آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ

آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ ؛ راز ماندگاری محصولات گلکسی سامسونگ

محصولات خانواده گلکسی سامسونگ پیش از معرفی در آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ به روش‌های متنوع آزمایش می‌شوند تا از ماندگاری و مقاومت آن‌ها در شرایط مختلف اطمینان حاصل شود.

گوشی‌ها و دیگر وسایل موبایل، امروزه به بخشی ضروری از زندگی و کار روزمره ما تبدیل شده‎اند. همین ضرورت باعث می‌شود ما در شرایط مختلف و گاهی نامناسب مانند زیر باران یا در حال کوه‎پیمایی در جایی بسیار شرجی یا در گرمای زیاد مجبور به استفاده از آنها شویم. اطمینان از اینکه این دستگاه‎های همراه می‌توانند در هر شرایطی همگام ما باشند و در صورت رخ دادن اتفاق‌های غیرمنتظره هم کمترین صدمه را ببینند، یکی از مهم‎ترین نگرانی‎ها و خواست‎های کاربران است. شرکت سامسونگ نیز برای رفع همین نگرانی و تضمین ماندگاری محصولات خود اقدامات متنوعی انجام می‎دهد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

پیش از معرفی هر کدام از محصولات خانواده گلکسی سامسونگ، این شرکت آزمایش‌های گسترده‎ای روی آن انجام می‎دهد تا از ماندگاری آن در شرایط مختلف فعالیت‎های روزمره اطمینان حاصل کند. قابلیت‎های جدید گوشی هم به دفعات زیاد و در شرایط بسیار حاد آزمایش می‎شوند تا از عملکرد صحیح آنها مطمئن شوند. آزمایش‎هایی مانند تست سقوط و گرما نیز بخشی از این روند در آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ هستند تا از سالم ماندن دستگاه، حتی در اتفاق‎های پیش بینی نشده هم خاطر جمع شوند.

آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ

آزمایش در هر قدم از مسیر ساخت

«گروه آزمایش‏‌های ماندگاری» در سامسونگ مسئول آزمایش موبایل و همه محصولات پوشیدنی است که از کارخانه‎های سامسونگ در شهرهای سوان و گامی کره جنوبی به این مرکز فرستاده می‌شود. البته گوشی‌های سری S و نوت هم بخشی از آنها است.

کار گروه آزمایش‎های ماندگاری دقیقا از لحظه تصمیم شرکت به تولید یک مدل یا دستگاه جدید آغاز می‎شود. وقتی تصمیم‌های نهایی درباره قابلیت‎ها و خصوصیات دستگاه جدید گرفته شد، گروه بررسی می‎کند که کدام قطعات و بخش‎ها نیاز به آزمایش و تاییدیه دارند و روند این کار حتی پیش از قرار گرفتن این قطعات در کنار هم آغاز می‌شود. نتایج آزمایش‌های اولیه فورا برای بخش توسعه فرستاده می‌شود تا کار بهینه‌سازی نیز همزمان آغاز شود. در کل روند توسعه، گروه آزمایش حضوری مداوم در روند تولید داشته و درباره دستگاه جدید، حتی بعد از رونمایی و عرضه نیز اظهارنظر می‌کند. برای تایید هر دستگاه نیاز به ده‎ها آزمایش است. پیش از رونمایی از هر دستگاه، هزاران نمونه از آن در آزمایش‎های مختلف بررسی می‎شوند که البته این تعداد برای هر مدل ممکن است متفاوت باشد. این آزمایش‎ها بررسی می‌کند که در شرایط عادی فعالیت‎های روزمره دستگاه چگونه عمل خواهد کرد و همه این آزمایش‎ها بر اساس معیارهای استاندارد بین‌المللی انجام خواهد شد.

