ایمپلنت مغزی

ایمپلنت مغزی BrainGate2 تبدیل تفکر معلولان به متن را میسر می‌کند

ایمپلنت مغزی BrainGate2، پنجره‌ای تازه به روی افراد معلول باز خواهد کرد. این ایمپلنت مغزی به افرادی که از گردن به پایین کاملا معلول شده‌اند اجازه داد با استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی متداول، در اینترنت گشت و گذار کنند!

یک سیستم متشکل از آرایه‌ای از الکترودها به نام BrainGate2، به سه نفر که از ناحیه گردن به پایین فلج شده‌اند اجازه داد با استفاده از تبلت‌های متداول به دوستان خود پیام متنی ارسال کرده و علاوه بر گشت و گذار در اینترنت، به پخش موسیقی بپردازند. این کشف بزرگ به تغییر سبک زندگی افرادی که به بیماری‌های عصبی دچار شده‌ و یا عضوی از بدنشان قطع شده است، منجر خواهد شد.

نحوه کار ایمپلنت مغزی BrainGate2

این ایمپلنت مغزی در قالب آرایه‌ای از میکرو الکترودها درون مغز قرار می‌گیرد. مسئولیت آن‌ها، رمزگشایی کردن سیگنال‌های عصبی است که مغز به منظور جابه‌جا کردن اعضای مختلف بدن ارسال می‌کند. ایمپلنت مغزی BrainGate2، در قشر حرکتی (Motor Cortex) سه بیمار قرار گرفته است. این بخش از مغز، به کنترل جابه‌جایی‌های قسمت‌های گوناگون بدن کمک می‌کند. آرایه میکرو الکترودها، فعالیت عصبی مغز بیماران را تحت کنترل گرفته و تفکرشان درباره جابه‌جا کردن نشانه‌گر ماوس بر روی صفحه نمایش را دریافت می‌کرد. الگوهای دریافت شده در نهایت به یک ماوس مجازی متصل به تبلت به صورت بی‌سیم، ارسال می‌شوند.

ایمپلنت مغزی

در واقع با استفاده از ایمپلنت مغزی BrainGate2، بیماران قادر شده بودند تنها از طریق قصد کردن به انجام یک کار در ذهن خود، مجموعه‌ای از اعمال دیجیتالی متداول و ساده همچون گشت و گذار در وب و ارسال ایمیل را انجام بدهند!

عملکرد شگفت‌انگیز میکرو الکترودها حتی به یکی از بیماران اجازه داد از فروشگاهی آنلاین یک سری خواربار سفارش داده و به نواختن یک پیانوی دیجیتالی بپردازد! وقتی محققان از این فرد خواستند تجربه استفاده از دنیای دیجیتال با استفاده از ایمپلنت مغزی را بیان کند، وی تبلت را طبیعت دوم خود خطاب کرد. این سیستم به دو نفر از بیماران اجازه داد به صورت آنلاین و همزمان، با یکدیگر به گفتگو بپردازند.

ایمپلنت مغزی

رابط کامپیوتر مغز از سال‌ها قبل به دنیای تکنولوژی معرفی شده است، اما آن چه مطالعه اخیر و ایمپلنت مغزی BrainGate2 را منحصربه‌فرد می‌کند این است که بیماران مورد آزمایش، با استفاده از لوازم دیجیتالی متداولی که افراد عادی مورد استفاده قرار می‌دهند، به زندگی دیجیتالی بازگشتند. در واقع هیچ دست‌کاری بر روی تبلت‌های مورد استفاده توسط بیماران دارای ایمپلنت مغزی BrainGate2 اعمال نشده بود.

بر اساس گزارش مطالعه، بیماران با وجود عدم توانایی برای دسترسی به ژست‌های حرکتی متداول بر روی یک تبلت (همچون درگ اند دراپ، کلیک و مالتی تاچ)، به راحتی درون رابط کاربری آن مسیریابی کرده و از دستگاه استفاده می‌کردند. البته عدم امکان بهره بردن از ویژگی‌های پیش‌فرض نمایشگر یک تبلت، محدودیت‌هایی اعم از عدم امکان اسکرول کردن صفحه‌های وب را منجر شده بود. برخی از این محدودیت‌ها، از طریق فعال‌سازی ویژگی‌های بخش Accessibility در سیستم عامل اندروید و همچنین برخی نرم افزارهای جانبی، برطرف شدند. تغییر لایه‌بندی کیبورد اندروید نیز به کاربران کمک کرد تجربه تایپ بهتر و سریع‌تری داشته باشند.