آفتاب سوختگی

خطر آفتاب سوختگی در زمستان را جدی بگیرید

زمستان که می رسد خورشید کمتر نمایان می شود و از سوی دیگر لباس های بیشتری می پوشیم. همین امر باعث می شود تا بسیاری تصور کنند که خطر آفتاب سوختگی در این فصل وجود ندارد. در حالیکه چنین تصوری کاملا اشتباه است.

اصولا هر انسانی در فصل زمستان پوشش خود را تغییر داده و از سر تا پای خود را می پوشاند. تشعشات مستقیم خورشید در این فصل کاهش می یابد و همین امر منجر به شکل گیری یک تصور غلط عمومی می شود مبنی بر اینکه تهدید آفتاب سوختگی در این فصل وجود ندارد.

پژوهش ها نشان داده است که تشعشات مخرب خورشید در فصل زمستان به همان قوت خود باقی می ماند و حتی در مواردی هم تشدید می شود. این موضوع شامل روزهایی نیز می شود که هوا کاملا ابری است. در یک کلام هر قسمت از بدن انسان که در فصل زمستان در معرض فضا باز باشد می تواند دچار آفتاب سوختگی  شود.

پژوهشگران معتقدند که مشاهده نشدن خورشید و یا ابری بودن آسمان به این معنا نیست که تشعشعات ماوراء بنفش خورشیدی وجود ندارد و پوست ما را تهدید نمی کند. فراموش نکنید که خطر ماوراء بنفش همچنان شما را تهدید می کند و لذا باید مراقبت های پوستی خود را به مانند روز های آفتابی ادامه دهید.

تشعشعات ماوراء بنفش در زمستان می تواند سلول های پوست و دی. ان . ای را تخریب کند و نیز منجر به پیری زود رس شود. همچنین قادر است خال ها و لکه های بسیاری را بر روی پوست ایجاد نماید.

موارد فوق به دلیل تشعشعات ماوراء بنفش خورشیدی با طول موج بالا ایجاد می شود، اما تشعشعات با طول موج کوتاه  می تواند به سرخی و سوختگی سطحی پوست منجر شود. همچنین دسته سوم تشعشات خورشید شامل تشعشعات ماوراء بنفش دسته سی است که توسطه لایه اوزون جذب می شود.

آفتاب سوختگی  به تنهایی خطر جدی محسوب نمی شود، بلکه خطر از آنجا آغاز می گردد که این موضوع می تواند بسترساز ابتلا انسان به سرطان پوست باشد، به گونه ای که در آمریکا هر ساله بیش سه میلیون نفر مبتلا به سرطان پوست تشخیص داده می شوند.

تشدید آفتاب سوختگی در فصل زمستان

موضوع وقتی پیچیده تر می شود که بر اساس یافته های علمی، یخ و برف، تخریب پوستی ناشی از تشعشعات خورشیدی را تقویت می کنند. یخ و برف تا ۸۰ درصد تشعشعات ماوراء بنفش را که به زمین می رسد بازتاب می دهند و همین امر خطر آفتاب سوختگی را افزایش می دهد. در واقع در مواردی شاهد افزایش چشمگیر خطر آفتاب سوختگی در فصل زمستان هستیم.

از سوی دیگر ورزش های زمستانی اصولا در ارتفاعات صورت می گیرد، جاییکه اتمسفر ضخامت کمتری دارد و احتمال می رود خطر تشعشعات مضر خورشیدی ارتقا یابد. این موضوع نیز می تواند به تشدید خطر آفتاب سوختگی منجر شود.

پزشکان معتقدند که هر چند خطر آفتاب سوختگی، پوستهای سفید رنگ را بیشتر تهدید می کند اما این بدان معنا نیست که پوست های تیره نیز سرطانی نمی شوند.

راه حل مقابله با چالش آفتاب سوختگی در زمستان ساده است؛ از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. بهترین کرم ضد آفتاب در این فصل کرمی است که فاکتور محافظتی دست کم ۳۰ را دارا باشد.

اما اگر قصد ورزش در ارتفاعات را دارید حتما از فاکتور حفاظتی بالاتر از ۳۰ استفاده کنید. بطور کلی فاکتور محافظتی ۳۰ می تواند تا ۹۷ درصد تشعشعات ماوراء بنفش را باز گرداند. این رقم در خصوص فاکتور محافظتی ۵۰ به ۹۸ درصد و فاکتور ۱۰۰ به ۹۹ درصد می رسد.

اما مهمتر از کرم و فاکتور محافظتی آن است که در زمان بیرون رفتن از خانه می بایست استعمال کرم بر روی پوست را هر دو ساعت تکرار کنید. لذا پزشکان تاکید دارند که هدف آنها جلوگیری از افراد جامعه برای بیرون رفتن در فصل زمستان نیست، بلکه هدف تنها پرداختن به اهمیت حفاظت از پوست با استفاده از کرم های ضد آفتاب و آشنایی با مخاطرات تهدید کننده پوست در فصل زمستان است.