اینترنت فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری چیست؟ آشنایی با مزایای پرسرعت ترین اینترنت جهان

اینترنت فیبر نوری جزو بهترین سرویس های اینترنتی شناخته شده است که انتقال اطلاعات به کمک آن با سرعت بالایی انجام می‌شود. در ادامه با مفهوم و مزایای اینترنت فیبرنوری آشنا می‌شوید و از تفاوت‌های آن با اینترنت ADSL مطلع خواهید شد.

امروزه بسیاری از کشورهای جهان برای ارائه خدمات اینترنتی با سرعت بسیار زیاد از اینترنت فیبر نوری استفاده می‌کنند. این سروس موجب می‌شود اطلاعات مجازی بین مراکز داده و کاربر با سرعت زیادی منتقل شود. حتی میزان انتقال اطلاعات با این فناوری به ترابایت نیز می‌رسد. به همین دلیل استفاده از اینترنت فیبر نوری نسبت به اینترنت‌های کابلی (ADSL) و دایل آپ سریع‌تر انجام خواهد شد.

اینترنت فیبر نوری

قبل از فیبر نوری چه سرویس‌هایی ارائه می‌شد؟

اینترنت اشتراک دیجیتال (DSL)

بیشتر اینترنت های خانگی در ایران با استفاده از کابل‌های سیمی ارائه می‌شود که به کمک خطوط تلفن به اپراتورهای اینترنتی متصل می‌شوند. عموما به چنین اینترنتی خط اشتراک دیجیتال (DSL) گفته می‌شود. چنین سرویس‌هایی در دنیای امروزی تا حدود زیادی حذف شده‌اند؛ چرا که این سرویس‌ها با محدودیت‌هایی نظیر محدودیت مکانی جهت ارائه خدمات و محدودیت سرعت اینترنت مواجه هستند و میانگین سرعت دانلود آن به 2 مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

اینترنت کابلی

برخی از اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت با استفاده از کابل‌های کواکسیال مسی (چند رشته‌ای) برای کاربران خود، اینترنتی با سرعت دانلود 20 تا 100 مگابایت بر ثانیه فراهم می‌سازند که با نام اینترنت کابلی شناخته می‌شود. برخی از شرکت‌های مخابراتی از چنین اینترنتی استفاده کرده و به همراه آن خدمات شبکه‌های تلویزیونی را نیز ارائه می‌کنند.

اینترنت فیبر نوری

آشنایی با اینترنت فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری با کابل‌های فیبر نوری ارائه می‌شود. این کابل‌ها برای انتقال داده‌ها بر روی پالس‌های نوری با مواد شیشه‌ای کوچک ساخته شده‌اند. به همان سرعتی که الکتریسیته از این کابل‌ها عبور می‌کند، سرعت اینترنت فیبر نوری نیز به همان مقدار است. البته با این ویژگی که سیگنال‌های متعددی در هر ثانیه از آن عبور می‌کند. به دلیل اینکه کابل‌های فیبر نوری بسیار کوچک هستند، می‌توان تعداد زیادی از آن‌ها را در قالب یک دسته در کنار هم قرار داد که مجموع این دسته‌ها را با نام تنه‌های کابل نوری می‌شناسند. اینترنت فیبرنوری عموما با نام اینترنت گیگابایتی نیز شناخته می‌شود؛ زیرا به کمک آن اطلاعات با سرعت بسیار بالایی در حدود 1 گیگابایت بر ثانیه منتقل می‌شود.

ستون اینترنت مدرن جهان به کمک اینترنت فیبرنوری طراحی شده است و شما بدون استفاده از این اینترنت نیز از مزایای آن بهره می‌برید؛ زیرا زمانی که شما از سرویس‌های بین‌المللی استفاده می‌کنید، نقاط تبادل اینترنت (IXP) به کمک فیبر نوری سیستم شما را به سرویس‌های جهانی متصل خواهند کرد. البته به یاد داشته باشید که در فواصل کوتاه حدود 1 کیلومتر، اتصال شما به وسیله کابل‌های اینترنتی نسل قدیمی انجام می‌شود و به دلیل محدودیت‌های که به همراه دارند، سرعت انتقال داده شما نیز کاهش می‌یابد، اما زمانی که شما از فیبر نوری استفاده کنید تمام اتصال از کابل‌های نوری انجام شده و از سرعت بسیار بالایی بهره می‌برید.

اینترنت فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری چه محدودیت‌هایی دارد؟

1.‌ هزینه بالا و عدم تقاضا

هزینه‌های راه‌اندازی و ارائه اینترنت فیبر نوری در مقایسه با سایر اینترنت‌ها بسیار زیاد بوده و به همین دلیل هنوز فراگیر نشده است. از طرفی بسیاری از کاربران از سرعت اینترنت و سرعت دانلود 20 تا 100 مگابایت بر ثانیه راضی هستند و به خرید اینترنتی با سرعت‌ بیشتر تمایلی ندارند.

2. محدودیت سرعتی

بدون شک اینترنت فیبرنوری سرعت دانلود بسیار زیادی را برای کاربران فراهم می‌سازد، اما سرعت فیبر نوری به سرورهای سایت‌هایی که فایل‌های دانلودی را ارائه می‌کنند بستگی دارد و هرچه لینک دانلود بی‌کیفیت باشد، سرعت دانلود با اینترنت فیبر نوری نیز کاهش می‌یابد. برای مثال زمانی که یک بازی 10 گیگابایتی را برای دانلود انتخاب می‌کنید، با توجه به اینکه اینترنت فیبرنوری شما از سرعت دانلود 1 گیگابات بر ثانیه بهره می‌برد، دانلود شما می‌بایست در چند ثانیه انجام شود، اما به دلیل کیفیت سرورهای لینک‌های دانلودی، سرعت دانلود اینترنت فیبرنوری به 50 مگابایت بر ثانیه می‌رسد و مدت زمان دانلود بیشتر از حد انتظار شما خواهد بود. البته اگر جزو کاربرانی هستید که از کامپیوتر و سرورهای قدرتمند استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود از اینترنت فیبرنوری استفاده کنید.

اینترنت فیبر نوری

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. خوبه دیگه امواج و.ای فای هم نداره

  2. غرب استکبار با این اراجیفش میخاد مغز هشتاد میلیون مردم انقلابی و اسلامی مارو تسخیر کنه ولی کور خونده . غرب هنوز به چنین تکنولوژی نرسیده

  3. یک گیگی برثاتنیه
    چ شود خدا کنه توی ایران بیاد

  4. اینرتنت باید ملی باشه

  5. اینا سرطان زا دوباره در نیان صلوات