قاره های زمین

قاره های زمین در 200 میلیون سال آینده به یکدیگر متصل خواهند شد

در 200 میلیون سال آینده، تمامی قاره های زمین به یکدیگر متصل خواهند شد و یک ابرقاره را به وجود می‌آورند. دانشمندان، مطالعات جدیدی را انجام داده‌اند که نتایج جالبی را به همراه داشت. در ادامه، نتایج مطالعات محققان را بررسی می‌کنیم.

پوسته‌‌‌ی زمین از تکه‌های مختلفی به نام صفحه‌های تکتونیک تشکیل شد‌ه که شبیه به پوسته شکسته تخم مرغ است. در واقع پوسته‌های زمین هر ساله به اندازه چند سانتی‌متر حرکت می‌کنند. در هر دوره‌ای صفحه‌های تکتونیک به یکدیگر متصل می‌شوند و ابرقاره‌ را به وجود می‌آورند و پس از مدتی مجددا از هم جدا می‌شوند. به طور کلی پوسته‌های زمین در هر دوره‌ای از هم جدا می‌شوند و در 400 تا 600 میلیون بعد، دوباره در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

قاره های زمین

قاره های زمین دوباره به‌هم متصل می‌شوند

بر اساس بررسی‌های انجام شده، ابرقاره Pangea به عنوان آخرین ابرقاره‌ شناخته می‌شود که در 310 میلیون سال قبل از اتصال پوسته‌های زمین به یکدیگر به وجود آمد و از 180 میلیون سال پیش تا الان فرایند جدا شدن تکه‌های این ابرقاره در حال انجام است. از این رو برخی از محققان بر این باورند که در 200 تا 250 میلیون سال دیگر، 4 سناریو تشکیل ابرقاره به نام‌های Novopangea ، Aurica ، Ultima Pangea و Amasia به وجود خواهد آمد. البته شرایط ایجاد این ابرقاره‌ها با یکدیگر متفاوت است، ولی همان فرایندی که برای ابرقاره Pangea طی شده است برای سایر قاره های زمین نیز در حال رخ دادن است. فرایند جدا شدن ابرقاره Pangea موجب ایجاد اقیانوس اطلس شد و این شکاف تا الان هم باز بوده و پهن‌تر می‌شود و در مقابل آن، اقیانوس آرام کوچک‌تر و باریک‌تر می‌شود. از این رو دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که سناریوی ابرقاره Novopangea نسبت به دیگر سناریوها محتمل‌تر باشد.

قاره های زمین

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. پس یخ های قطب چی میشن؟؟

  2. این دلخوشی هام نداشته باشیم دیگ باید بریم بمیریم گ

  3. ای بابا دل خوشی دارید ها

  4. الان این اتفاق خوبیه یا بد

  5. ای بابا ما ک دیگ نیستیم چ فایده