کاهش فروش گوشی های آیفون

اپل سرانجام دلیل کاهش فروش گوشی های آیفون را پیدا کرد

اپل در گزارشی تازه، علل کاهش فروش گوشی های آیفون را اعلام کرد. در این گزارش که در واقع یادداشتی برای سرمایه‌گذاران است، فاکتورهای اثرگذار روی میزان فروش آیفون و دیگر محصولات تشریح شده است.

روز گذشته، اپل در یادداشتی برای سرمایه‌گذاران، رهنمودهای (guidance) خود برای سه ماهه نخست سال 2019 را بازنگری کرد. “guidance” در واقع اطلاعاتی است که یک کمپانی برای پیش‌بینی درآمدهای آینده خود در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. چنین اقدامی معمولا نادر است؛ خصوصا برای شرکتی همچون اپل.

کاهش فروش گوشی های آیفون

در این یادداشت، اپل انتظارات خود از درآمدها طی سه ماهه نخست سال 2019 را از 89 تا 93 میلیارد دلار به 84 میلیارد دلار کاهش داده است. در مقایسه، اپل در همین زمان در سال گذشته درآمدی برابر 88.3 میلیارد دلار داشت. نسخه کامل این یادداشت را می‌توانید در وب‌سایت اپل مطالعه کنید. اما موضوع جالب این است که به‌نظر اپل موفق شده علت کاهش فروش گوشی های آیفون را پیدا کند:

درآمد پایین‌تر از حد انتظار آیفون، در درجه اول در چین بزرگ، علت تمام کاهش درآمدهای احتمالی در گزارش قبلی و در مقایسه با سال گذشته است. در حقیقت، دسته‌های خارج از آیفون (سرویس‌ها، مک، آیپد، گجت های پوشیدنی، هوم، وسایل جانبی) در مجموع تقریبا رشدی 19 درصدی در مقایسه سال گذشته خواهند داشت.

اگرچه چین بزرگ و دیگر بازارهای نوظهور علت اصلی کاهش درآمد [ما] از آیفون در مقایسه با [همین زمان] در سال گذشته هستند، در برخی بازارهای توسعه‌یافته، ارتقای گوشی های آیفون نیز به اندازه‌ای که ما تصور می‌کردیم، قوی نبود. در حالی که چالش‌های اقتصاد کلان در برخی بازارها از عوامل اصلی این موضوع بود، ما معتقدیم فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که به شکلی گسترده بر عملکرد گوشی های آیفون تاثیر می‌گذارند و این موارد شامل سازگاری مردم با جهانی با کمک‌های مالی کمتر، افزایش قیمت دلار و استفاده برخی مشتریان از کاهش قابل توجه قیمت طرح تعویض باتری گوشی های آیفون می‌شوند.

کاهش فروش گوشی های آیفون

البته، طبیعتا فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند روی عملکرد شرکتی همچون اپل که در سطح جهانی فعالیت دارد، اثرگذار باشند. هرچند، یکی از مواردی که به آن اشاره نداشتند، قیمت موبایل های آیفون است. با توجه به وضعیت حاکم در بازار چین و اهمیت بسیار زیاد آن برای اپل، مدیران متوجه شده‌اند که بازار چین می‌تواند تا حد زیادی روی میزان فروش آیفون اثر بگذارد. اپل در حالی گوشی های خود را قیمت‌گذاری می‌کند که در چین، رقابتی بسیار جدی وجود داشته و شرکت‌هایی همچون هواوی، شیائومی، اوپو و ویوو، محصولاتی ارزان‌قیمت را به بازار عرضه می‌کنند. در همین حال، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند با پرداخت بخشی از پول یک آیفون، موبایلی مقرون‌به‌صرفه‌تر را خریداری کنند.

البته، اپل با وضعیت بحرانی مواجه نیست و علی‌رغم کاهش فروش گوشی های آیفون ، هم‌چنان تلفن های هوشمند از بخش‌های پول‌ساز برای اپل بوده و عملکرد شرکت در سایر زمینه‌ها نیز خوب بوده است.

کاهش فروش گوشی های آیفون

[بخش] سرویس‌ها بیش از 10.8 میلیارد دلار درآمد را در این دوره به همراه داشته‌اند و ما در تلاشیم تا به هدف خود برای دو برابر کردن اندازه این تجارت از 2016 تا 2020 دست یابیم.

با محبوبیت بسیار زیاد اپل واچ و ایرپادزها، گجت های پوشیدنی تقریبا رشدی 50 درصدی در مقایسه با سال گذشته داشته‌اند؛ عرضه مک بوک ایر و مک مینی به رشد درآمدها از عرضه “Mac” در مقایسه با سال‌های قبلی کمک بسزایی کرد؛ آیپد پرو جدید نیز رشد درآمدهای شرکت از تبلت ها را با عددی دورقمی افزایش داد.

حالا چند روزی از شروع سال 2019 می‌گذرد و قطعا اپل باید استراتژی جدیدی را برای موفقیت هرچه بیشتر به کار گیرد چرا که رقابت در بازار موبایل، از هر زمان دیگری شدیدتر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*