دلایل روشن نشدن گوشی

دلایل روشن نشدن گوشی یا تبلت

یکی از مشکلاتی که می‌تواند برای دارندگان گوشی‌های هوشمند ایجاد شود، روشن نشدن گوشی است. در این مقاله قصد داریم بعضی از دلایل و راه‌حل‌های روشن نشدن گوشی را مورد بررسی قرار دهیم.

یکی از بدترین کابوس‌های مالکان گوشی‌های هوشمند، زمانی است که فکر می‌کنند دستگاهی که در اختیار دارند از بین رفته اما هیچ اتفاقی رخ نداده است. صفحه نمایش سیاه و بدون هیچ نشانه‌ای، فاجعه است.

چه دلایلی باعث روشن نشدن گوشی اندرویدی یا تبلت می‌شوند؟ در این مقاله به بررسی 6 مورد از دلایل و راه‌حل‌ها خواهیم پرداخت.

1: روشن نشدن گوشی به علت مشکلات شارژ

روشن نشدن گوشی

اغلب موارد، علت اصلی مشکل روشن نشدن گوشی اندرویدی یا تبلت را می‌توان نبود شارژ کافی دانست. اگر هیچ نشانه‌ای از وجود داشتن مشکل قبلی در گوشی هوشمند مشاهده نکردید، احتمالا کمبود باتری باعث چنین خطایی شده است.

اتصالات خود را بررسی کنید: اولا نقاط واضح را بررسی کنید. آیا شما دقیقا به خاطر دارید که گوشی خود را شارژ کرده‌اید؟ آیا شارژر از پریز برق خارج نشده است؟ آیا اتصال برق برقرار بوده است؟

گرد و غبار: نسبت به مسدود نشدن پورت USB کابل شارژ یا پورت شارژ دستگاه، اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید که اتصالات ظریف هستند. در صورتی که پورت‌ها توسط گرد و غبار مسدود شده باشند، می‌توانید با یک لوله دارای هوا مشکل را حل کنید.

عیب‌یابی کابل: کابل‌های شارژ همواره شاهد بدترین رفتارها هستند. شما می‌توانید یکپارچه بودن کابل خود را با برقراری اتصال به یک دستگاه دیگر آزمایش کنید؛ اگر کابل دچار مشکل باشد، می‌توانید کابل جدیدی از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

2: ایجاد یک چرخه قدرت

همه ما یک گوشی یخ‌زده را تجربه کرده‌ایم؛ زمانی که صفحه نمایش و دکمه‌ها هیچ عملکردی ندارند. آیا می‌دانید که ممکن است گوشی هوشمند در حالت خاموش شدن دچار یخ‌زدگی شود؟

اگر گوشی هوشمند شما روشن نشود، یکی از راه‌حل‌ها اجرای چرخه قدرت است. برای دستگاه‌هایی که امکان جابه‌جایی باتری دارند، تنها با برداشتن باتری به مدت چند ثانیه و مجددا قرار دادن آن، مشکل رفع می‌شود.

در صورتی که باتری گوشی شما قابلیت جابه‌جایی نداشته باشد، تنها کافی‌ست دکمه پاور دستگاه را چند ثانیه نگه دارید. بسته به سازنده گوشی هوشمند، شما ممکن است لازم باشد از 10 تا 30 ثانیه دکمه را فشار دهید.

3: باتری خود را بررسی کنید

اگر به تجهیزات شارژ گوشی خود اطمینان دارید و ایجاد چرخه قدرت هم مشکل را حل نکرد، زمان آن رسیده که به باتری گوشی توجه کنید.

اکثر باتری‌های گوشی و تبلت پس از چند سال کارکرد، دچار افت کیفیت می‌شوند؛ در نهایت به طور کامل از کار خواهند افتاد. انواع آسیب‌ها می‌توانند بر روی باتری تاثیرگذار باشند؛ مایع آبگونه بعد از سقوط روی سطح سخت، با افزایش درجه حرارت باعث غیرقابل استفاده شدن باتری می‌شود.

از شارژ شدن باتری اطمینان حاصل کنید: پس از متصل کردن گوشی یا تبلت به شارژر، یک دقیقه صبر کنید تا نماد باتری روی صفحه نمایش ظاهر شود؛ ظاهر شدن نماد باتری به معنای سالم بودن باتری است. به صورت متناوب ممکن است یک فلش کوچک قرمز (یا رنگ‌های دیگر) را مشاهده کنید؛ این نور یعنی باتری توانایی کافی برای روشن کردن گوشی یا نمایش هرگونه محتوایی را روی صفحه نمایش ندارد، مدت زمانی صبر کرده تا باتری به خوبی شارژ شود و مجددا سعی کنید.

