تماشا کنید : داستان هیجان انگیز شکار ستاره دنباله دار

چهارشنبه، ۱۲ نوامبر سال ۲۰۱۴ روز موعود برای کاوشگر فیله و فرود آن بر روی دنباله دار بود. کاوشگران ستاره های دنباله دار سفری باورنکردنی را آغاز کرده اند. دنباله دار، سخت، منجمد و عجیب است، اما داستانش گرم و انسانی و الهام بخش است.

در مرکز کنترل ماموریت فضایی روزتا، همه افراد تیم هیجان زده اند. پس از گذشت چندین ساعت پردلهره و پس از لحظه فرود کاوشگر بر روی دنباله دار چوری همه هیجانزده و خوشحالند.

خوشحالی تیم پروژه روزتا ، در لحضه فرود فیله بر سطح دنباله دار :

کاوشگر به سطح دنباله دار چوری برخورد کرده، به فضا پرتاب شده و بالاخره در شکافی تاریک فرود آمده است. لحظه شگفت انگیزی است. گویی فرزند سفینه روزتا بر روی ستاره دنباله دار چهار میلیارد ساله فرود آمده است.

جزئیات فرود و برخوردهای فیله با سطح دنباله دار را با ذکر ساعت در تصویر بالا مشاهده می کنید. ( برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی بر روی آن کلیک کنید )

جزئیات فرود و برخوردهای فیله با سطح دنباله دار را با ذکر ساعت در تصویر بالا مشاهده می کنید. ( برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی بر روی آن کلیک کنید )

ماریو سالاتی، مدیر برنامه کاوشگر فیله می گوید:

«آنها [سفینه روزتا و کاوشگر فیله] مدت طولانی با هم بودند و سپس مثل کودکی که با مادرش خداحافظی می کند، مثل کودکی که بزرگ شده است و به راه خودش می رود، از هم جدا شدند. باور کردنی نبود. اتفاقات باور نکردنی یکی پس از دیگری رخ دادند.»

آندرا آکاماتزو، مدیر هدایت سفینه روزتا می گوید:

«وقتی کاوشگر داشت از سفینه جدا می شد و لحظه فرودآمدن کاوشگر، خیلی هیجان زده بودیم.اما هیچ کدام از این مراحل، با لحظه مشاهده فرود قابل مقایسه نیست. گریه ام گرفته بود. فکر کنم تمام تنشهای ماهها و سالها کار را یکباره بیرون ریختم. کار بزرگی بود، شکی نیست.»

این تصویری است که کاوشگر فیلای در هنگام جدا شدن از فضاپیمای روزتا به ثبت رساند.

این تصویری است که کاوشگر فیلای در هنگام جدا شدن از فضاپیمای روزتا به ثبت رساند.

آملا اوبو، مهندس عملیات رزتا می گوید:

«دیروز در سه لحظه خاص خیلی دلهره داشتیم : یکی لحظه جداشدن کاوشگر. نمی دانستیم که کاوشگر با موفقیت جدا خواهد شد یانه. بعد از آن، زمان دریافت پیام از کاوشگر فیله بود. در آخر هم لحظه فرود خیلی اضطراب داشتیم. نمی دانستیم که کاوشگر به سلامت این مرحله را پشت سر می گذارد یا نه. اما این اتفاق افتاد. الان از کاوشگر اطلاعات دریافت کرده ایم. این دستاورد علمی خیلی فوق العاده ای است.»

از سوی دیگر بدلیل کوتاه بودن عمر باتری ها اضطرار هم بود : برق سفینه بزودی تمام می شد. کوئن گورتز، مدیر فنی کاوشگر می گوید:

« به ازای هر چرخش ستاره دنباله دار، یک تماس بین فیله و روزتا برقرار می شود. فاصله بین هر تماس حدود ۱۲ ساعت است. در این فواصل باید بدانیم چه دستوراتی می خواهیم بدهیم. اطلاعات را به روزتا منتقل می کنیم تا در لحظه تماس، دستورات اجرا شود. باید کارها را قدم به قدم جلو ببریم. باید هر لحظه بدانیم تا حالا چه اطلاعاتی به دست آورده ایم، وضعیت باتری چیست، اقدامات بعدی چه باید باشد.»

