کشفیات باستان شناختی

برترین کشفیات باستان شناسی در سال ۲۰۱۸

سال ۲۰۱۸ با کشفیات باستان شناسی مهمی همراه بود. سالی که در آن باستان شناسان موفق به انجام کشفیات مهمی شدند که در اینجا به ۱۰ مورد از برترین آنها اشاره می کنیم.

سال ۲۰۱۸ را باستان شناسان به خطر خواهند سپرد زیرا سالی مملو از کشفیات باستان شناسی بود و سالی که در آن یافته های جدید باستان شناسان را شگفت زده کرد. کشفیاتی که در نوع خود بی مانند بودند.

کشفیات باستان شناسی عجیب در سال ۲۰۱۸ طیف جالبی از کشف قدیمی ترین پنیر تا کهن ترین مکان تهیه ماء الشعیر را شامل می شود. همچنین نباید از کشف تابوت گرانیتی سنگی غافل شد، تابوت مرموزی که بسیاری را بر آن داشت تا تصور کنند با بازکردن در تابوت در واقع یک نفرین باستانی را رها سازی خواهند کرد. بیایید نگاهی بیندازیم به ۱۰ مورد از برترین کشفیات باستان شناسی در سال ۲۰۱۸.

تابوت سنگی عظیم (و آبمیوه مومیایی)

کشفیات باستان شناختی

 

تابوت عظیم سنگی یکی از معروف ترین کشفیات باستان شناسی در سال ۲۰۱۸ بود. هنگامی که در تابوت سنگی عظیم باز شد، ترکیبی از فاضلاب با بقایای اسکلت و جواهرات و طلا در داخل تابوت کشف گردید.

اسکلت ها متعلق به زنانی بود که بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن داشتند و نیز دو مرد که دوران ۳۰ تا ۴۰ سالگی خود را سپری می کردند. یکی از مردان یک سوراخ کوچک در جمجمه داشت که نشان می داد او تحت عمل جراحی قرار گرفته بود. کتیبه های حک شده روی جواهرات و طلا نیز قابل تفسیر نبودند. اینکه چرا این افراد را در داخل این تابوت سیاه عظیم قرار داده بودند تاکنون به شکل یک راز باقی مانده است.

نقاشی ها کمیک باستانی

کشفیات باستان شناختی

کشف تصاویر کمیک متعلق به قرن دوم پس از میلاد نیز شگفتی باستان شناسان را در پی داشت. این نقاشی های کمیک در واقع نمایشگر زندگی روزانه هستند. در این نقاشی ها شاهد ترسیم تصاویر خدایان، انسان ها، حیوانات و نوشته هایی هستیم که قصد دارند تا کاراکترها و نیات آنها را توضیح دهند.

نقاشی های کمیک یاد شده بر روی دیوار یک مقبره ترسیم شده اند و شباهت بسیاری به نقاشی های کمیک مدرن دارند. با نوشتن مطالب مختلف در خصوص هر کاراکتر نقاشان این تصاویر سعی کرده اند توضیحات لازم در خصوص هر کاراکتر را ارائه دهند. جالب است که بر خلاف تمامی نقاشی های اساطیری که به نمایش اسطوره ها و قهرمانان می پردازند، این نقاشی های کمیک تنها به زندگی روزانه می پردازند و بیشتر از هر چیز بر روی کشاورزی و برداشت محصول و نیز ساختن دیوارها دفاعی متمرکز هستند. نوشته هایی هم با این مضامین وجود دارند؛ “دارم سنگ می تراشم” و “حیف که من مردم”.

اهرام ۴ هزار و ۵۰۰ ساله

کشفیات باستان شناختی

کاوشگران سایت هاتناب در صحرای شرقی مصر موفق شدند سیستم پلکانی را کشف کنند که به نظر می رسد برای نقل و انتقال سنگ های بزرگ مرمر مورد استفاده قرار می گرفته است. این سایت متعلق به ۴ هزار و۵۰۰ سال پیش و دوره حکومتداری خوفو است و خوفو  نیز همان فرعون معروف مصر و سازنده هرم بزرگ جیزه می باشد.

