هاتگرام و طلاگرام

وضعیت هاتگرام و طلاگرام پس از پایان مهلت مستقل شدن از تلگرام

هاتگرام و طلاگرام برای مستقل شدن از نسخه اصلی تلگرام فقط تا پایان آذرماه 1397 مهلت داشتند، اما پس از پایان این مهلت هنوز وضعیت فعالیت نسخه‌های غیر رسمی تلگرام مشخص نیست.

چندی پیش ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص نسخه‌های غیررسمی تلگرام عنوان کرده بود پس از فیلتر شدن تلگرام برای اینکه سازوکار مناسبی برای انتقال مردم از پیام رسان تلگرام به سمت پیام رسان های داخلی فراهم شود، به نسخه‌های غیر رسمی موفق تلگرام نظیر هاتگرام و طلاگرام (تلگرام طلایی) تا شهریور 97 مجوز فعالیت داده شد که البته مهلت فعالیت آن‌ها برای مستقل شدن از تلگرام تا پایان آذرماه 97 تمدید شد. از این رو پس از پایان این مهلت هنوز وضعیت فعالیت نسخه‌های غیر رسمی تلگرام با 25 میلیون کاربر ایرانی مشخص نیست و بسیاری از مسئولان در این خصوص اظهار می‌کنند که اطلاعی ندارند.

هاتگرام و طلاگرام

سرانجام فعالیت هاتگرام و طلاگرام چه می‌شود؟

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص فعالیت هاتگرام و طلاگرام پس از پایان مهلت مستقل شدن عنوان کرد در جلسه‌های مختلفی که برگزار کردیم در خصوص وضعیت و نحوه فعالیت نسخه‌های غیر رسمی تلگرام همچون هاتگرام و طلاگرام موضوع خاصی مطرح نشد و در این رابطه اطلاعی ندارم. همچنین جمال هادیان، سخنگوی وزارت ارتباطات نیز در این خصوص اظهار کرد تاکنون از سوی مراجع بالاتر هیچ دستورالعمل، ابلاغیه و بخشنامه‌ای در زمینه نحوه فعالیت یا فیلترینگ هاتگرام و طلاگرام به وزارت ارتباطات ارسال نشده و وزارت ارتباطات نیز در این خصوص تصمیم‌گیرنده نیست. سخنگوی وزارت ارتباطات در پایان تاکید کرد حتی تاکنون ابلاغیه‌ای در خصوص مسائل فنی، زیرساخت‌ها و تغییر در پلتفرم حمایتی نسخه‌های فارسی تلگرام به این وزارتخانه ارسال نشده است.

از سویی فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی اخیرا در مصاحبه‌ای عنوان کرد دو پیام رسان هاتگرام و طلاگرام از نسخه اصلی تلگرام جدا شده و به صورت آزمایشی به استقلال رسیده‌اند. البته برای نهایی کردن این انتقال به سخت‌افزارها و تجهیزاتی نظیر دیتاسنتر و سرور نیاز است که این دو پیام رسان در مهلت تعیین شده به طور کامل از تلگرام جدا شوند. فعالیت این دو پیام رسان از سوی مقام‌های قضایی تصمیم‌گیر‌ی شده و بدون شک نحوه و روند فعالیت آن‌ها پس از مستقل شدن نیز توسط همین دستگاه‌های قضایی تعیین می‌شود و مرکز ملی فضای مجازی فقط نظر خود را به این مقام‌های قضایی اعلام کرده است. با این اوصاف، با وجود اتمام مهلت این دو پیام رسان، هنوز تکلیف ادامه پیدا کردن یا نکردن فعالیت آن‌ها مشخص نیست.

هاتگرام و طلاگرام