کاوشگر پس از فرود بر روی دنباله دار مشغول فرستادن اطلاعات علمی است. کاوشگر تا اکنون تصاویر خیره کننده ای فرستاده است. این تصاویر درک ما از دنباله دار را دیگرگون می کند.

نخستین عکس دنباله دار که بافت خشن آن و یکی از پایه های فیله به وضوح مشخص است. ( برای مشاهده تصویر در ابعاد واقعی روی آن کلیک کنید )

نخستین عکس دنباله دار که بافت خشن آن و یکی از پایه های فیله به وضوح مشخص است. ( برای مشاهده تصویر در ابعاد واقعی روی آن کلیک کنید )

اولگر سیرک، محقق از مرکز تحقیقاتی ماکس پلانک می گوید:

«می خواهیم بدانیم سختی ماده سازنده ستاره دنباله دار چقدر است، ستاره دنباله دار چه ساختاری دارد. در گذشته های دور و در اولین روزهای تولد منظومه شمسی این دنباله دار چگونه شکل گرفته است.»

اطلاعاتی که سفینه فضایی روزتا و کاوشگر فیله جمع آوری کرده اند، پردازش و تحلیل می شود و انتظار می رود نتایج مهمی بدست بیاید.

مت تیلور یکی از دانشمندان تیم از آژانس فضایی اروپا می گوید:

«کشفیات علمی سریع به دست نمی آید. طی هفته های آینده، برخی از این نتایج قطعی خواهد شد و به اولین برداشتهایمان از ستاره دنباله دار خواهیم رسید. پاسخ برخی پرسشهای بزرگ را خواهیم دانست، پرسشهایی که برای کشفشان روزتا را به فضا فرستادیم.»

دنباله دار چوری امروز خانه کاوشگر فیله است. این ستاره دنباله دار به زودی داغ خواهد شد و مقادیر عظیمی گاز و غبار از خود بیرون خواهد ریخت.

آندرا آکاماتزو می گوید:

«ستاره دنباله دار به خورشید نزدیک می شود و بخوبی می دانیم که فعال خواهد شد. زمانی خواهد رسید که دیگر نمی توانیم در مدار ستاره دنباله دار بمانیم. دقیقاً نمی دانیم این زمان کِی است، شاید ژانویه سال آینده، شاید فوریه، شاید مارس،هنوز نمی دانیم.»

روزتا همچنان دنباله دار را تا سال ۲۰۱۶ زیر نظر خواهد داشت. در حالی که سرنوشت کاوشگر فیله نامعلوم است. شاید به خواب فرو رود. تا زمانی که نور بیشتری از خورشید دریافت کند. ماریو سالاتی در اینباره می گوید:

«کاوشگر فیله در رأس ستاره دنباله دار قرار دارد و همانجا هم خواهد ماند. البته دنباله دار به خورشید نزدیک می شود و شاید باتری ثانویه فیله پر شود و کاوشگر دوباره به کار بیافتد.»

کاوشگر دنباله دارها سفر خود را آغاز کرده اند. اما همانطور که مت تیلور می گوید عجیب و حیرت انگیز فرستادن شیء دست ساز بشر به روی دنباله داری است که میلیونها کیلومتر با ما فاصله دارد.وی می افزاید:

«به نظرم چیزی در سفینه روزتا هست که در هیچ پروژه فضایی دیگری وجود ندارد. توصیف آن ساده نیست. من به خاطر روزتا در این پروژه کار می کنم، با این طرح زندگی می کنم و فکر می کنم خانواده ام خیلی از این موضوع راضی نیست. این دنباله دار خیلی از ما دور است: ۵۰۰ میلیون کیلومتر با ما فاصله دارد و نیم ساعت طول می کشد که نورش به ما برسد. در ذهن آدم هم نمی گنجد که شیء ساخته دست بشر، در این چشم انداز بیگانه جا بگیرد. به نظرم این خیلی مهم است. این شیء الان آنجاست و شگفتی آور است.»

منبع : euronews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*