اینستاگرام

اینستاگرام داخلی در راه است؛ ایران به دنبال مذاکره با مسئولان اینستاگرام

دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد به‌زودی با مسئولان اینستاگرام مذاکره می‌کنیم. وی همچنین از تولید نمونه مشابه این شبکه اجتماعی در داخل کشور خبر داد و در آینده‌ نزدیک شاهد عرضه اینستاگرام داخلی خواهیم بود.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص شبکه اجتماعی توییتر و حضور مسئولان در آن عنوان کرد نمی‌توان به طور قطع گفت توییتر بد یا خوب است. البته من از افرادی که در این شبکه عضو هستند دفاع نمی‌کنم، اما حضور مسئولان دولتی در این شبکه اجتماعی، یک مشکل قانونی محسوب می‌شود. از سویی نباید تمام ارتباطات، فعالیت‌های رسانه‌ای، بانکی، بهداشت و درمان‌ کشور را روی یک پلتفرم سست و لرزان همچون توییتر انجام دهیم؛ زیرا بیش از 350 میلیون نفر از سراسر جهان در این شبکه اجتماعی عضو هستند و سالانه از سوی توییتر حدود 70 میلیون حساب کاربری فیک شناخته می‌شود و حتی خود توییتر نیز اعلام کرده تعداد کاربران جعلی بیش از این‌ها است. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که حدودا 100 میلیون کاربر فیک در این شبکه اجتماعی وجود دارد. علاوه بر حساب‌های کاربری جعلی، بسیاری از این حساب‌ها ویژگی تبدیل شدن به روباتیک و بات را دارند که می‌تواند مورد استفاده سودجویان قرار بگیرد؛ چراکه ما در زمان انتخابات آمریکا شاهد بازی‌های زیادی بوده‌ایم و به نوعی این شبکه اجتماعی توسط بات‌ها و حساب‌های کاربری فیک می‌تواند سرنوشت ملت‌ها را تغییر دهد.

اینستاگرام

آیا توییتر رفع فیلتر می‌شود؟

ابوالحسن فیروزآبادی در خصوص نامه 6 وزیر و 2 نماینده مجلس برای رفع فیلتر توییتر عنوان کرد من با موضوع نامه مسئولان برای رفع توییتر موافق نیستم؛ زیرا شبکه اجتماعی توییتر یک فضای سست و لرزان است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. هرچند به دلیل وجود کاربران خارجی‌ در آن می‌توان از آن استفاده‌های خوبی داشت، اما بهتر است چنین فضایی کاملا داخلی باشد. یکی از هدف‌های اصلی مرکز ملی فضای مجازی به حداقل رساندن ترافیک کشور برای استفاده از پیام رسان‌های خارجی است و این مقدار باید به زیر 50 درصد برسد. از سویی اگر شبکه‌های اجتماعی قصد دارند فعالیت خود را در ایران ادامه دهند، بهتر است متعهد شوند که از اطلاعات کاربران ایرانی مراقبت کرده و بات‌ها و اکانت‌های فیک‌ را مدیریت کنند.

این مقام مسئول در ادامه افزود هدف ما حفظ و نگهداری هویت و دارایی کاربران ایرانی در فضای مجازی است و برخی از افراد از نحوه رفتار ما سوءبرداشت کرده‌اند و بر این باورند ما تصمیم دارید فضای اجتماعی کشور را محدود کنیم، اما اگر هدف ما چنین بود بدون شک تاکنون اینستاگرام و واتس اپ فیلتر شده بودند. به طور کلی اگر شبکه های اجتماعی قصد دارند شرایط فعالیت خود را در ایران فراهم کنند، می‌بایست ابتدا دیتای کاربران ایرانی را در داخل کشور ذخیره کرده و تمامی حساب‌های کاربری فیک را نیز حذف کنند. هرچند در گذشته توییتر تعداد زیادی از حساب‌های کاربری طرفداران جمهوری اسلامی را حذف کرده و به بهانه بی‌طرفی فقط برخی از حساب کاربران خارجی را مسدود کرده است.

اینستاگرام

توسعه اینستاگرام داخلی

ابوالحسن فیروزآبادی درباره وضعیت شبکه اجتماعی Instagram عنوان کرد با مسئولان اینستاگرام مکاتباتی را انجام داده‌ایم و از آن‌ها درخواست کرده‌ایم که در خصوص روند فعالیت این شبکه اجتماعی صحبتی داشته باشیم، اما تاکنون چنین مذاکره‌ای انجام نشده است. از سویی هدف اصلی ما توسعه نسخه مشابه اینستاگرام در داخل کشور است تا بتوانید یک نمونه مشابه داخلی داشته باشیم.

بسیاری از افراد در جامعه مذهبی کشور در خصوص فعالیت اینستاگرام ابراز نگرانی کرده‌اند و من بر این باورم که باید یک پلتفرم‌ مدرن‌تر و به‌روز‌تر به جای اینستاگرام در داخل کشور شکل بگیرد؛ زیرا طرح Instagram مربوط به 10 سال گذشته است که اخیرا همه‌گیر شده و به نتیجه رسیده است. از این رو اگر مراحل توسعه اینستاگرام داخلی را فراهم کنیم، تا 3 سال آینده این طرح نتیجه می‌دهد و بسیار کامل‌تر از اینستاگرام خواهد بود. همچنین حتی شبکه اجتماعی توییتر نیز یک پلتفرم قدیمی محسوب می‌شود؛ زیرا این شبکه با فناوری 140 کاراکتری توسعه پیدا کرد که البته اخیرا مجددا بازطراحی شده است، ولی توییتر اکنون یک میکروبلاگ قدیمی شناخته می‌شود.

اینستاگرام

چرا جایگزین تلگرام در کشور ایجاد نشد؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص اینکه چرا در ایران جایگزین تلگرام ایجاد نشد، گفت:

برای ارائه جایگزین تلگرام در داخل کشور به یک شرکت بزرگ نیاز داریم که چنین شرایطی فراهم نشده بود. البته برخی از شرکت‌های کوچک 50 نفری سعی کردند با پیام رسان تلگرام که بیش از 40 میلیون مخاطب دارد، رقابت کنند. در واقع شرکت‌های کوچک قصد داشتند روی پلتفرم‌های خود خدمات ویژه‌ای همچون تاکسی آنلاین و پرداخت الکترونیکی ارائه دهند که متاسفانه زیرساخت‌ها و زنجیره ارزش اقتصاد خدماتی در کشور وجود ندارد.

ابوالحسن فیروزآبادی در ادامه افزود موضوع فیلترینگ در بعضی از مواقع به دلیل اختلاف‌نظرها در کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ با مشکل مواجه می‌شود که به همین دلیل در زمان‌های طولانی کارگروه تشکیل نمی‌شود. از سویی فیلترینگ فقط به مسائل سیاسی، اخلاقی و اجتماعی مربوط نمی‌شود و در آینده حوزه اقتصادی نیز در این کارگروه بررسی خواهد شد. به طور کلی تنها راه مقابله با پیام رسان های خارجی اقدام‌های قضایی و فیلترینگ نیست و می‌بایست فعالیت‌های فراتر از آن انجام شود. در واقع قبل از محدودسازی، ابتدا باید نسخه مشابه آن در داخل کشور شکل بگیرد.

تلگرام

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. وا مگه میشه همچین کاری؟؟

  2. همچین چیزی امکان نداره

  3. بابا ببی خیاللللل

  4. دوزار سواد و اطلاعتم بد چیزی نیست
    اکثر مسئولین ک حرف میزنن فقط حماقت میباره از صحبتاشون