فرودگر اینسایت ناسا

ضبط صدای باد در مریخ توسط فرودگر اینسایت ناسا

فرودگر اینسایت (InSight lander) با ضبط صدای باد در مریخ ، موفق به انجام کاری بی‌سابقه شد. اینسایت با کمک یک سنسور فشار و لرزه‌سنج، صدای ناشی از وزیدن باد به پنل‌های خورشیدی خود را ضبط کرده است که در ادامه می‌توانید آن را بشنوید.

از زمان نشستن روی مریخ در دو هفته گذشته، فرودگر اینسایت ناسا همزمان با پیاده‌سازی تجهیزات انتقال یافته به آنجا، سرگرم ثبت عکس‌هایی از خود و محیط پیرامون بوده است. اما این فرودگر موفق به ثبت چیز دیگری هم شده که تاکنون در ماموریت‌های انجام شده روی سیاره سرخ سابقه نداشته است؛ صدای باد در مریخ !

ضبط صدای باد در مریخ

«بروس بنرت» مدیر تحقیقاتی پروژه اینسایت، ضبط چنین صدایی را برنامه‌ریزی نشده توصیف کرد، اما در عین حال اظهار داشت:

یکی از اهداف ما در این ماموریت، سنجش و ثبت تحرکات روی مریخ بوده است و طبیعتا، این شامل ارتعاشات ناشی از امواج صوتی نیز می‌شود.

صدای باد در مریخ، به وسیله سنسور فشار هوا و لرزه‌سنج اینسایت ثبت و ضبط شده؛ بدین صورت که سنسور فشار هوا، ارتعاشات هوایی را به طور مستقیم شناسایی کرده و لرزه‌سنج، ارتعاشات ناشی از وزیدن بادهای مریخی به پنل‌های خورشیدی فرودگر را ثبت کرده است. دانشمندان سرعت وزش این باد را بین 10 تا 15 مایل بر ساعت (16 تا 24 کیلومتر بر ساعت) تخمین زده‌اند.

«تایم پایک» یکی از اعضای تیم علمی اینسایت ضمن تشبیه آن به یک گوش غول‌آسا می‌گوید:

پنل‌های خورشیدی نصب شده در کناره‌های این فرودگر، به نوسان فشار ناشی از وزش باد واکنش نشان می‌دهند. این مانند آن است که بگوییم اینسایت گوش‌های خود را برای شنیدن صدای باد در مریخ تیز کرده بود. هنگامی که ما مسیر لرزش ایجاد شده در فرودگر را که از پنل‌های خورشیدی آن منشا می‌گرفت بررسی کردیم، متوجه شدیم با مسیر مورد انتظار وزش باد در نقطه فرود تطابق دارد.

صدای باد مریخی را در ویدیوی زیر می‌توانید بشنوید؛ البته ناسا استفاده از هدفون یا ساب‌ووفر را برای محسوس‌تر شدن آن توصیه کرده است. ناگفته نماند که در بخش انتهایی این ویدیو (از ثانیه 60 به بعد)، صدا به میزان 2 اکتاو تقویت شده تا بهتر قابل شنیدن باشد.

ضبط صدا از طریق لرزه‌سنج اینسایت، تنها در فاز ابتدایی ماموریت ممکن است؛ زیرا پس از قرار گرفتن این ابزار روی سطح مریخ، یک محافظ گنبدی شکل آن را از بادهای مریخی مصون نگه می‌دارد. دانشمندان نیز نویزهای ارتعاشی برآمده از فرودگر را فیلتر می‌کنند، تا از بروز خطا در عملکرد لرزه‌سنج جلوگیری شود؛ چرا که وظیفه اصلی آن، شناسایی مریخ لرزه‌ها یا زمین لرزه‌های مریخ است.

با این حال در آینده نزدیک، فرصت شنیدن صداهای مریخی بار دیگر فراهم خواهد شد. کاوشگر مارس 2020 که تا دو سال آینده رهسپار این سیاره می‌شود، مجهز به دو میکروفون است و می‌تواند صداهای بیشتری را از آنجا ضبط و به زمین مخابره کند.

صدای باد در مریخ