رجیستری گوشی های مسافری

آموزش رجیستری گوشی های مسافری + روش‌ها، قوانین و هزینه‌ها

اگر از یک کشور خارجی گوشی بخرید و به داخل کشور بیاورید، باید آن را در سامانه گمرک ثبت کنید. در این مطلب قصد داریم نحوه رجیستری گوشی های مسافری را آموزش دهیم و قوانین و هزینه‌های آن را بررسی کنیم.

مدتی است که طرح رجیستری در ایران اجرایی شده و بر اساس آن، فقط گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده و دارای گارانتی معتبر باشند، فعال می‌شوند و امکان فعالیت گوشی های قاچاق در کشورمان وجود نخواهد داشت. پس از اجرای این طرح، رجیستری گوشی های مسافری نیز مطرح شد و به این ترتیب، گوشی‌هایی که در تعداد محدود و توسط مسافران وارد کشور می‌شود نیز باید در سامانه رجیستری فعال شوند. در واقع، اگر شما به خارج از کشور سفر کنید و یک گوشی تلفن همراه بخرید و به داخل کشور بیاورید، 30 روز مهلت دارید تا عوارض گمرکی را پرداخت کرده و مراحل ثبت و فعال‌سازی گوشی را انجام دهید؛ در غیر این صورت، گوشی شما پس از 30 روز غیر فعال می‌شود.

برای ثبت یا رجیستر کردن گوشی های مسافری می‌توانید از دو روش اقدام کنید. در روش اول می‌توانید به دفاتر گمرکی در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مرزی مراجعه کرده و با اظهار گزارش، ارائه مشخصات و پرداخت هزینه گمرک، گوشی خود را ثبت کنید. پس از انجام این مراحل، مجوزی به شما داده می‌شود که باید آن را تا پایان مراحل ثبت و رجیستری به همراه داشته باشید. چند روز پس از پرداخت عوارض گمرکی، می‌توانید با مراجعه به سامانه همتا (سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی)، گوشی خود را فعال کنید.

رجیستری گوشی های مسافری

برای ورود به سامانه همتا به https://hamta.ntsw.ir بروید و روی گزینه فعال‌سازی کلیک کنید. سپس مشخصات گوشی و شماره سیم کارتی که در آن استفاده خواهید کرد را وارد کنید.

روش دوم برای رجیستری گوشی های مسافری ، فعال‌سازی آن از طریق سایت گمرک است. همان‌طور که گفته شد، شما برای رجیستر کردن گوشی مسافرتی خود، 30 روز مهلت خواهید داشت و در این بازه زمانی می‌توانید با مراجعه به سایت گمرک، مراحل ثبت گوشی را انجام دهید. برای این کار به صفحه ثبت و رجیستری گوشی های مسافری در سایت سازمان گمرک ایران به نشانی http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister مراجعه کنید. در این صفحه، کد IMEI گوشی را که پشت باتری یا روی جعبه درج شده وارد کنید. شناسه IMEI را همچنین می‌توانید با شماره‌گیری کد دستوری ستاره مربع 06 مربع (#06#*) از گوشی مدنظر به دست بیاورید. پس از وارد کردن کد IMEI، کد امنیتی را وارد کرده و روی گزینه ادامه کلیک کنید.

رجیستری گوشی های مسافری

در صفحه‌ی بعدی، مشخصات و مدل گوشی مدنظر را تعیین کنید. هزینه‌ی پرداخت عوارض برای هر مدل تلفن همراه متفاوت است؛ بنابراین توجه داشته باشید که مدل و مشخصات گوشی خود را به درستی انتخاب کنید، در غیر این صورت مسئولیت مشکل‌های احتمالی بر عهده خودتان خواهد بود.

رجیستری گوشی های مسافری

در مرحله‌ی بعد نیز شماره سیم کارتی که می‌خواهید روی گوشی استفاده کنید و سایر مشخصات مانند کد ملی، شماره پاسپورت و… را وارد نمایید. سیم کارتی که شماره‌ی آن را در کادر مربوطه وارد می‌کنید باید حتما به نام شخصی باشد که کد ملی و اطلاعات شخصی وی را وارد کرده‌اید. در غیر این صورت، پیغام خطا به شما داده می‌شود و اجازه رفتن به صفحه‌ی بعد را نخواهید داشت.

رجیستری گوشی های مسافری

در این مرحله، یک کد امنیتی از طریق پیامک به شماره تماسی که وارد کرده بودید، ارسال می‌شود که باید این کد را در کادر مربوط به آن وارد کنید و به مرحله بعد بروید.

رجیستری گوشی های مسافری

سپس هزینه ثبت یا رجیستر کردن گوشی نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید با زدن گزینه «پرداخت»، حقوق گمرکی تعیین شده را پرداخت کنید. همان‌طور که گفته شد، هزینه گمرکی برای مدل‌های مختلف گوشی متفاوت خواهد بود.

رجیستری گوشی های مسافری

نکات مهم درباره رجیستری گوشی های مسافری

برای رجیستری گوشی های مسافری باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • پس از انجام مراحل ثبت و پرداخت هزینه گمرک، اطلاعات شما به سامانه همتا ارسال می‌شود، اما ممکن پروسه‌ی رجیستر شدن گوشی شما تا چند روز طول بکشد.
  • اگر شخص مسافر، مراحل ثبت و پرداخت عوارض گمرکی را در مهلت 30 روزه انجام ندهد، گوشی وی غیرفعال می‌شود.
  • اگر گوشی مسافری به خاطر پرداخت نکردن هزینه گمرکی و انجام مراحل فعال‌سازی در مهلت تعیین شده، قطع شد، شخص مسافر همچنان می‌تواند با انجام مراحل ذکر شده و پرداخت حقوق گمرکی، از گوشی خود استفاده کند. در واقع پس از مهلت 30 روزه، گوشی برای همیشه قطع نمی‌شود و بلافاصله پس از ثبت گوشی و پرداخت هزینه‌ها می‌توانید دوباره آن را فعال کنید.
  • اگر برای رجیستر کردن گوشی مسافری خود به صورت حضوری به دفاتر گمرکی مراجه کنید، به ارائه مشخصات سیم کارت و شماره تماس نیازی نخواهید داشت.
  • هر فرد می‌تواند به ازای کد ملی و شماره گذرنامه خود، فقط یک گوشی مسافری وارد کشور کرده و آن را فعال کند. گوشی های مسافری که بدون رعایت قوانین درج شده در بخشنامه گمرک ایران در سامانه اظهار کالای مسافری ثبت شوند، توسط سامانه همتا شناسایی شده و در لیست کالاهای غیر قانونی قرار می‌گیرند. همچنین مبلغی که در این سامانه به عنوان هزینه گمرکی پرداخت شده هم به فرد متخلف بازگردانده نمی‌شود.
  • بر اساس اطلاعیه گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات گوشی تلفن همراه توسط مسافران مشمول 4 درصد حقوق گمرکی و 1 درصد سود بازرگانی است که طبق بخشنامه مرکز واردات گمرک ایران سود بازرگانی دو برابر محاسبه می‌شود. علاوه بر آن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 1 درصد عوارض هلال احمر نیز توسط گمرک ایران دریافت خواهد شد. به این ترتیب، حقوق و عوارض گمرکی واردات گوشی تلفن همراه مسافری، در مجموع به 16 درصد ارزش گمرکی گوشی می‌رسد.