Discoveries about humans

شگفت انگیزترین یافته‌های علمی مرتبط با انسان در سال 2018

سال 2018 با اکتشافاتی درمورد انسان‌ها همراه بوده است. در ادامه به معرفی ۱۰ مورد از شگفت انگیزترین یافته‌های علمی مرتبط با انسان در سال 2018 می‌پردازیم. با گجت نیوز همراه باشید.

بدن انسان پیچیدگی حیرت‌آوری دارد و حتی در این دوره نیز همچنان شاهد اطلاعات و علوم جدیدی از بدن انسان هستیم. در سال 2018 مطالعات انجام شده بر روی انسان، با یافته‌های جدیدی همراه بوده است. در ادامه، برخی از این یافته‌های علمی را معرفی می‌کنیم.

انترستیس (interstitium)، عضو جدید بدن که به‌تازگی کشف شده است

یافته‌های علمی - انترستیس (interstitium)

باوجود همه‌ی آن‌چه که امروزه در رابطه با آناتومی (کالبدشناسی) انسان‌ها می‌دانیم، احتمالا این روزها به‌سختی از حوزه‌ی پزشکی انتظار داشته باشید که اندام‌ها و اعضای جدیدی از بدن را کشف کنند. اما در سال جاری شاهد کشف عضو جدیدی از بدن بودیم. در ماه مارس سال میلادی جاری، محققین نیویورک و فیلادلفیا اعلام کرده‌اند که عضو جدیدی از بدن را کشف کرده‌اند. این عضو جدید که انترستیس (interstitium) نام دارد، شبکه‌ای از فضاهای پر از سیال مجاور در بافت بدن است. انترستیس میان ساختارهایی مانند دیواره‌ی سلولی یا پوست و اندام‌های داخلی بدن مانند عضلات و سیستم گردش خون قرار دارد. محققین این شبکه‌ی جدید را در بافت‌های اتصالی سراسر بدن، از جمله زیر سطح پوست، شبکه‌ی دستگاه گوارشی، ریه‌ها و سیستم‌های ادراری، و پیرامون ماهیچه‌ها کشف کردند.

به‌نظر می‌ٰسد که این فضاهای پر از سیال مجاور، به این علت که بر روی لنز‌های استاندارد میکروسکوپ‌ها قابل نمایش نیستند، برای دهه‌ها به‌دور از چشم انسان بودند. در حال حاضر، این شبکه‌ی تازه شناخته شده یک عضو غیر رسمی محسوب می‌شود؛ زیرا پیش از این که محققین و متخصصین آن را به‌رسمیت و بشناسند و به‌عنوان یک تشخیص به آن نگاه کنند، تحقیقات و مذاکرات بیشتری باید صورت بگیرد. اما این یافته‌ی جدید سوالات بسیاری را با خود همراه کرده است؛ برای مثال، آیا این عضو جدید بدن می‌تواند نقشی در فرونشانی یا هدایت بیماری‌ها داشته باشند، یا خیر؟

پدران می‌توانند دی‌ان‌ای میتوکندریایی را منتقل کنند

dna

مدت‌ها اندیشه بر آن بود که افراد دی‌ان‌ای میتوکندریایی را تنها از مادر خود به ارث می‌برند. دی‌ان‌ای میتوکندریایی نوعی دی‌ان‌ای است که در میتوکندری سلول‌های یوکاریوتی یافت می‌شود. وظیفه‌ی میتوکندری، تبدیل انرژی شیمیایی غذا به فرمی از انرژی است که برای سلول‌ها قابل استفاده باشد.

