قانون مورفی

قانون مورفی چیست؟ 10 قانون مورفی که حقایق زندگی را توضیح می‌دهند

قانون مورفی نامی است که روی یک مثل رایج گذاشته شده است: «هر خطای ممکن رخ خواهد داد». این قوانین معمولا برای انسان‌های بد‌شانس به کار می‌روند. در ادامه 10 قانون مورفی که حقایق جهان را توضیح می‌دهند، معرفی می‌کنیم.

تاریخچه قانون مورفی به اوایل قرن 19 میلادی برمی‌گردد؛ زمانی که ادوارد مورفی به عنوان مهندس یکی از پروژه‌‌های پایگاه نیروی هوایی ادواردز مشغول فعالیت بود، متوجه شد که یکی از تکنسین‌های او مرتکب خطا شده و به او گفت اگر هر خطایی را مرتکب شوی، من متوجه می‌شوم. از این رو دکتر جان پائول استاپ که در این پروژه نیز همکاری داشت، در خصوص عمومیت خطاها یاداشتی را نوشت و نام آن‌ را قانون مورفی گذاشت. پس از مدتی در همایشی، یکی از خبرنگاران از دکتر جان پائول استاپ پرسید که چگونه از خطاها پیشگیری می‌کنید، او گفت از قانونی مورفی پیروی کردیم و از اشتباه‌هایی که به طور معمول هر انسانی انجام می‌دهد، جلوگیری می‌کنیم. به همین دلیل قانون مورفی به شهرت جهانی رسید و امروزه علاوه بر استفاده از قانون اصلی مورفی، از مدل‌های مشابه دیگری نیز استفاده می‌شود که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

معرفی 10 مدل مشابه قانون مورفی

1.‌ قانون مورفی ؛ نسخه اصلی

قانون مورفی

  • هر خطای ممکن، رخ خواهد داد.

اولین دیدگاه قانون مورفی به موضوع بی‌عرضگی اشاره می‌کند که معمولا این اتفاق‌ها با نتایج بدی همراه خواهند شد. البته دیدگاه دومی نیز در قانون مورفی وجود دارد که عنوان می‌کند هیچ‌گاه کنترل کیفیت را فراموش نکنیم و سعی کنیم سطح انتظارات را بالا ببریم؛ چرا که یک اشتباه کوچک، پیامد‌های بسیار بدی را به دنبال خواهد داشت.

2. قانون چیز‌های گم شده

قانون مورفی

  • هیچ‌گاه چیزی را که گم کرده‌اید پیدا نخواهید کرد، مگر وقتی که یکی را جایگزین آن کرده باشید.

این قانون به اشیای گمشده مانند دسته کلید، جوراب و غیره اشاره می‌کند و می‌گوید تا زمانی که مشابه آن‌ را جایگزین نکنید، آن شیء گمشده پیدا نمی‌شود.

3. قانون ارزش

قانون مورفی

  • میزان آسیب دیدن هر چیزی با ارزش آن رابطه مستقیم دارد.

با کمی توجه به زندگی خودمان متوجه می‌شویم آن چیزهایی که برایمان ارزش بیشتری دارند، آسیب می‌بینند و چیز‌هایی که ارزش کمتری دارند از دوام بیشتری برخوردارند. پس مراقب چیز‌های با ارزش زندگیتان باشید.

4. قانون آینده

قانون مورفی

  • بخندید، فردا شرایط بد‌تر می‌شود.

یکی از نسخه‌های قانون مورفی به آینده اشاره دارد. طبق این قانون، به فردایی بهتر امید نداشته باشید و از امروزتان لذت ببرید. هرچند شاید این قانون کمی بدبینانه باشد، اما به‌طور کلی به جای اینکه امروزتان را برای آینده هزینه کنید، قدر آنچه که دارید را بدانید.

5. قانون مسئله

قانون مورفی

  • اگر مسئله‌ای را رها کنید، از وضعیت بد به بدتر تبدیل می‌شود.

این قانون به پیچیده شدن مسائل اشاره دارد. در واقع اگر مسئله‌ای را رها کنید و پس از مدتی به دنبال حل کردن آن باشید، شرایط برایتان بد‌تر خواهد شد. برای مثال اگر مشکلی با دوستتان دارید و آن را اکنون برطرف نکنید، در آینده برای حل این مشکل با مشکل جدی‌تری مواجه می‌شوید و کار برایتان پیچیده‌تر خواهد بود.

6. قانون نظریه‌ها

قانون مورفی

  • با تحقیق کافی، می‌توانید نظریه خود را اثبات کنید.

