رجیستری گوشی های مسافری

مشکل رجیستری گوشی های مسافری صدای کاربران را درآورد

مدتی است که طرح رجیستری برای جلوگیری از قاچاق اجرا می‌شود، اما برخی از کاربران به وضعیت رجیستری گوشی های مسافری اعتراض دارند و می‌گویند بیش از 40 روز از پرداخت هزینه گمرک می‌گذرد، ولی همچنان تلفن همراه آن‌ها ثبت نشده است.

برخی از کاربران و فروشندگان صنف موبایل برای رجیستری گوشی های مسافری با مشکل مواجه شدند و عنوان می‌کنند بیش از 40 روز از زمانی که هزینه گمرک را برای رجیستری گوشی های مسافری پرداخت کرده‌اند می‌گذرد، اما تاکنون گوشی آن‌ها در سامانه همتا ثبت نشده است. حتی پس از ارتباط با مرکز رجیستری پاسخ مشخصی دریافت نمی‌کنند و مرکز رجیستر می‌گوید با یک گوشی دیگر امتحان کنید یا منتطر بمانید. از سویی این کاربران می‌گویند پس از پرداخت هزینه گمرک ممکن است فرایند ثبت حتی تا یکسال طول بکشد و در این میان هیچکس پاسخگو نیست؟ سامانه همتا می‌گوید IP گوشی شما از سوی گمرک ارسال نشده، اما این IP در قسمت‌های پرداخت سامانه همتا قابل مشاهده است. این کاربران اضافه کردند 3 دستگاه موبایل در مجموع به مبلغ 7.5 میلیون تومان برای ثبت با مشکل مواجه است و اگر مشکلمان حل نشود به ناچار باید از راه‌های غیرقانونی مانند تغییر سریال موبایل عمل کنیم. این مشکلات برای کاربران زیادی به وجود آمده است.

رجیستری گوشی های مسافری

پیگیری مشکل رجیستری گوشی های مسافری

کمیته رجیستری در خصوص مشکلات فروشندگان و کابران در خصوص رجیستری گوشی های مسافری عنوان کرد بدون شک مراحل ثبت گوشی مسافری فقط برای مسافران در نظر گرفته شده است و آنها باید صرفا با گوشی مدنظر و به صورت مصرف شخصی یا غیرتجاری آن را در سامانه همتا ثبت کنند. بر این اساس فروشندگان نمی‌توانند از این مراحل استفاده کنند و اگر سامانه همتا از این موضوع مطلع شود، گوشی‌های مورد نظر آن‌ها ثبت نخواهد شد. در پاسخ به آن دسته از کاربرانی که برای رجیستری گوشی های مسافری خود با مشکل مواجه شدند، باید بگوییم که میان گمرگ و سامانه همتا، ارتباط برخط وجود ندارد و فرایند ارسال و تایید اطلاعات گوشی های مسافری به صورت دستی انجام می‌شود و به همین دلیل این مراحل زمان‌بر خواهد بود. لازم به ذکر است اگر اطلاعات صحیحی از کاربران به سامانه همتا ارسال شده باشد، دلیلی برای ثبت نشدن یا ایجاد وقفه در این فرانید وجود ندارد. کمیته رجیستری در خصوص اینکه آیا برخی از فروشندگان موبایل می‌توانند سریال گوشی موبایل را تغییر دهند و از راه‌های غیرقانونی گوشی‌ها را ثبت کنند، پاسخ داد اگر چنین اقدامی هم صورت بگیرد، فروشندگان قادر به رجیستری گوشی های موبایل نخواهند بود و در شبکه سرویسی به آن گوشی‌ها تعلق نمی‌گیرد.

با توجه پاسخ‌های کمیته رجیستری، فروشندگان نمی‌توانند با راه‌های غیرقانونی گوشی های قاچاق را رجیستری کنند و با اتصال سامانه‌های گمرک و ناجا برای استعلام اصالت کالاهای مسافری، تمام راه‌های غیرقانونی بسته شده است. از سویی فروشندگان باید از خرید گوشی های موبایل غیرقانونی صرف نظر کنند؛ چرا که کاربران اگر برای رجیستری موبایل خود با مشکل مواجه شوند، می‌بایست آن را به فروشنده برگردانند و قانون نیز در این خصوص از خریدار حمایت می‌کند، اما فروشندگان به دلایل مختلف نمی‌توانند گوشی‌های خریداری شده را به منبع برگشت دهند و به این صورت متضرر خواهند شد.

رجیستری گوشی های مسافری