از دیدگاه باستان شناسان این سایت سر نخ هایی را در اختیار آنها قرار می دهد تا فهم دقیق تری از فرایند ساخت اهرام و نقل و انتقال سنگ های عظیم داشته باشند. این سیستم شامل یک سراشیبی، سورتمه، طناب و دکل های چوبی است و مصریان قدیم می توانستند با آن سنگ های عظیم مرمر را حرکت دهند.

سرنخ هایی از آمریکایی های نخستین

کشفیات باستان شناختی

مطالعات دی.ان.ای بر روی بقایای ۴۹ انسان باستانی از آمریکای جنوبی و مرکزی بسیاری از رازها را آشکار ساخت و مشخص شد که آنها در حدود ۱۱ هزار سال پیش در این سرزمین زندگی می کردند.

پژوهش ها نشان داد که تا حدد ۹ هزار سال پیش دی. ان. ای مردمان جنوب و مرکز آمریکا با مردمان آمریکای شمالی مشابه بوده است، اما در حدود ۹ هزار سال پیش اتفاقی رخ می دهد که باعث می شود تا انسان هایی با چنین مشابهت نژادی با آمریکای شمالی از بین بروند و جمعیت جدید جایگزین آنها می شوند. هنوز مشخص نیست که آن اتفاق چه بوده است.

علاوه بر راز فوق باستان شناسان از یکی دیگر از اسرار قاره آمریکا پرده برداشتند؛ بدین معنا که در حدود ۴ هزار و ۲۰۰ سال پیش انسان هایی که در جزایر چانل در کالیفرنیا زندگی می کردند دارای جد مشترک با مردمان کوهستان های آند در پرو بودند و این در حالیست که بین این دو منطقه فاصله عظیمی وجود دارد و امکان ندارد که آنها همدیگر را ملاقات کرده باشند.

قدیمی ترین مکان تهیه ماءالشعیر

کشفیات باستان شناختی

یکی دیگر از کشفیات باستان شناسی مهم در سال گذشته کشف قدیمی ترین مکان تهیه ماءالشعیر در اسرائیل بود که دارای قدمتی در حدود هزار و ۳۰۰ سال است. به نظر می رسد ماءالشعیر تولید شده در غار واقع در اسرائیل برای مصرف شدن در مراسمات سوگواری بوده است. تهیه ماءالشعیر در عصر حجر و در حدو ۱۵ هزار تا ۱۱ هزار سال پیش شروع شد و تهیه ماءالشعیر در تمدنی به نام ناتوفی صورت می گرفت، فرهنگی که در خاورمیانه شکوفا شد. آنها اقوامی بودند که به کار دامپروری و باغبانی روی آوردند و در واقع تکنیک های توسعه یافته توسط ناتوفی ها بستری برای توسعه کشاورزی در خاورمیانه شد.

کهن ترین پنیر

کشفیات باستان شناختی

کهن ترین پنیر تولید شده توسط انسان در حالی کشف شد که باستان شناسان قدمت آن را به ۳ هزار و ۳۰۰ سال پیش نسبت دادند. این پنیر در ساکارا واقع در مصر و در داخل یک مقبره تاریک کشف گردید. پنیر یاده شده در یک کوزه قرار داشت و در مقبره ای قرار گرفته بود که جسد داخل آن متعلق به شهردار شهر باستانی ممفیس بوده است. این پنیر ترکیباتی از شیر گاو، گوسفند و بز را در خود دارد و حاوی باکتری خطرناکی بوده که عامل اصلی بیماری بروسلوز است که از حیوان به انسان منتقل می شود و از نشانه های آن می توان تهوع، تب و سرگیجه اشاره کرد.

