تونل های تهران

برای عبور از تونل های تهران باید عوارض بدهید!

بر اساس لایحه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، از این پس برای عبور از تونل های تهران از جمله تونل‌های توحید، رسالت، نیایش، شهدای غزه، امیرکبیر و حتی اتوبان صدر می‌بایست عوارض پرداخت شود. گفته می‌شود حداقل عوارض پیش‌بینی شده حدود 3 هزار تومان خواهد بود.

در هفته گذشته معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرد. بر اساس این لایحه، مالکان خودرو باید برای عبور از تونل های تهران عوارض پرداخت کنند. در حال حاضر اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران پیش‌نویس این لایحه را بررسی می‌کند و پس از تایید به شورای شهر ارجاع داده می‌شود.

تونل های تهران

کدام‌یک از تونل های تهران پولی می‌شوند؟

بر اساس پیش‌نویس لایحه‌ای که معاونت حمل و نقل و ترافیک تدوین کرده است، هر یک از مالکان خودرو برای عبور از 5 تونل شهری تهران شامل تونل نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه، امیرکبیر و همچنین اتوبان صدر باید مبلغی را به عنوان عوارض پرداخت کنند. برخی از منابع خبری عنوان می‌کنند حداقل عوارض تونل های تهران حدود 3 هزار تومان خواهد بود. گفتنی است برای قیمت‌گذاری یا تعیین عوارض هر تونل مواردی چون طول تونل، داشتن معاینه فنی یا معاینه فنی برتر و ساعت تردد لحاظ می‌شود.

در گذشته نیز از سوی شهرداری تهران چنین لایحه‌ای مطرح شده بود، اما به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش قیمت‌ها در آن زمان، این طرح از سوی شهرداری تهران پیگیری نشد و این لایحه را از شورا خارج کردند. البته آن زمان شهرداری گفته بود که هدف از ارائه چنین لایحه‌ای برای عدالت در شهر است. این در حالی است که برای این 5 تونل و اتوبان صدر هیچ وسیله حمل و نقل عمومی در نظر گرفته نشده است. هرچند در زمان ساخت پل طبقاتی صدر قرار بود یک خط BRT از آن بگذرد.

تونل های تهران

پولی شدن تونل های تهران مغایر اصل عدالت اجتماعی است

فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران و نایب‌رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس از لایحه عوارضی شدن تونل های تهران انتقاد کرد و گفت چنین موضوعی با اصل عدالت اجتماعی و حمایت مردم در این شرایط اقتصادی مغایرت دارد. وی در ادامه افزود 5 تونل معرفی شده جزو راه‌های اصلی عبور و مرور شهر تهران محسوب می‌شوند و با پولی کردن آن‌ها، سایر مسیرهایی که پولی نیستند با افزایش ترافیک روبه‌رو خواهند شد؛ زیرا بسیاری از مالکان خودروها برای پرداخت نکردن این هزینه‌ها، از سایر مسیرها تردد می‌کنند که بر افزایش مصرف سوخت، تشدید گره‌های ترافیکی، افزایش هزینه‌های تردد شهروندان و به صورت غیرمستقیم روی افزایش قیمت‌ کالاها نیز تاثیر می‌گذارد.

تونل های تهران

دیدگاه شهرداری تهران

پس از اینکه خبرهایی در خصوص پولی شدن تونل های تهران در فضای مجازی از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران منتشر شد، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران عنوان کرد:

طرح دریافت مبلغی برای تردد از تونل‌های شهری در قالب لایحه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد شده و ارائه این پیشنهاد به منظور پذیرش آن نیست و ارسال آن به شورای محترم اسلامی شهر تهران مستلزم تایید آن در شهرداری تهران است. این طرح تاکنون به استحضار و تایید دکتر حناچی، شهردار تهران نرسیده و صرفا در مرحله پیشنهاد است. هر نوع طرحی که در دوره جدید مدیریت شهری اجرا می‌شود، در راستای مصلحت و منفعت عمومی جامعه بوده و در این دوره هیچ‌گونه طرحی که بر خلاف مصالح شهر و منافع شهروندان باشد، اجرا نخواهد شد. مدیریت شهری با درک شرایط سخت اقتصادی جامعه، خود را در کنار شهروندان می‌داند و از اجرای هرگونه طرحی که باعث افزایش هزینه، ایجاد دشواری و بروز نگرانی برای شهروندان شود، اجتناب خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. چند وقت دیگه عوارض پرداخت مالیات و عوارض پرداخت عوارض رو هم میگیرن.
    به بهونه اینکه اگه عوارض بدی این عوارض باید ثبت سیستمی بشه و سیستم به دستگاه و برق نیاز داره باید هزینه اینها رو هم موقع پرداخت مالیات بدیم

  2. یعنی چی واقعا ؟!!!!!!!

  3. بای این کار عملی شه
    مردم کم بیان و برن چ وضعشه

  4. این چه وضعیه>؟؟؟

  5. ماشاءالله فقط پول وده !!!!!!!!!!

  6. ایران این همه ثروت داره ینی چی عوارض راه باید بدی

  7. ای بدبختی ینی چی