خودروهای بیسو

بررسی معایب خودروهای بیسو ، محصولات جدید سیف خودرو در ایران

خودروهای بیسو تی 3 و بیسو تی 5 ( Bisu T3 / Bisu T5) دو کراس اوور چینی جدید هستند که شرکت سیف خودرو آن‌ها را در بازار ایران عرضه می‌کند. در ادامه معایب و ارزش خرید این خودروها را بررسی می‌کنیم.

پس از اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا بسیاری از شرکت‌های خودروسازی معتبر جهان فعالیت خود را در ایران متوقف کرده و از کشورمان خارج شدند. از این رو برند‌های ناشناخته جدیدی در بازار خودرو ایران وارد شده‌اند که شرکت چینی بیسو یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. شرکت سیف خودرو که در گذشته به عنوان نماینده انحصاری محصولات سوبارو شناخته می‌شد، به دلیل فعالیت‌های نامناسب نتوانست خودروهای سوبارو را به خوبی در ایران به فروش برساند، اما با عرضه خودروهای بیسو T3 و بیسو T5 قصد دارد بار دیگر به صنعت خودرو کشور بازگردد. سیف خودرو برای نخستین بار در سال گذشته این دو خودرو را در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی کرد. در ادامه معایب خودروهای بیسو را بررسی می‌کنیم تا ببینم آیا این خودروها ارزش خریدن دارند یا خیر؟

معایب خودروهای بیسو

بیسو؛ برندی گمنام

برند بیسو یکی از زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی بایک محسوب می‌شود. بسیاری از مشتریان ایرانی با برند بیسو و محصولات این شرکت آشنایی ندارند و حتی این برند در بازاهای جهانی نیز معروف نیست. گفتنی است در بازار ایران شرکت‌های چینی مانند لیفان، چری و جک فعالیت دارند که هم مشتریان ایرانی این برندها از سال‌های گذشته می‌شناسند و هم این برندها در بازار چین نیز فروش بسیار خوبی دارند، اما شرکت بیسو با اینکه زیرمجموعه شرکت بایک محسوب می‌شود، عمر کوتاهی دارد و تعداد محصولات این شرکت نیز بسیار اندک است. به همین دلیل نمی‌توان از لحاظ کیفیت به خوردوهای بیسو T3 و بیسو T5 اطمینان کامل داشت. بدون شک تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران موجب شده تا پای برند‌های ناشناخته نیز در ایران باز شود و در آینده‌ای نزدیک شاهد ورود خودروها و برندهای گمنام دیگری در بازار ایران خواهیم بود.

خودروهای بیسو

موتورهای ضعیف

خودروسازان بزرگ جهان با بیان اینکه مهم‌ترین بخش خودرو، موتور آن است به دنبال تولید خودروهایی هستند که به موتور کم‌حجم با توان بالا و سیستم توربو شارژر مجهز باشد. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های چینی نیز از این طرح الگو گرفته و خودروهایی با موتورهای با کیفیت به بازار عرضه می‌کنند؛ چرا که موتورهای توربوشارژر مزایای بسیاری خوبی مانند افزایش قدرت موتور و کاهش مصرف بنزین را به همراه دارند، اما این موتورها دارای مشکلات زیادی هستند که حتما باید با کیفیت بالایی تولید شوند، در غیر این صورت هزینه‌ نگهداری زیادی را برای مالکان خودرو به دنبال خواهند شد.

