جنوبگان خاوری

وجود پدیده ای داغ در زیر جنوبگان خاوری پژوهشگران را شگفت زده کرد

پدیده ای داغ در زیر جنوبگان خاورییا همان بخش شرقی قطب جنوب وجود دارد که برای دانشمندان وجود این پدیده چندان منطقی به نظر نمی رسد، زیرا جنوبگان خاوری را می توان یک پایا پوسته یا کراتون عنوان کرد که کاملا منجمد بوده و از ضخامت بالایی برخوردار است.

بر همین اساس پایا پوسته جنوبگان خاوری نباید به گرمای داخل زمین اجازه بالا آمدن بدهد. البته جنوبگان غربی وضعیت متفاوتی دارد، زیرا دارای پوسته نازکتری است و ماگما در بخش هایی از این سرزمین توانسته است تا خود را به پوسته نزدیک کند.

اینکه جنوبگان خاوری دارای ویژگی پایا پوسته ای است را می توان اینگونه تعبیر کرد که این ناحیه نباید دارای آب های ذوب شده از یخ در زیر خود باشد. اما تحقیقات عکس این موضوع را نشان داد و در زیر یخ های جنوبگان خاوری آب های ذوب شده از یخ در جریان هستند.

این ذوب شدگی به خاطر تغییرات جوی نیست و منشا آن به وجود مناطق گرم در زیر سرزمین جنوبگان خاوری  بر می گردد که یک منطقه گرم  منزوی شده تلقی می شود که در زیر این سرزمین به دام افتاده است.

منشا گرمای زیر جنوبگان خاوری چیست؟

اینکه چه چیزی باعث ایجاد این گرما شده هنوز مشخص نیست، از دیدگاه منطقی، پایاپوسته نباید اجازه می داد تا گرمای داخل زمین به یخ ها برسد. به هر حال برای توجیه این مهم دانشمندان یک حدس عمده را قبول کرده اند که مربوط به انرژی زمین گرمایی می شود.

احتمالا جایی در پایاپوسته پر از آب است که بین گرمای داخلی زمین و یخ های بالا دست در نوسان است و در نهایت منجر به ذوب شدن یخ های تحتانی شده است. به هر حال وجود چنین گرمایی فهم و دانش پژوهشگران نسبت به گذشته اعماق زمین را به چالش کشیده است.

در نهایت دانشمندان در جریان تحقیقات خود به یک نتیجه شگفت انگیز دیگر نیز رسیدند. آنها احتمال می دهند که قطب جنوب در بردارنده کهن ترین یخ های روی زمین باشد. لایه های یخ اطلاعات بسیار ارزشمندی از تغییرات جوی زمین در زمان های ابتدایی شکل گیری کره زمین را در خود جای داده اند و دانشمندان با دست یابی به لایه های کهن یخ می توانند فهم دقیق تری از شرایط جوی زمین در دوران ابتدایی شکل گیری آن داشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. کار امریکاس داره کار های هسته ای انجام میده