تست‌های متنوع آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ

1. آزمایشگاه کیفیت تصویر

امروزه ارتباطات به سمت تعامل‎های تصویری رفته و کاربران نیز تلاش می‎کنند روش‎های متنوع‎تری برای این تعاملات از طریق گوشی های همراه خود پیدا کنند. برای اطمینان از گرفته شدن عکس‌های با بهترین کیفیت ممکن، ارزیابی‎های کمی و کیفی متعددی روی دوربین گوش ‎های گلکسی انجام می‎شود.

در مرحله آزمایش‎های کمی، معیارهای مختلف مانند روشنایی، شفافیت رنگ و نویز تصویر بررسی می‎شود. با استفاده از منابع نور با شدت‌های مختلف شرایط متنوع برای عکس‌برداری شبیه‎سازی می‌شود. عکس‌های گرفته شده در این آزمایش‌ها بعدا در یک روند تخصصی از نظر کیفیت بررسی می‌شوند.

آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ

مرحله ارزیابی کیفی نیز با بازسازی صحنه‌های مختلف که در زندگی واقعی کاربر اتفاق می‌افتد، محیط را شبیه‌سازی می‌کند. در این شبیه‌سازی‌ها، محیط‌های باز و بسته مختلف مثل رستوران یا خیابان ساخته می‌شوند که با نورهای نئونی روشن می‌شود. همینطور یک سیستم نور مصنوعی خورشیدی نیز شرایط مختلف از روز روشن تا شب تاریک را برای عکس‌برداری شبیه‌سازی می‌کند. شبیه‌سازی این شرایط در محیط بسته آزمایشگاه باعث می‌شود تا شرایط فرعی و ناخواسته دیگر تاثیری در روند مذکور نداشته باشد و لذا امکان مقایسه‌های دقیق‎تر فراهم شود. البته آزمایش‎هایی هم در محیط‌های باز واقعی خارج از آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ انجام می‎شود.

2. آزمایشگاه صدا

زنگ گوشی، موسیقی و حتی تماس صوتی تنها بخشی از قابلیت‌هایی هستند که کیفیت صدای گوشی در آن‌ها نقش مستقیم دارد. برای اطمینان از کیفیت بالای صدای گوشی، هر دستگاه در دو محفظه جداگانه آزمایش می‌شود.

آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ

محفظه اول یک اتاق مخصوص است که برای حذف نویزهای خارجی طراحی شده تا کیفیت آکوستیک گوشی به‌صورت خالص قابل ارزیابی باشد. اما محفظه دوم صدای گوشی را در شرایط مختلف مانند گرفتن آن روی گوش، استفاده از اسپیکر یا هدفون و یا حتی اتصال به یک هدست بلوتوثی، شبیه‌سازی می‌کند. تقریبا هر سناریویی که ممکن است در زندگی واقعی اتفاق بیفتد در این آزمایش‎ها بررسی شده و نتایج آن نیز با استفاده از کامپیوتر تحلیل و برای تیم توسعه ارسال می‌شود.

3. آزمایشگاه حرارت

با هوشمندتر شدن گوشی‌ها، رابطه عملکرد گوشی با میزان گرم شدن آن هم به یکی از نگرانی‌های مهم گروه آزمایش‌های ماندگاری در آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ تبدیل می‌شود. این تیم برای آزمایش گوشی شرایط فعالیت سنگین مانند اجرای بازی‎ها و اپلیکیشن‎های پیچیده را ایجاد کرده و با استفاده از یک دوربین حرارتی، دمای گوشی را بررسی می‎کند. در این آزمایش محل و چگونگی ایجاد حرارت بررسی می‎شود. نتایج آزمایش برای تیم توسعه فرستاده می‎شود تا در طراحی‎ها لحاظ شود.

آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ

4. آزمایش سقوط

تمامی نمونه‎ها از ارتفاع‎ها و زاویه‎های مختلف و گاهی به دفعات روی انواع متنوعی از سطوح انداخته می‎شوند تا مقاومت گوشی در برابر ضربه سنجیده شود. در آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ از دوربین‎های با سرعت بالا برای تصویربرداری از سقوط گوشی استفاده می‎شود تا بعدا این تصاویر تحلیل شوند. این تصاویر به درک روند سقوط گوشی، زاویه برخورد یعنی مهمترین عامل و دلیل شکستن، کمک زیادی می‎کنند. نتایج این آزمایش‎ها کمک زیادی به گروه توسعه برای مقاوم‎تر کردن گوشی می‎کند.

5. آزمایش ماندگاری

بسیاری از کاربران برای چند سال از یک گوشی استفاده می‎کنند، پس گوشی باید بتواند برای مدت‏‌های طولانی فشار کاربردهای روزانه را تحمل کند. گوشی‎های هوشمند گلکسی داخل دستگاهی قرار داده می‎شوند که آنها را به پایین می‎غلتاند تا افتادن آنها از پله‌‏ها را شبیه‎سازی کند.

آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ

البته مواردی مانند فشار دادن مکرر دکمه‎ها، استفاده از جک هدفون و باز کردن جایگاه سیم کارت هم در همین بخش آزمایش می‎شوند. این تیم حتی مقاومت گوشی در برابر بار و فشارهایی مانند نشستن کاربر روی گوشی داخل جیبش را هم بررسی می‎کند.

6. آزمایش مقاومت در برابر آب

آزمایش‎های مربوط به مقاومت در برابر آب مطابق با استانداردهای بین‎المللی تعیین شده در قوانین IP انجام می‎شوند. این آزمایش‎ها شامل شبیه‎سازی بارش باران، پاشش آب با فشار و فرو رفتن در آب می‌شود که هرکدام نمره IP خود را دارند. مثلا گوشی که بتواند نمره IPX8 را به‌دست آورد حتی در صورت افتادن در عمق 1.5 متری آب برای 30 دقیقه باز هم به‌صورت نرمال کار می‌کند.

ساعت گلکسی واچ، گیر اسپورت و گیر فیت 2 پرو با این هدف طراحی شده‎اند که حتی در زمان شنا نیز بتوان آن‌ها را همراه داشت. برای اطمینان از این مسئله باید آزمایش‎هایی با هدف تست عملکرد تحت فشار 5 اتمسفر انجام شود. در آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ ، آزمایشی طراحی شده است که عملکرد محصول را روی دست کاربر و در حین شنا بررسی می‎کند.

7. آزمایش سازگاری با شرایط جوی

از آنجا که گوشی‎ها در شرایط جوی مختلف در سراسر جهان استفاده می‎شوند عملکرد مناسب و ماندگاری این دستگاه‎ها باید در هر شرایط جوی بدون تغییر باقی بماند.

آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ

در آزمایشگاه کنترل کیفیت سامسونگ از اتاقک‎های مختلف برای شبیه‎سازی شرایط جوی متنوع استفاده می‎شود. شرایطی مانند میزان رطوبت و دما در این اتاقک‎ها تغییر کرده و شرایط جوی سراسر کره زمین در آنها شبیه‎سازی می‎شود. سپس مجری آزمایش بررسی می‎کند که آیا عملکرد دستگاه در آن شرایط تغییری کرده است یا خیر.

سری گلکسی نماد کیفیت بدون خدشه هستند. این سطح از کیفیت نتیجه تلاش‎های بی‎وقفه گروه آزمایش‎های ماندگاری است که همواره برای رسیدن به کیفیت بهتر تلاش می‎کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. شرایط جوی ثابتی ک نداریم باید همرو آزمایش کنه

  2. چه دم و دسگاهی دارن چقدر مجهزن آخه در این حد؟

  3. نزدیک دوساله اس سون اج دارم فقط سه تا مشکل واسش پیش اومده
    یک نقطه تیره رویه صفحه به وجود اومده فک کنم پیکسل سوختگی باشه
    مشکل دیگه هم جک هدفون گشاد شده
    و خشاب سیم کارت گیر کرده نمیاد بیرون