تکنولوژی تشخیص چهره

تشخیص چهره لیزری به ابتکار سونی وارد گوشی های هوشمند می‌شود

سونی برای تجهیز گوشی های هوشمند به نسل تازه‌ای از تکنولوژی امنیتی پیش‌قدم شده است و احتمالا در سال جاری میلادی، سیستم تشخیص چهره لیزری را در محصولات خود به‌کارگیری خواهد کرد.

هفته گذشته «ساتوشی یوشیهارا» رئیس بخش حسگرهای سونی، از برنامه این کمپانی برای تولید پرشتاب سنسورهای سه بعدی جدیدی خبر داد که هم برای دوربین‌ عقب و هم برای دوربین‌ جلوی گوشی ها کاربرد دارند. به عقیده او، بسیاری از تولیدکنندگان اسمارت فون به فکر پیاده‌سازی تکنولوژی تازه‌ای در محصولات خود هستند و چه بسا سیستم تشخیص چهره لیزری ، همان گمشده‌ای باشد که دنبال می‌کنند. یوشیهارا در این رابطه می‌گوید:

دوربین‌ها انقلابی را در صنعت موبایل به پا کردند و آن‌گونه که من می‌بینم، سنسورهای سه بعدی نیز در همان مسیر گام برمی‌دارند. من مطمئن هستم که تکنولوژی 3D فراگیر خواهد شد.

هرچند که این نسل جدید از دوربین‌های 3D می‌توانند مصارف چندمنظوره‌ای داشته باشند؛ اما شاید هیجان‌انگیزترین کاربرد آن‌ها در یک سیستم تشخیص چهره‌ نمود پیدا کند که بسیار دقیق‌تر از فیس آیدی آیفون خواهد بود. در تکنولوژی معرفی شده توسط اپل که بعدها هواوی و شیائومی نیز از آن الگوبرداری کردند، نقطه‌هایی از نور نامرئی به چهره کاربران تابانده و میزان دفرمه شدن نور بر اساس ترکیب صورت اشخاص، اندازه‌گیری می‌شود.

اما دوربین های سه بعدی جدید سونی، مدت زمان بین تابش و بازتابش سیگنال‌های لیزری را مورد سنجش قرار می‌دهند. این تا حد زیادی به استفاده‌ی خفاش‌ها از پژواک صدا، برای تشخیص مسیر و شکار در طبیعت شباهت دارد. به گفته‌ی سران کمپانی، این سیستم نه تنها قادر به خلق مدلی سه بعدی از چهره کاربران با جزئیات بسیار دقیق‌تر است؛ بلکه از فاصله 5 متری هم کار می‌کند.

سیستم تشخیص چهره لیزری

شاید تا اواخر سال 2019، سیستم تشخیص چهره لیزری وارد پرچمداران بازار موبایل شده باشد

ظاهرا سونی عزم خود را برای ورود تکنولوژی تشخیص چهره لیزری به بازار جزم کرده است. در همین راستا وب‌سایت sony-depthsensing نیز با هدف بررسی نحوه پیاده‌سازی و کاربردهای این فناوری در اتومبیل های خودران، پهپادها، ربات‌ها و سایر عرصه‌ها راه‌اندازی شده است.

با توجه به زمان‌بندی سونی برای تولید انبوه این دوربین های 3D در اواخر تابستان آینده، می‌توان انتظار تجهیز آخرین پرچمداران سال 2019 به سیستم تشخیص چهره لیزری را داشت. در شرایطی که تکنولوژی حسگر اثر انگشت درون صفحه‌ای، هنوز نتوانسته آن‌طور که انتظار می‌رفت خودی نشان بدهد، شاید این تکنولوژی امنیتی جدید با استقبال فراوانی روبه‌رو شود.