پدران نیز می‌توانند دی‌ان‌ای میتوکندریایی را منتقل کنند

اما در نوامبر سال میلادی جاری، محققین یک مطالعه‌ی بحث‌برانگیزی را در رابطه با ارث‌بری دی‌ان‌ای منتشر کردند. آن‌ها ادعا کردند که در برخی موارد نادر پدران نیز می‌توانند دی‌ان‌ای میتوکندریایی را منتقل کنند. محققین برای اثبات ادعای خود مدارکی را ارائه کردند. آن‌ها ۱۷ فرد را در سه خانواده‌ی متفاوت یافتند که دی‌ان‌ای میتوکندریایی خود را هم از پر و هم از مادر خود به ارث برده‌اند. این یافته‌ها توسط دو آزمایشگاه دیگر نیز تایید شده‌اند؛ اما متخصصین معتقدند که همچنان، تحقیقات بیشتری از انعکاس یافته‌های گروه‌های دیگر مورد نیاز است. اگر درستی این ادعا اثبات شود، یافته‌ها می‌توانند درک ما از ارث‌بری دی‌ان‌ای میتوکندریایی را تغییر بدهند. حتی ممکن است راه‌های جدیدی را برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های میتوکندریایی، به روی متخصصین باز کنند.

مطالعات از وجود باکتری‌هایی در مغز افراد خبر می‌دهد

brain bacteria

دانشمندان تاکنون مغز را به‌عنوان ناحیه‌ای استریل و عاری از قارچ، باکتری و سایر میکروارگانیسم‌ها می‌شناختند. اما در ماه نوامبر سال جاری میلادی، محققین در یک همایش علمی بررسی‌هایی را منتشر کردند که به‌صورت مقدماتی، وجود میکروب‌های غیر مضر را در مغز افراد ثابت می‌کند. محققین تصاویر با کیفیت بالایی از قسمت‌های بافت مغزی افراد فوت‌شده تهیه کردند و توانستند این باکتری‌ها را در مغز مشاهده کنند. تاکنون هیچ نشانه‌ای از بیماری‌های مغزی مشاهده نشده است که به امکان وجود ریزاندماگان همزیست یا microbiome در مغز افراد، مانند آن‌چه که در روده‌ی انسان وجود دارد، اشاره داشته باشد. به‌هرحال، فعالیت بیشتری در این زمینه نیاز است تا بتوان این احتمال را که نمونه‌های مغزی پس از مرگ آلوده شده باشند، رد کرد؛ اگرچه تحقیقات انجام شده تا به امروز، به این چنین آلودگی اشاره نکرده‌اند.

میکروپلاستیک‌ها به بدن انسان وارد شده‌اند

microplastics in humans body

قطعات ریز پلاستیک که اصطلاحا میکروپلاستیک نیز نامیده می‌شوند، در همه‌جا یافت می‌شوند؛ از جمله آب اقیانوس‌ها، آب جاری در لوله‌ها و حتی زمین و جانورهای دریایی. اما در ماه اکتبر محققین استرالیایی میکروپلاستیک‌ها را در نمونه‌های مدفوع انسان‌های سراسر جهان یافتند. در این بررسی، ۸ فرد سالم که در ۸ کشور مختلف زندگی می‌کنند، مورد مطالعه قرار گرفتند. در نمونه‌های مدفوع همه‌ی این افراد ذراتی از پلاستیک مشاهده شد. اما همچنان، برای تایید این یافته‌های علمی مرتبط با انسان و پاسخ به این سوال که آیا این ذرات پلاستیکی تاثیری بر سلامت انسان دارند یا خیر، تحقیقات بزرگتری مورد نیاز است.

چین‌خوردگی‌ها به بیماری قلبی مرتبط هستند

Wrinkles linked to heart disease

ممکن است چین‌خوردگی‌ها، فراتر از نشانه‌ای از ورود به سنین سالمندی باشد؛ آن‌ها می‌توانند نشانه‌ای از خطر بیماری قلبی باشند. در ماه اوت، دانشمندان فرانسوی بررسی‌هایی را منتشر کردند که نشان می‌داد در افرادی که چین‌خوردگی‌های بی‌شمار و عمیقی بر روی پیشانی خود دارند، در مقایسه با افراد در همان سن که در پیشانی خود چین‌خوردگی ندارند، احتمال مرگ در اثر بیماری قلبی بیشتر مشاهده می‌شود. علت دقیق این ادعا هنوز ناشناخته است؛ اما برخی از عوامل که منجر به پیری زودرس پوست می‌شوند، ممکن است در پیری شریان‌ها نیز دخیل باشند.

