ایستگاه فضایی بین ا‌لمللی

برنامه ایستگاه فضایی بین ا‌لمللی برای سال 2019 مشخص شد

سازمان فضایی ناسا و سازمان فضایی روسکاسموس روسیه برنامه پروازهای سرنشین‌دار ایستگاه فضایی بین ا‌لمللی را برای سال 2019 اعلام کردند. در ادامه از جزئیات این ماموریت‌ها مطلع می‌شویم.

در سال 2019، هفت ناو سرنشین‌دار به مدار زمین پرتاب می‌شود که سهم سازمان فضایی ناسا 4 فروند و سازمان فضایی روسکاسموس روسیه نیز 3 فروند خواهد بود. سازمان فضایی ناسا قصد دارد در سال 2019 با سفینه‌های آمریکایی ماموریت انتقال فضانوردان را به ایستگاه‌ فضایی انجام دهد که به همین منظور در سال 2019 شاهد پروازهای آزمایشی سرنشین‌دار شرکت‌های خصوصی اسپیس ایکس و بوئینگ خواهیم بود.

برنامه‌های ایستگاه فضایی بین ا‌لمللی

پرتاب سایوز ام اس 12

در تاریخ 28 مارس 2019 سفینه سایوز ام اس 12 از بایکونور به سمت ایستگاه فضایی بین ا‌لمللی پرتاب خواهد شد. الکساندر آوچینین، کیهان‌نورد روس به عنوان فرمانده و نیکلاس هیگ و کریستینا کخ کیهان‌نوردان آمریکایی این سفینه خواهند بود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این فضانوردان تا ماه اکتبر در ایستگاه فضایی بین ا‌لمللی فعالیت خواهند کرد و در روز 18 اکتبر نیکلاس هیگ و کریستینا کخ به همراه المنصور، کیهانگرد اماراتی به زمین برخواهند گشت. همچنین الکساندر آوچینین، فرمانده سفینه سایوز ام اس 12 تا آوریل سال 2020 در ایستگاه فضایی می‌ماند تا با فضانوردان سایوز ام اس 15 به زمین برگردد. گفتنی است بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی قرار بود فضانوردانی دیگر به همراه این سفینه به ایستگاه فضایی بروند، اما در 11 اکتبر حادثه‌ای رخ داد که به دنبال آن فضانوردارن از جمله آوچینین و هیگ با ناکامی به زمین برگشتند و به همین دلیل برنامه‌های پروازی این سازمان تغییر کرد.

ایستگاه فضایی بین ا‌لمللی

پرتاب اسپیس ایکس 2 

برنامه دوم ناسا در سال 2019 مربوط به پرتاب آزمایشی سفینه سرنشین دار اسپیس ایکس 2 به ایستگاه فضایی بین ا‌لمللی خواهد بود. این سفینه توسط شرکت خصوصی اسپیس ایکس ساخته شده است. سفینه سرنشین دار اسپیس ایکس 2 دارای ظرفیت حمل 4 فضانورد است، اما ناسا قصد دارد فقط دو فضانورد با تجربه به نام‌های داگلاس هارلی و رابرت بکنن با این سفینه در ماه ژوئن 2019 به فضا بروند تا وضعیت سامانه‌های آن را در مدار زمین آزمایش کند. اسپیس ایکس 2 به عنوان نخستین سفینه سرنشین دار آمریکایی محسوب می‌شود که از سال 2011 و پس از توقف فعالیت شاتل فضایی به فضا پرتاب می‌شود. در این سال‌ها سفینه‌های روسی مانند سایوز، فضانوران آمریکایی را به ایستگاه فضایی بین ا‌لمللی حمل می‌کردند.

ایستگاه فضایی بین ا‌لمللی

پرتاب سایوز ام اس 13

در 6 جولای سال 2019 سایوز ام اس 13 با حضور الکساندر اسکورتسف روس به عنوان فرمانده، آندرو مورگان از آمریکا و لوکا پارمیتانو از ایتالیا به عنوان مهندسان به ایستگاه فضایی پرتاب خواهد شد. این فضانوردان به عنوان شصتمین گروهی شناخته می‌شوند که به ایستگاه فضایی منتقل خواهند شد. آن‌ها پس از پرواز آزاد 6 ساعته به مقصد می‌رسند و بعد از اتمام ماموریت خود در تاریخ 6 فوریه 2020 به زمین برمی‌گردند.

سی اس تی 100 استارلاینر

سفینه سی اس تی 100 استارلاینر در ماه ژوئن سال 2019 و با حضور سه فضانورد به نام‌های اریک بو، کریس فرگوسن و نیکول من به صورت آزمایشی به فضا پرتاب می‌شود. این سفینه توسط شرکت بوئینگ ساخته شده است و مدت پرواز آن دو هفته خواهد بود. شرکت بوئینگ در خصوص این سفینه اعلام کرد برای ساخت سی اس تی 100 استارلاینر آزمایش‌های مختلفی نظیر ارتعاش و آکوستیک مرحله پرتاب و همچنین آزمایش حرارتی در خلا که میزان توانایی سفینه در مقابل گرما و سرمای شدید را در مدار نشان می‌دهد، انجام شده است. اگر اندازه‌گیری تداخل رادیویی و سازگاری الکترومغناطیسی عملیات مشترک ناو و ایستگاه فضایی بین ا‌لمللی ثابت نشود، سفینه استارلاینر اجازه پرواز نخواهد داشت.

ایستگاه فضایی بین ا‌لمللی

پرتاب سایوز ام اس 14

در حال حاضر زمان پرتاب ناو سایوز ام اس 14 مشخص نیست و سازمان فضایی روسکاسموس روسیه نیز در این خصوص خبری را منتشر نکرده است، اما برخی از منابع عنوان می‌کنند این سفینه به صورت بدون سرنشین و در تاریخ 12 سپتامبر 2019 به فضا پرتاب می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی قرار بود این سفینه با حضور نیکلای تیخونف و آندری بابکین، فضانوردان روسکاسموس و کریستفر کسیدی فضانورد ناسا به فضا پرتاب شود، اما در برنامه‌ریزی‌های جدید نامی از این سفینه وجود ندارد.

ایستگاه فضایی بین ا‌لمللی

پرتاب سایوز ام اس 15

سفینه سایوز ام اس 15 در تاریخ 3 اکتبر سال 2019 به فضا پرتاب می‌شود که الگ اسکرپوچکا، کیهان‌نورد با تجربه روسی فرماندهی این سفینه را بر عهده دارد. همچنین کریستوفر کسیدی فضانورد ناسا به عنوان مهندس پرواز و هزا المنصور اماراتی در این ماموریت حضور خواهند داشت. اسکرپوچکا و کسیدی تا ماه آوریل 2020 در ایستگاه فضایی بین ا‌لمللی به ماموریت خود ادامه خواهند داد، اما هزا المنصور همراه با کخ و هیگ به وسیله سایوز ام اس 12 در 18 اکتبر 2019 به زمین برمی‌گردند.

ایستگاه فضایی بین ا‌لمللی