این نسخه از قانون مورفی به تفکر دقیق اشاره دارد. شما برای اثبات نظریه خود باید پژوهش‌های زیادی انجام دهید، از منظری بی‌طرف به آن نگاه کنید و به ایده خود باور داشته باشید.

7. قانون ظواهر

قانون مورفی

  • ظاهر خوب یک شرکت با میزان قدرت آن تفاوت دارد.

این نسخه از قانون مورفی اشاره می‌کند که ظواهر می‌توانند به نوعی فریبنده باشند. برای مثال یک سیب سرخ به ظاهر می‌تواند سالم باشد، ولی از درون خراب باشد. از این رو به جای اینکه از ظاهر چیزی فریب بخورید، به باطن ماجرا توجه داشته باشید.

8. قانون باور

قانون مورفی

  • وقتی به شخصی بگویید در جهان هستی 300 میلیارد ستاره وجود دارد، بدون اینکه با شما بحث کند، حرفتان را باور می‌کند، اما به همان فرد بگویید که این نیمکت تازه رنگ شده است، او قبل از نشستن ابتدا با انگشت خود نیمکت را لمس می‌کند تا از درستی حرفتان مطمئن شود.

به طور کلی قانون مورفی در این زمینه عنوان می‌کند بسیاری از مردم حقایقی را که اثبات آن دشوار باشد به راحتی باور می‌کنند، اما برای حقایقی که اثبات کردن آن به آسانی انجام شود، به دنبال اثبات یا رد آن هستند؛ زیرا ذهن انسان‌ها قادر به راستی‌آزمایی اطلاعات زیاد یا سنگین نیست و به همین دلیل آن را زود باور می‌کند.

9. قانون مدیریت زمان

قانون مورفی

  • 90 درصد اول یک پروژه 90 درصد زمان می‌گیرد و 10 درصد باقیمانده، 90 درصد دیگر زمان می‌برد.

برخی بر این باورند تام کارژیل قانون مدیریت زمان یا قانون نود نود را بیان کرده است، اما این قانون نیز به نوعی جزو قوانین مورفی شناخته می‌شود. طبق این قانون شما نمی‌توانید زمان پروژه‌ها را بر اساس نسبت‌های ریاضیاتی پیش‌بینی کنید؛ زیرا برخی از پروژه‌ها آنچنان زمان‌بر می‌شوند که فراتر از تصور شما خواهد بود. به طور کلی این قانون مانند قانون پارکینسون عمل می‌کند. طبق قانون پارکینسون، پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید گاهی آنقدر زمان‌بر خواهد بود که تمام زمان‌ اختصاص شده به آن را اشغال می‌کند.

10. قانون کار کردن زیر فشار

قانون مورفی

  • فشار شرایط را بد‌تر می‌کند.

هر زمانی که روی کاری بیش‌ از حد ممکن فشار بیاورید، نتیجه بد‌تر می‌شود. به طور کلی اگر سعی کنید برای بهتر کردن اوضاع به زور متوسل شوید، اوضاع بدتر خواهد شد. آن دسته از افرادی که فرزند نوجوان دارند این قانون را به خوبی درک می‌کنند؛ زیرا هر چه روی فرزند خود فشار بیاورید، میزان موفقیت فرزند بسیار کمتر از حد تصور خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. علی محمد حاج هاشمی

    بسیار عالی قانون مورفی وجود دارد و اتفاق می افتد

  2. انجام پایان نامه ارشد

    خیلی مفید و آموزنده بود.