اگر این یافته‌ها با بررسی‌ها و تحقیقات بیشتر تایید شوند، مشاهده‌ی چین‌خوردگی روی پیشانی می‌تواند روش آسانی باشد که به شناسایی افراد با خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی کمک می‌کند؛ یا حداقل می‌تواند هشداری برای ابتلای افراد به بیماری قلبی باشد. به‌هر‌حال، محققین بر این عقیده هستند که این نشانه نمی‌تواند جایگزین عوامل هشداردهنده‌ی خطر کلاسیک، مانند فشار خون بالا یا سطوح بالای کلسترول شود.

ممکن است شما بتوانید ۱۰.۰۰۰ چهره را به خاطر بسپارید

number of faces in memories

تعداد چهره‌هایی که شما می‌توانید به‌خاطر بیاورید، احتمالا بیشتر از آن باشد که بتوانید بشمارید!

در این راستا مطالعه‌ی جدیدی انجام شده است تا تعداد چهره‌هایی را که افراد در حافظه‌ی خود ذخیره کرده‌اند، تعیین شود. این تعداد، بسته به هر فردی متفاوت است؛ اما مشخص شد که به‌طور میانگین هر فرد ۵.۰۰۰ چهره را در حافظه‌ی خود ثبت می‌کند و این تعداد در حافظه‌ی برخی از افراد به ۱۰.۰۰۰ چهره نیز می‌رسد. محققان با نشان دادن تصاویری از افرادی که می‌شناسند، از جمله تصویر افراد مشهور، حافظه‌ی تصویری افراد را مورد آزمایش قرار دادند. در این آزمایش، نباید شرکت‌کنندگان نامی از فرد می‌آوردند و تنها از آن‌ها خواسته شده بود که بگویند آیا تصویر مورد نظر را شناسایی می‌کنند یا خیر. محققین اظهار داشتند که مطالعه‌ی آن‌ها، در تعداد چهره‌هایی که افراد می‌توانند به خاطر بیاورند، هیچ‌گونه محدودیتی پیدا نمی‌کند.

ژن‌هایی که به خواب دیدن شما کمک می‌کنند

genes help to dream

این که چرا ما خواب می‌بینیم، همچنان یک معما است؛ اما ممکن است دانشمندان اندکی به فهمیدن این که چگونه خواب می‌بینیم، نزدیک‌تر شوند. در ماه اوت، محققین ژاپنی دریافتند که در مدل‌های حیوانی، به‌نظر می‌رسد که برای مرحله‌ای از خواب به نام خواب REM یا حرکت تند چشم در خواب، که رویاها اتفاق می‌افتند، دو ژن ضروری باشند. این محققین از تکنولوژی CRISPR برای نابود کردن این دو ژن با نام‌های Chrm1 و Chrm3 در تعدادی موش استفاده کردند. در این بررسی دریافتند موش‌هایی که این دو ژن را از دست داده بودند، خواب REM را تجربه نکردند. محققین اشاره کردند که این یافته‌ها باید در رابطه با انسان‌ها نیز تایید شوند؛ اما یک درک بهتر از این که چگونه ژن‌ها خواب را کنترل می‌کنند، می‌تواند باعث شود که رفتارهای جدیدی برای خواب اصلی و اختلالات روانشناختی توسعه پیدا کنند.

