت به خاطر حفظ کیفیت خدمات سرویس‌های اینترنتی، مسئولیت پالایش فضای مجازی به اپراتورهای اینترنت محول شده است. اگر فیلترینگ و پالایش فضای مجازی را به اپراتورهای اینترنت سپرده نشود، خدمات آن‌ها با کیفیت مناسب همراه نخواهد شد. از طرفی شرکت زیرساخت ارتباطات نیز در اجرای فیلترینگ قسمتی از این فرایند را عهده‌دار بوده و تجهیزات لازم را به اپراتورهای اینترنتی انتقال داده است.

واگذاری اینترنت به نیروهای مسلح

حوزه اختیارات باید مشخص شود

آذری جهرمی در ادامه بیان کرد بحث تامین هزینه‌های تجهیزات و اینکه کدام نهاد مسئولیت پرداخت آن را عهده‌‌دار خواهد شد، جزو مسائلی است که در واگذاری اینترنت به نیروهای مسلح باید به آن توجه داشت؛ چرا که اگر قرار باشد هزینه‌های این طرح را دولت بپردازد، بدون شک شورای نگهبان آن را تصویب نخواهد کرد. از طرفی بر اساس ماده 25 قانون اساسی بخشی از فرایند نظارت بر فضای مجازی و اینترنت بین‌الملل بر عهده قوه قضائیه بوده و اگر مدیریت گذرگاه اینترنت (گیت وی) به نیروهای مسلح واگذار شود، اختیارات قوه قضائیه باید مشخص شده و در این خصوص تصمیم‌گیری مجدد صورت بگیرد.

واگذاری اینترنت به نیروهای مسلح

حمایت و ساماندهی از پیام رسان های داخلی

آذری جهرمی در ادامه افزود در طرح واگذاری اینترنت به نیروهای مسلح به فعالیت‌های حمایتی و ساماندهی پیام‌ رسان های داخلی نیز اشاره شده است که بر اساس آن تعرفه‌های مصرفی تغییر خواهد کرد. در واقع کاربران برای استفاده از پیام رسان های خارجی باید دو برابر مبلغ فعلی و حتی 10 برابر پیام رسان های داخلی هزینه کنند و مابه‌التفاوت آن به صندوق حمایت از پیام رسان های بومی واریز خواهد شد. البته ما بر این باوریم که نتیجه چنین طرحی بالعکس عمل کرده و به نوعی ضد‌تبلغ محسوب می‌شود.

وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد در نظام تعرفه‌گذاری، چنین نظرهایی مرسوم نبوده و موضوع حمایت از پیام‌ رسان های داخلی باید در قالب قانون بودجه تدوین شود؛ زیرا چنین تصمیماتی بر روی کاربران پیام رسان های خارجی تاثیر گذاشته و بیش از پیش با روش‌های غیر قانونی به استفاده از پیام رسان های خارجی روی می‌آورند. از طرفی بر این باوریم که موضوع واگذاری اینترنت به نیروهای مسلح از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده و نیروهای مسلح چنین درخواستی را ارائه نداده‌ است. هر چند اگر چنین طرحی تصویب شود ما نیز برای پیروی از مقررات به اجرای آن می‌پردازیم.

واگذاری اینترنت به نیروهای مسلح

آزادسازی پهنای باند اینترنت

وزیر ارتباطات در ادامه اظهار کرد یکی از اهداف ما این است که شرکت زیرساخت مسئولیت پالایش سرویس اینترنت را بر عهده نداشته باشد و این وظیفه به اپراتورها و ارائه‌کنندگان سرویس‌های ارتباطی محول شود؛ چرا که اگر وظیفه پالایش اینترنت از روی دوش شرکت زیر ساخت برداشته شود، این شرکت می‌تواند به راحتی به آزادسازی پهنای باند اقدام کند.

آذری جهرمی در خصوص ساخت گوشی های داخلی برای امنیت بیشتر مسئولان دولتی عنوان کرد در حال حاضر گوشی‌ های داخلی در کشور تولید شده که برخی از آن‌ها نیز توسط مردم استفاده می‌شود، اما نحوه و شرایط استفاده مسئولان دولتی از آن‌ها باید توسط سردار جلالی توضیح داده شود؛ چرا که این موضوع از سوی ایشان مطرح شده است. البته من به شخصه از برند گوشی سامسونگ استفاده می‌کنم. از طرفی وزارت ارتباطات در زمینه پدافند غیر عامل بیش از 20 پروژه را آماده کرده که در بازه زمانی 1.5 ساله انجام می‌شوند و در سال بعد از دستاوردهای آن گزارش را منتشر خواهیم کرد.

واگذاری اینترنت به نیروهای مسلح

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. کل اینترنت تحت کنترل و مدیریت شاخه ای از نیروهای مسلح آمریکاست. بدیهیه که اگر بگذارن و سازمان پدافند غیر عامل مدیریت اینترنت کشور رو داشته باشه به نفع آزادی ماست. شبکه داخلی و ملی تبادل اطلاعات و ارتباطات باید زیر نظر وزارت ارتباطات باشه و اینکه اینترنت تماما دست این وزارتخونه باشه عجیب و غیرطبیعیه.

  2. چندین و چندین سایت از جمله ردیت و… فیلتر شدند و معلوم نیست که اینا دارن با خودشون چه فکری می کنن؟ اصن شما کی هستید که بخوایید روی محتوایی که ما می بینیم مدیریت داشته باشید؟ به شما چه کا ما میریم ردیت؟ به شما چه که ما می ریم به جی او جی؟ دیگه شور این مسخره بازیا در اومده.