ارزان ترین ارز جهان

گران ترین و ارزان ترین ارز جهان مربوط به کدام کشورها است؟

یکی از استراتژیست‌های ارزی موسسه دویچه بانک اعلام کرد لیر ترکیه ارزان ترین ارز جهان است. از نظر این کارشناس، اختلاف نظرهای میان ترکیه و آمریکا بر ارزش پول این کشور تاثیر مستقیم داشته است.

جورج ساراولوس، استراتژیست ارزی دویچه بانک (Deutsche Bank) عنوان کرد در حال حاضر لیر ترکیه به عنوان ارزان ترین ارز جهان محسوب می‌شود؛ چرا که ارزش لیر ترکیه نسبت به سال گذشته حدود 3 درصد کاهش پیدا کرده و کمتر از ارزش واقعی خود در بازارهای جهانی معامله می‌شود. این استراتژیست ارزی بر این باور است که در شرایط فعلی، یوان چین در صدر گران‌ترین ارز جهان قرار دارد و البته با مشکل حباب قیمتی مواجه است.

چرا لیر ترکیه به ارزان ترین ارز جهان تبدیل شد؟

در سال گذشته دولت ترکیه، یک کشیش آمریکایی را به بهانه جاسوسی بازداشت کرد که واکنش شدید آمریکا را به همراه داشت و به همین دلیل دو وزیر ترکیه از سوی آمریکا تحریم شدند. این اختلاف‌ها باعث شد تا ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا حدود 28 درصد کاهش پیدا کند و حتی در سه ماهه منتهی به ماه سپتامبر سال 2018 میزان رشد اقتصادی ترکیه حدود 1.1 درصد افت کرد. به طور کلی دخالت‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سیاست‌های پولی ترکیه و اختلاف بر سر کشیش آمریکایی موجب شد تا لیر ترکیه به ارزان ترین ارز جهان تبدیل شود. گفتنی است مقام‌های ترکیه برای حفظ ارزش پول ملی خود کشیش آمریکایی را آزاد کردند و ارزش لیر نیز 25 درصد از زیان خود را جبران کرد و به سطح سال قبلی برگشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. کور خوندی!
    هیچ ارزی عمراً هیچ عرضی برای گفتن جلوی ریال ایران ندارد

  2. خخخ مرغ همسایه غازه ؟؟؟