باکتری‌های روده‌ی شما الکتریسیته تولید می‌کنند

bacteria make electricity

باکتری‌های روده شما می‌توانند بیشتر از آن‌چه فکر می‌کنید، کارایی داشته باشند. یافته‌های علمی حاصل از یک مطالعه که در ماه سپتامبر منتشر شد، نشان می‌دهد که باکتری‌های اصلی یافت شده در غذاها و روده می‌توانند الکتریسیته تولید کنند. برای مثال، محققین در این مطالعه دریافتند که نوعی باکتری به‌نام Listeria monocytogenes، که گاهی افراد آن را مصرف کرده و دچار مسمویت غذایی می‌شوند، الکترون‌هایی را آزاد می‌کند که می‌توانند یک جریان الکتریکی ایجاد کنند. آن‌ها اشاره کردند که باکتری‌ها این قابلیت را دارند که به عنوان یک سیستم پشتیبان‌گیری عمل کنند و تحت برخی شرایط، انرژی تولید کنند. اگرچه دانشمندان می‌دانستند که باکتری‌ها در سایر محیط‌ها، از جمله کف برکه‌ها، می‌توانند الکتریسیته تولید کنند، اما از این که باکتری‌های درون روده هم می‌توانند همان کار را انجام بدهند، اطلاعی نداشتند.

دوستان شبیه هم فکر می‌کنند

friens think similar

اگر می‌خواهید بدانید که دوستان واقعی شما چه کسانی هستند، یک اسکنر مغز به آن‌ها متصل کنید! محققین در بررسی‌هایی ک در ماه ژانویه منتشر کردند، دریافتند که دوستان نزدیک فعالیت‌های مغزی مشابهی در واکنش به محرک‌های اصلی، مانند کلیپ‌های ویدئویی تصادفی دارند. در واقع، زمانی‌که مغز شرکت‌کنندگان در هنگام تماشای کلیپ‌های ویدئویی ناآشنا اسکن می‌شود، محققین می‌توانند به‌صورت دقیق پیش‌بینی کنند که آیا افراد براساس فعالیت‌های مغزی‌شان با یکدیگر دوست شده‌اند یا خیر. آن‌ها دریافتند که دوستان نزدیک واکنش‌های مشابهی در نواحی مغزی مربوط به احساس، توجه و استدلال در سطوح بالا دارند. در مطالعات بیشتری باید این مسئله مورد آزمون قرار بگیرد که افراد چگونه اشخاصی را به‌عنوان دوست انتخاب می‌کنند که مشابه هم فکر می‌کنند، یا چگونه دوستان می‌توانند مسیر تفکر یکدیگر را شکل بدهند.

تصاویر سلفی ظاهر طبیعی شما را تغییر می‌دهند

selfies change faces

برای علاقه‌مندان به تصاویر سلفی، اخبار بدی وجود دارد: تصاویر سلفی واقعا ظاهر چهره‌ی شما را تغییر می‌دهند. محققین یافته‌های علمی حاصل یک مطالعه در این زمینه را در ماه مارس منتشر کردند؛ آن‌ها در این مطالعه دریافتند که تصاویر سلفی که از فاصله‌ی ۱۲ اینچی (معادل یک پا یا ۳۰.۴۸ سانتی‌متر) صورت گرفته می‌شوند، باعث می‌شوند که بینی ۳۰ درصد بزرگتر از حالت طبیعی آن به‌نظر برسد. در مقایسه، تصاویری که در فاصله‌ی ۵ پا (معادل ۶۰ اینچ یا ۱۵۲.۴ سانتی‌متر) گرفته می‌شوند، ویژگی‌های چهره را تغییر نمی‌دهند. این یافته‌ها بر اساس یک مدل ریاضی است که محققین برای بررسی تاثیرات تحریف‌کننده‌ی تصاویری که در زاویه‌ها و فواصل مختلف از صورت گرفته می‌شوند، آن را به‌وجود آورده‌اند. آن‌ها بیان کردند که می‌خواهند مردم آگاه باشند که آن‌چه در تصاویر سلفی مشاهده می‌کنند، آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. تصاویر سلفی من که خوب میافتم