قربانی کردن کودک

کشفیات باستان شناختی

کشف گروهی کودکان قربانی شده، باستان شناسان را در بهت و ترسی عمیق فرو برد. آنان موفق شدند تا بقایای ۱۴۰ کودک قربانی شده که دارای سن های بین ۵ تا ۱۴ سال بودند را در پرو کشف کنند. در کنار آنها اجساد دست کم ۲۰۰ لاما نیز دفن شده بود. سینه برخی از کودکان شکافته شد و قلب آنها از جا کنده شده بود. کودکان یاد شده قبل از قربانی شدن به خوبی تغذیه شده بودند و به نظر نمی رسید در زمان قربانی شدن تلاشی برای فرار کرده باشند، اما نشانه هایی از تلاش لاماها بری فراز از دست قاتلین مشاهده می شود.

مراسم قربانی کردن کودکان و لاماها در حدود ۵۵۰ سال پیش در پرو و در زمانی که چیمو بر این سرزمین حکومت می کرد رخ داده است. در حالی که کودکان رو به دریا قربانی شده بوند، لاماها را رو به کوه های آند  کشته اند و دلیل این امر هنوز هم مشخص نیست. به نظر می رسد قربانیان یاد شده پیشگاهی به درگاه خدایان بوده اند تا شر تهدیات طبیعی مانند ال نینو را از سر مردم پرو کم کنند.

قدیمی ترین رد پای انسان در آمریکای شمالی

کشفیات باستان شناختی

یکی دیگر از کشفیات باستان شناسی متعلق به رد پاهای کهن انسانی است. این رد پاها قدمتی ۱۳ هزار ساله دارند و در بریتیش کلمبیا واقع در کانادا کشف شده اند. رد پاهای یاد شده متعلق به سه انسان مختلف است که در کودک بودن یک از آنها هیچ شکی نیست و این احتمال وجود دارد که دو نفر دیگر بالغ بوده اند.

جالب است که رد پاهای یاد شده طی هزاران سال گذشته به خوبی محافظت شده اند. این سه نفر در زمان حرکت بر روی بستری از گل رس نرم پا گذاشتند و پس از مدتی این گل خشک و محکم شده و در نهایت توسط ماسه پوشانده شده است. به همراه ماسه مقداری چوب نیز در عمق رد پای ایجاد شده به دام می افتد و همین مورد به دانشمندان اجازه داد تا با آزمایشات رادیو کربنی به برآورد تاریخ و قدمت رد پاها بپردازند. آنها پس از آزمایشات مختلف اعلام کردن که رد پاهای آمریکای شمالی متعلق به ۱۳ هزار سال پیش هستند.

باستان شناسان احتمال می دهند که رد پاهای باستانی متعلق به افرادی بوده اند که در آن زمان از قایق خود پیاده شده و قدم در این منطقه گذاشته اند تا شاید جایی که کمتر مرطوب باشد را برای زندگی پیدا کنند. رد پاها به قدری خوب محافظت شده بودند که باستان شناسان حتی توانستند شماره کفش هر یک از آنها را نیز برآورد کنند.

۶۰ هزار سازه مایایی

کشفیات باستان شناختی

۶۰ هزار سازه مایایی یکی دیگر از کشفیات باستان شناسی بود که در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ صورت گرفت. باستان شناسان موفق شدند تا ۶۰ هزار سازه از تمدن مایا ها را در گواتمالا کشف کنند. این کشف با استفاده از فناوری لیزری صورت گرفت. آنان در واقع با استفاده از اشعه تابیده شده لیزر از داخل هواپیما و بر فراز زمین این سازه ها را رد یابی کنند.

فناوری لیزری به باستان شناسان این امکان را می دهد تا راحت تر به ردیابی بقایای باستان شناختی در زیر سایبان های جنگلی عظیم بپردازند. سازه های کشف شده شامل بقایای اهران، کاخ ها، خانه ها، سازه های دفاعی، شبکه جاده ای، کانال های آبیاری و زمین های قابل کشت می شود. این کشف بیانگر آن است که در حدد ۱۱ میلیون انسان مایایی در سال های بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ بعد از میلاد زندگی می کرده اند.

