تحریم هواوی

تحریم هواوی و زد تی ای از سوی کشور ژاپن جدی است!

در چند روز گذشته خبرهای زیادی درباره تحریم هواوی توسط ایالات متحده آمریکا شنیده‌ایم و حتی یکی از مدیران این شرکت نیز در کانادا دستگیر شد. به نظر می‌رسد که سایر کشورها از جمله ژاپن نیز قصد تحریم هواوی و زد تی ای (ZTE) را دارند.

شرکت‌های هواوی و زد تی ای در سال‌های گذشته با رسوایی جاسوسی یا امنیتی غریبه نبوده‌اند و بارها مورد اتهام قرار گرفته‌اند. با این که تصور و قضاوت کردن تمام اتهامات کار سختی‌ست، اما مشخص است که دو شرکت چینی هواوی و زد تی ای مستقیما تحت تاثیر ایالات متحده آمریکا قرار دارند.

تحریم هواوی

همه چیز به سرعت برای این دو شرکت چینی در سطح بین‌المللی اتفاق افتاد و کشورهایی همچون استرالیا، نیوزیلند و بریتانیا هم اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام داده‌اند.

با توجه به این مسائل و دستگیری چند روز گذشته مدیر ارشد هواوی در کانادا، جای تعجب نیست که کشور ژاپن هم بخواهد اقدامات پیشگیرانه حفاظتی را در نظر بگیرد. کشور ژاپن برخلاف رسوایی‌های مداوم ایالات متحده آمریکا، مستقیما و به صورت خاص تحریم هواوی و زد تی ای را اجرا نخواهد کرد؛ شایعاتی درباره افزایش اقدامات خاص امنیتی ژاپن مطرح است که می‌تواند بر روند کاری دو شرکت چینی تاثیرگذار باشد.

تحریم هواوی

خبر تحریم هواوی و زد تی ای توسط کشور ژاپن به آرامی در رسانه‌های خبری منتشر شد؛ ابتدا این خبر در روزنامه یومیوری قرار گرفت و سپس توسط خبرگزاری رویترز اعلام شد. این مسئله باعث افزایش اعتبار خبر بوده و همچنین بحث تحریم هواوی و زد تی ای را جدی‌تر خواهد کرد.

علاوه بر خسارت‌های شدیدی که شرکت هواوی در زمینه فروش گوشی‌های هوشمند خواهد دید، پیامدهای تحریم دو شرکت چینی می‌تواند آسیب‌های زیادی به شاخه‌های سازمانی آن‌ها وارد کند.

تحریم هواوی

شرکت‌های هواوی و زد تی ای دو بازیگر مهم زیرساخت تلفن همراه هستند؛ هواوی برخی از تجهیزات شبکه خود را به NTT Docomo و KDDI Corp عرضه می‌کند. هواوی همکاری طولانی مدتی با سافت بانک (مالکان فعلی اسپرینت، یکی از شبکه‌های مخابراتی آمریکا) در زمینه انجام طرح‌های مشترک برای شبکه 5G دارد؛ با تحریم هواوی و زد تی ای، به نظر می‌رسد که این طرح‌های بزرگ دچار وضعیت نامعلومی شوند.

گنگ شوانگ (Geng Shuang)، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در خصوص وضعیت هواوی و زد تی ای ابراز نگرانی کرد. سهام شرکت ZTE پس از دستگیری مدیر هواوی در سطح جهانی، کاهش 5.7 درصدی را تجربه کرده است. شرکت هواوی از لیست تجارت حذف شده و همین مسئله نشان‌دهنده سخت بودن شرایط است.