  3. سلام نکاتی راجع به علت این قانون ، ماشالله کسی تا حالا گفت علت اتفاق؟ همه میگن اتفاق افتاد !
    قانون مورفی ، و علت برخی از اتفاقات .
    1. هر خطایی ممکن است رخ دهد ،
    واضح مطلب
    جهان هستی ما از نظم و بی نظمی تشکیل شده ، و هر چیزی تضادی کنار خود دارد ، یقیناا هر چه قدر کیفیت در امور زندگی کم باشد ، براساس قانون احتمالات متمایل به خطا خواهیم شد
    2.
    قانون چیزهای گم شده ، علت ؟
    خیلی از مردم اطلاع از یک چیز بزرگ ندارند ، ان هم شعور و هوش اجسام ،
    وقتی چیزی براساس قانون احتمالات و کمی، و بی دقتی باعث گم شدن شود ، تک تک ذرات بدن ما از dna گرفته تا ریزترین ، شروع به پالس منفی ( انرژی منفی ) به ان چیز میکند ، و ان اشیا بر اثر گرفتن پالس منفی حتی اگر جلوی چشم ما هم باشد ، تشخیص دید ان را نداریم ، 3
    چیزهای با ارزش از دست میروند ، علت ؟
    اولا برای یک چیز اگر بیشتر وقت گذاشته شود ، بیشتر مورد توجه قرار داده شود ، و بیشتر پرداخت شود ، نوعی الرژی در بدن به وجود می اورد ، که ان الرژی بدون اطلاع ما ، سعی بر مراقبت بیش از حد از ان باارزش میکند ، که بر اثر احتیاط افراطی کار از ان چیزی که هست خراب تر میشود ،
    3
    قانون اینده ،
    کسی نمیتواند بگوید ایند خراب میشود یا خوب ، اگر به قانون نسبیت توجه کنیم
    بدترین انسان ، باعث خنده یک نفر شود ، پس نشد بد ، قانون نسبیت به ان دسته مواردی مرتبط است که ، گل رز علاوه بر زیبایی خار هم دارد ، ایا لذت بوییدن گل رز ان موقع رخ خواهد داد که خارش بر دست فرو رود ؟
    رز بد است یا خوب؟ هیچ کدام بستگی به نگرش ما دارد ، و اما ایند ه
    هست انسانی که اینده اش روشن شد
    و هست که اینده اش تیره شد
    میتوانیم بگوییم بدتر میشود ؟ خیر بستگی به نگرش و پالس مثبت انسان به هستی دارد ،
    4 قانون مسعله
    این چیز واقعا مشخصیه
    یک مسعله در اسرع ترین وقت حل نشود چه امروز یا چند سال دیگر یقین و صد درصد مرتبط با مسعله دیگری در اینده هست ، و باعث سردرگمی انسان میشود ،5
    قانون نظریه
    ۷ ملیلیارد انسان بی هوده افریده نشدند
    هر کسی ماموریت درونی خود و بیرونی خود را انجام میدهد ،
    صد درصد انسانی در پشت کوه به دست اوردی عظیم و نجات گونه بشر دست یافته که توانایی بیانش را ندارد ، هیچ چیز این جهان هستی بیهوده افریده نشده است ، چیزهایی در جهان کشف شد که قبلا عده ایی ان را در تفکر پرورانده بودن . هیچ چیز اولین بار نیست .
    6
    قانون ظواهر
    یک مسعله اشکار است که توسط خود انسان رهبری میشود ، دیگر نمیتوانیم بگوییم مثلا پشت یک خودروی بوگاتی یک ظاهر فریبنده موجود است ، بوگاتی ، بوگاتیه ، پراید ، پراید !
    یقینا پشته بوگاتی پراید که نیس؟!🤣
    باز بر میگرده به قانون نسبیت هر کس بر اساس علایق و بینش خود یک چیز را غول و یک چیز را عاجز خطاب میکنه امیدوارم منظورمو متوجه شده باشید ،
    7
    قانون باور
    ببینید
    جهان هستی ما بی نهایت ، و پر از ، هر باوری به وجود اومده ، چیزی وجود نداره که انسان بیاد باورش نکنه ،
    یک مسعله بزرگ تعریف کن طرف هنگ کنه باور کنه ، چه چیزی برای باور نیست ؟
    عالم هستی ما به حدی نهایت ندااارد که الان نه ، پس فرداش اونی که باور نداشت باور کرد !
    دوستان رو به سوی دستاورد هایی میرویم که اگر باطن قضیه را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد ، دستاورد فعلی مان تخیلات و مسخره های دیروزمان بود ،
    از دهان، هر چیز پرید بیرون بی حکمت نیس و نوعی الهام محسوب میشه ، و رد پا !
    8
    قانون مدیریت زمان
    یک کار را با ارامش شروع میکنیم ،
    و زمان هم با باب میل ما جلو میرود ، همه چیز ارام و مرتب
    ایا میدونستید
    زمان خود نوعی هوش و جزعی از طبیعت هست ، ؟ متاسفانه انسان فقط خودش را زنده خطاب میکند ، در حالی که ما در این جهان تحت مدیریت زمان ، مکان، و تضاد هستیم؟
    هر چه قدر با زمان در تظاد باشیم در حد تظاد خود، زمان هم ضد باب میل ماست ،
    میان مردم رایج است که –
    کسی زمان را ندانسته کارهایش به درستی انجام شد !
    ببخشید گجت نیوز ، سوژه همیشگیتم به ولاه

  4. مورد نهم ایراد تایپی داره ظاهرن

  5. اره واقعا خخخ خیلی دقق بود

  6. مطلب مفیدی بود تشکرات