نماد باتری یا نور ظاهر نمی‌شود؟ این بدان معنا است که باتری گوشی مرده یا نیاز به جایگزینی دارد.

اگر باتری گوشی شما دارای قابلیت جایگزینی است، با مراجعه به فروشگاه معتبر اقدام به تهیه باتری جدید کنید. برای گوشی‌هایی که امکان جایگزینی باتری برایشان وجود ندارد، لازم است با مراجعه به مراکز تخصصی، اقدام به جدا کردن باتری و جایگزینی آن کنند.

توجه داشته باشید، اگر شما سعی در تعویض باتری کنید، امکان لغو ضمانت دستگاه وجود دارد.

4: صفحه نمایش را بررسی کنید

ممکن است بدون این که شما متوجه شوید، گوشی روشن باشد؛ صفحه نمایش شکسته می‌تواند باعث چنین حالتی شود. خوشبختانه مطلع شدن از مشکل صفحه نمایش آسان است. کلید پاور را به مدت 30 ثانیه نگه دارید تا مطمئن شوید که گوشی روشن است؛ حداقل 2 دقیقه منتظر بمانید تا فرآیند بوت تکمیل شود.

هم اکنون از یک گوشی دیگر با گوشی خودتان تماس بگیرید؛ در صورتی که تماس برقرار شود و گوشی شما به صدا درآید، صفحه نمایش شکسته است.

به خاطر داشته باشید، شما می‌توانید صفحه نمایش را تعویض کنید، اما بار دیگر ضمانت‌نامه را نقض خواهید کرد.

5: از کامپیوتر برای عیب‌یابی استفاده کنید

اگر هنوز نمی‌توانید بوت دستگاه را انجام دهید، ممکن است بتوانید آن را از طریق کامپیوتر وادار به روشن شدن کنید. گوگل یک سری گام‌های پیچیده را برای شما آماده کرده است. ما آن‌ها را در این قسمت ساده بیان کرده‌ایم:

  • با استفاده از یک کابل USB، گوشی خود را به کامپیوتر متصل کنید.
  • اجازه دهید تا گوشی به مدت 15 دقیقه شارژ شود.
  • کابل را از دستگاه جدا کنید (نه از رایانه).
  • مجددا اتصال کابل را پس از گذشت 10 ثانیه انجام دهید.
  • اجازه دهید تا گوشی به مدت 30 دقیقه دیگر هم شارژ شود.
  • کلید پاور را 5 ثانیه فشار داده و نگه دارید.
  • بر روی گزینه راه‌اندازی مجدد (Restart) ضربه بزنید.
  • اگر گزینه راه‌اندازی مجدد را مشاهده نکردید، تنها کلید پاور را به مدت 30 ثانیه نگه دارید.

6: دستگاه اندرویدی خود را راه‌اندازی مجدد کنید

روشن نشدن گوشی

شاید دستگاه شما روشن شود، اما نمی‌تواند فرآیند بوت شدن به صفحه اصلی را متوقف کند؛ ممکن است رام سفارشی که دانلود کرده‌اید، باعث روشن نشدن گوشی شود. در این حالت می‌توانید سعی کنید راه‌اندازی مجدد دستگاه را انجام دهید.

توجه داشته باشید، راه‌اندازی مجدد گوشی یا تبلت می‌تواند تمام اطلاعات روی آن را پاک کند؛ نسبت به پشتیبان‌گیری منظم از اطلاعات مهم گوشی خود، اطمینان حاصل کنید.

برای راه‌اندازی مجدد گوشی اندرویدی خود با استفاده از حالت بازیابی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دکمه پاور و کاهش حجم صدا را برای چند ثانیه فشار دهید تا لوگوی اندروید را بر روی صفحه مشاهده کنید (این کلیدهای ترکیبی در برخی از مدل‌ها متفاوت هستند).
  • برای حرکت به حالت بازیابی از کلیدهای کاهش و افزایش حجم صدا استفاده کنید.
  • دکمه پاور را فشار دهید.
  • از کلیدهای صدا برای انتخاب گزینه پاک کردن اطلاعات و بازنشانی کارخانه (Wipe Data/Factory Reset) استفاده کرده و دکمه پاور را بزنید.
  • در نهایت گزینه Erase All Data را انتخاب و دکمه پاور را فشار دهید.

فرآیند بازنشانی به منظور تکمیل، نیازمند چندین دقیقه زمان است. اگر هیچ کدام از روش‌های گفته شده علت روشن نشدن گوشی شما نباشد، باید با واقعیت روبه‌رو شوید، شما نیازمند یک گوشی هوشمند جدید هستید.