قاره های کهن

کشف قاره های کهن در زیر یخ های قطب جنوب

در زیر صفحات عظیم یخ های قطب جنوب، بقایایی از قاره های کهن کشف شده و همین موضوع شگفتی پژوهشگران را در پی داشته است.

اطلاعات جمع آوری شده توسط آژانس فضایی اروپا (ESA)، بیانگر این واقعیت است که صفحات قاره ای در زیر قطب جنوب وجود دارد. این صفحات بقایای قاره های کهن هستند که طی میلیون ها سال از نظر پنهان بوده اند.

دانشمندان موفق شده اند که نقشه قاره های کهن گم شده را تهیه کنند. این نقشه به آنها کمک می کند تا دریابند چگونه صفحات تکتونیکی و گوشته زمین در تعامل بوده اند. گوشته به قسمتی از زمین گفته می شود که حد فاصل بین پوسته و هسته است که دارای حالتی نیمه جام و خمیر مانند است.

محققان و تلاش در جهت ارتقا دانش انسان از قاره های کهن

قاره های کهن یاد شده جزء مواردی هستند که دانش انسان در خصوص آنها در سطح حداقلی باقی مانده است، اما یافته های جدید به دانشمندان کمک می کند تا تصویر شفافی از آنها ارائه دهند.

قاره های یاد شده در زیر قسمت شرقی قطب جنوب قرار داردند. در این قسمت تفاوت های فاحشی در پوسته قطب جنوب با قاره های دیگری مشاهده شد که تا ۱۶۰ میلیون سال پیش به قطب جنوب متصل بودند. حتی مشاهدات نشان داد که قسمت غربی قطب جنوب در قیاس با بخش شرقی، از ضخامت پوسته و سنگ کره کمتری برخوردار است.

کارشناسان خبره درگیر در این طرح تحقیقاتی نه تنها موفق به کشف بقایای قاره های کهن در زیر قطب جنوب شدند، بلکه همچنین به فهم دقیق تری از تاثیر ساختار قطب جنوب بر حرکت صفحات و لایه های یخی رسیدند.

قاره های کهن

در واقع کشف قاره های کهن هدف طرح تحقیقاتی ایسا نبود. ایسا در حال مطالعه بر روی اندازه گیری میزان جاذبه زمین در جاهای مختلف بود که به صورت تصادفی به یافته های فوق منتهی شد. بدون طرح تحقیقاتی ایسا، دانشمندان نمی توانستند برداشت درستی از ماهیت فضای زیر لایه های عظیم یخ قطب جنوب داشته باشند.

دانشمندان همچنین امیدوارند که یافته های فوق در نهایت دانش انسان از ماهیت قاره های کره زمین قبل از جدا شدن از یکدیگر را ارتقا دهند.

قطب جنوب گستره وسیعی را شامل می شود و می توان گفت که دو برابر استرالیا وسعت دارد. این قاره ۱۴۰۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت داشته و می توان آن را پنجمین قاره بزرگ زمین عنوان کرد.

در حدود ۹۸ درصد این قاره توسط لایه های عظیم یخ پوشیده شده است. لایه هایی از یخ که به طور میانگین ۹/۱ کیلومتر وسعت دارند. قطب جنوب را می توان سوزناک ترین، خشک ترین و سردترین قاره زمین تصور کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. فقط همین یکیمون کم بود زیر یخ پیدا شن

  2. چی توش پیدا کردن حالا

  3. دیگه این قصه های غرب بین هشتاد میلیون مردم انقلابی جمهوری اسلامی ایران جایی نداره ‌. چون غرب رو به افول هست داره آخرین تلاش های خودش رو می کنه تا مغز جوانان انقلابی مارو تسخیر کنه ما هشتاد میلیون مردم انقلابی ایران هم مشت محکمی بر دهان غرب استکبار می کوبیم 👊👊👊

    • فازت چیه اسکل؟ جک قرن : آمریکا رو به افول است 😂😂😂😂😂😂😂 یدونه شرکت آمریکایی به نام اپل ثروت خالصش از یک تریلیون دلار گذشت همین دو ماه پیش به اندازه سه سال بودجه کل ایران ثروت داره فقط یدونه شرکتش . نه نه راس میگی آمریکا رو به افول است ایران چهل ساله رو به افق و پیشرفته 😂😂😂😂😂