مومیایی قبل از نوشتار

کشفیات باستان شناختی

آخرین کشف از کشفیات باستان شناسی مربوط به یک مرد مومیایی شده مصری است. این مومیایی متعلق به سالهای بین ۳۷۰۰ تا ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است و از ابتدایی ترین اسناد مربوط به مومیایی کردن اجساد توسط مصریان باستان است. این مومیایی نشان می دهد که از چه موادی برای مومیایی اجساد استفاده شده است. آثاری از قطعات کتان در بالا تنه مومیایی و روی مچ راست وی کشف شد.

همچنین یک سبد بافته شده نیز به همراه مومیایی دفن شده است. باستان شناسان دریافتند که این جسد با مقداری سقز، شکر، صمغ درخت، مواد آنتی بیوتیکی و عصاره خوشبو مومیایی شده است. کشف این مومیایی یک پیام مهم داشت؛ باستان شناسان با این مومیایی دریافتند که رازهای مومیایی کردن اجساد قبل از اختراع خط در اختیار مصریان باستان بوده است، زیرا اختراع خطر در مصر باستان متعلق به ۳۴۰۰ سال قبل از میلاد است اما مومیایی دارای سبقه ای طولانی تر می باشد.

در واقع رموز مومیایی کردن برای سال ها به صورت شفاهی و نسل به نسل منتقل شد تا اینکه خط اختراع گردید و این رموز به شکل مکتوب درآمد. مومیایی یاد شده در موزه تورین در ایتالیا قرار دارد و این کشور در سال ۱۹۰۱ مبادرت به خرید و انتقال این مومیایی نمود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. این دنیا خیلی پر رمز و راز
    من عاشقشم و میخوام از این اسرار را کشف کنم

  2. قطعا خیلی چیزا تعریف و باورش برای عموم سخته چونکه در هیچ بازه ای از زمان حقیقت رو به عوام نمیگفتند و همین الانشم نمیگن . امثال این نوع قربانی. های وحشتناک امروزه به صورت گسترده تری انجام میشه و کسی از اونها خبر نداره هدف قربانی برای خداوند نیست قربانی برای فرار از بلایای طبیعی هم نیست چطور میتونید فکر کنید انسانهایی که میتونستند اهرام مصر رو حدودا پنج هزار سال قبل بسازند یا سازه های عجیب دیگه از اینکه رعد و سیل و آتشفشان یک جور طبیعت بوده بیخبر بوده باشند . متاسفانه باید بگم اون قربانی ها برای علومی بوده که انسانها برای به دست آوردنش مجبور میشدند که افرادی رو قربانی کنند چون موجوداتی که علوم رو یاد میدادند از اونها درخواست همچین کار وحشتناکی رو داشتند و باید بدونید علم برای افراد بزرگ هر جامعه بوده مثل پادشاهان و قربانیان از طبقه مردم عادی بودند و برای اینکه مردم عادی پی به اصل ماجرا نبرند خیلی محرمانه و با احتیاط فریبشون میدادند حتی در مواقعی یک دین یا یک اعتقاد به وجود می آوردند قربانی ها رو در مواقع به خصوص انجام میدادند که منطقی به نظر بیان مثلا زمانی که سیل می آمد و خساراتی به محصولات کشاورزی میزد . واقعا بیرحمانه بود .

  3. کاری به اینا ندارم ولی اینکه میگفتن یه تیکه از کشتی نو ح پیدا کردند درست بود یا نه؟

  4. چ سر نخ هایی از امریکایی های قدیم بدست اوردن؟؟

  5. از اختراعات این سال بذارید لطفا

  6. ولی قربانیه بچه ها خیلی ترسناک بود

  7. یه دونه گودال بزگ هم توی چین کشف شده بود دو ماه پیش خودتون پو.شش دادید