خودروهای بیسو T3 و بیسو T5 نیز از موتورهای توربوشارژر بهره می‌برند. خودرو بیسو T3 به موتور 4 سیلندر 1.3 لیتری مجهز شده که قدرتی معادل 133 اسب بخار تولید می‌کند، اما وزن خالص این خودرو 1460 کیلوگرم است که مشتریان نباید انتظار شتاب خوبی را از آن داشته باشند. به طور کلی خودروهای بیسو به دلیل وزن بالا، موتور کم‌قدرت و بهره‌مندی از گیربکس CVT، سرعت آرام و کندی دارند و حداکثر شتاب این خودرو نیز به 14 ثانیه می‌رسد. از طرفی خودرو بیسو T5 نیز به موتور 1.5 لیتری مجهز شده و با وجود اینکه 200 سی‌سی به حجم این موتور نسبت به بیسو T3 اضافه شده است، اما فقط 17 اسب بخار قدرت بیشتری از برادر کوچک‌تر خود تولید می‌کند و قدرت آن معادل 150 اسب بخار است. این محصول شرکت بیسو نیز به دلیل وزن خالص 1660 کیلوگرم شتاب نامناسبی دارد. شرکت سیف خودرو سوخت ترکیبی بیسو T3 را به ازای هر 100 کیلومتر 7.4 لیتر و بیسو T5 را به ازای هر 100 کیلومتر 8.7 لیتر اعلام کرده است.

خودروهای بیسو

آینده نامشخص

در سال‌های گذشته شرکت‌های خودروسازی بی‌نام و نشان زیادی به بازار ایران وارد شدند؛ برای مثال می‌توان به برند دامای اشاره کرد که از این شرکت دو خودروی دامای X5 و X7 در بازارهای ایران عرضه شد که بدون شک برای مشتریان در آینده‌ای نزدیک مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورند. عمر فعالیت این شرکت‌ها کوتاه است و نمی‌توان به کیفیت محصولات آن‌ها اطمینان کرد و تهیه قطعات یدکی این محصولات نیز به دلیل ناشناخته بودن در بازار ایران بسیار دشوار است. همچنین شرکت سیف خودرو تجربه خوبی در همکاری با شرکت‌های چینی نداشته و موفق نبودن محصولات سوبارو این ادعا را به خوبی تایید می‌کند. شرکت سوبارو یک شرکت معتبر ژاپنی است و در بازارهای جهانی نیز فروش خوبی را تجربه کرده، اما شرکت سیف خودرو به دلیل تبلیغات نامناسب و خدمات بد نتوانست محصولات این شرکت را در ایران بفروشد و انتظار می‌رود همین مشکلات برای محصولات بیسو نیز رخ دهد.

خودروهای بیسو

قیمت‌های غیرمنطقی

به دلیل نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت دلار، بسیاری از خودروهای بازار ایران با افزایش قیمت روبه‌رو شدند و به همین دلیل سیف خودرو برای خودروهای بیسو T3 و بیسو T5 قیمت زیادی را در نظر گرفته است. خودرو بیسو T3 که به موتور 1.3 لیتری مجهز است با قیمت حدود 180 میلیون تومان و بیسو T5 نیز با قیمت 240 تا 250 ملیلون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسند که برای این برند ناآشنا قیمت غیرمنطقی به نظر می‌رسد. گفتنی است این خودروها از امکانات و تجهیزات متعددی برخوردارند، اما با توجه به عمر کوتاه فعالیت شرکت بیسو، نمی‌توان در خصوص کیفیت بلندمدت این خودروها مطمئن بود و انتظار می‌رود قطعات این خودروها نیز به سختی تهیه شود و به همین دلیل بسیاری از مشتریان تمایلی به خرید این خودروها ندارند.

مشتریانی که به دنبال خرید خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند‌های باکیفیت هستند و بودجه‌ای به اندازه خرید خودروهای بیسو دارند، بهتر است محصولات چینی دیگری را در بازار ایران انتخاب کنند که هم برند آن خودرو شناخته شده‌تر باشد و هم نمایندگی‌های معتبر آن‌ها در درسترس باشد. سیف خودرو در ایران فقط 10 نماینده رسمی دارد که از نظر خدمات‌دهی گزینه مناسبی نخواهد بود؛ زیرا اگر به شهری مسافرت کردید که نمایندگی بیسو در آنجا حضور ندارد و خودرو شما نیز خراب شده باشد، بدون شک با مشکلی جدی مواجه می‌شوید.

خودروهای بیسو

نظر سنجی:

به نظر شما خودروهای بیسو T3 و بیسو T5 ارزش خرید دارند؟