بلعیدن آب اقیانوس ها

معمای حل نشدنی بلعیدن آب اقیانوس ها توسط زمین

مطالعات جدید نشان داده است که در مناطق زلزله خیز که در زیر زمین قرار دارند، جایی که صفحات تکتونیکی به زیر یکدیگر فرو می روند، حجم عظیمی از آب در لایه های زیرین زمین به تله می افتد. در واقع زمین به بلعیدن آب اقیانوس ها می پردازد.

مبحث بلعیدن آب اقیانوس ها از سوی زمین برای پژوهشگران مقوله آشنایی است، اما حجم آب به تله افتاده در لایه های زیرین زمین سه برابر آنچیزیست که دانشمندان قبلا به آن معتقد بودند و این می تواند موضوعی بسیار مهم و خطیر باشد.

در یک نمونه مربوط به این پژوهش، محققان دریافتند که حجم بالایی از آب در برخورد صفحات اقیانوسیه و فیلیپین به دورن زمین فرو می رود. در واقع نگاه پژوهشگران از حجم آب بلعیده شده توسط زمین به شکل چشمگیری تغییر کرده است.

بلعیدن آب اقیانوس ها توسط زمین می تواند به شکل گیری ماگمای بیشتر منجر شود و احتمال شکل گیری زمین لرزه های بیشتر را افزایش می دهد. پژوهشگران از قبل به خوبی واقف بودند که در برخورد صفحات تکتونیکی زیر زمین، حجم بالایی از آب در زیر زمین به تله می افتد، اما هیچ یک نمی توانستند برآورد تقریبی از این حجم داشته باشند.

بلعیدن آب اقیانوس ها توسط زمین به چه میزان است؟

پس از تحقیقات مختلف، پژوهشگران به نتیجه جالب توجهی دست یافتند. اینکه در مناطق زلزله خیز و پس از حرکت و برخورد صفحات تکتونیکی، در حدود ۳ میلیارد تراگرام آب در محدوده زمانی یک میلیون سال در زیر زمین به تله می افتد. توجه داشته باشید که هر تراگرام شامل یک میلیارد کیلوگرم  است.

بلعیدن آب اقیانوس ها در این حجم و در زیر جهنم داخل زمین برای محققان شوکه کننده بود. آنها تا قبل از این تصور می کردند که تنها کمتر از یک سوم حجم یاد شده از آب اقیانوس ها به داخل زمین فرو می رود.

اما در این بین یک سوال مهم و بی پاسخ مطرح شده است؛ اینکه به همان میزان آب دریافتی از داخل زمین باید در نهایت آب از طریق دهانه های آتشفشانی به بیرون و سطح زمین برگردانده شود. اما این اتفاق هرگز نمی افتد. پس این حجم از آب دریافتی در کجای زمین ذخیره می شود؟ سوالی که هنوز به آن پاسخ داده نشده است و تحقیقات برای پاسخ دادن به این معمای مهم ادامه دارد.