محصولات سایپا در سوریه

محصولات سایپا در سوریه مشتری ندارند؛ وضعیت بد تیبا و پراید در انبارها

تعداد زیادی از محصولات سایپا در سوریه بدون مشتری مانده و حتی با ارائه تخفیف‌‌های مختلف نیز متقاضی ندارند. اخیرا تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد خودروهای پراید و تیبا در انبارهای سوریه خاک می‌خورند و وضعیت خوبی ندارند.

گروه خودروسازی سایپا با هدف گسترش فعالیت‌های خود و توسعه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و سوریه، کارخانه‌ای تولیدی در حمص سوریه احداث کرد. در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد برای نخستین بار این کارخانه با تولید روزانه 50 تا 60 سواری شروع به کار کرد، اما فعالیت این کارخانه پس از شدت گرفتن جنگ سوریه متوقف شد و مجددا در سال 2016 فعالیت خود را از سر گرفت. در حال حاضر وضعیت این کارخانه نامساعد بوده و روزانه تنها 3 تا 4 خودرو تولید می‌کند. این روزها محصولات سایپا در سوریه از جمله تیبا و پراید با ارائه تخفیف‌های مختلف نیز مشتری ندارند و در انبارها خاک می‌خورند.

محصولات سایپا در سوریه

چرا محصولات سایپا در سوریه مشتری ندارد؟

بدون شک شکل‌گیری جنگ در سوریه فعالیت‌های این کارخانه را از لحاظ تولید و عرضه با مشکلات‌ زیادی مواجه کرده و مشتریان کمتری به خرید چنین خودروهایی تمایل دارند. از طرفی واردات قطعات خودرو به سوریه به دلیل تحریم‌های آمریکا با دشواری انجام می‌شود و کشورهای ایران و سوریه از مرز عراق و بندر لاذقیه برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کنند، اما به دلیل تحریم‌های مالی، کشور سوریه در پرداخت پول به شرکت سایپا با مشکل مواجه شده است. البته برای حل چنین مشکلاتی ایران و سوریه به دنبال تاسیس بانکی مشترک هستند تا مشکلات پرداخت‌ها برطرف شود.

با توجه به اینکه کشور روسیه در پیروزی‌های سوریه نقش مهمی را برعهد داشته و از طرفی جنگ سوریه رو به پایان است، انتظار می‌رود روسیه با هدف بازارگشایی در این کشور بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کند که بدون شک برای شرکت‌هایی همچون سایپا مشکل‌هایی را به وجود می‌آورد و میزان فروش این شرکت بیش از پیش کاهش می‌یابد. البته کشور ایران انتظار دارد با توجه به حمایت‌هایی که از دولت بشار اسد صورت گرفته و ایران در بازسازی سوریه نقش مهمی را بر عهده داشته، سوریه نیز راه‌های اقتصادی شرکت‌های ایرانی را هموار سازد و علاوه بر کشمش و زعفران ایرانی محصولات دیگری نیز در بازار فعلی سوریه جای بگیرند.

محصولات سایپا در سوریه

ارائه تخفیف‌های بالا هم کارساز نبود

عماد علویان، مدیر عامل شعبه سایپا در سوریه در این خصوص عنوان کرد به دلیل شکل‌گیری جنگ سوریه، مردم این کشور از لحاظ قدرت خرید با مشکل مواجه بوده و قادر به خرید محصولات سایپا همچون تیبا و پراید نیستند. ما برای حمایت از مردم سوریه، تخفیف‌های بسیار خوبی ارائه دادیم، اما همچنان فروش محصولات سایپا در سوریه وضعیت خوبی ندارد. هرچند امیدواریم پس از برطرف شدن مشکلات، میزان تولید این کارخانه به 20 هزار سواری در سال 2019 برسد. از طرفی پس از پایان جنگ انتظار داریم توافق‌های احداث پالایشگاه و بهره‌برداری از معادن فسفات در کشور سوریه انجام شود و درآمد ایران از بازار سوریه افزایش یابد.

محصولات سایپا در سوریه