پلی استیشن 5 و 10 ویژگی که انتظار داریم از آنها برخوردار باشد

پلی استیشن 4 شاید از نظر فروش رقبا را شکست داده و با کیفیت مناسب و بازی‌های انحصاری‌ جذاب‌، این برند مشهور را به سطحی رسانده که نسل‌های قبلی‌ حتی به آن نزدیک هم نشدند اما اکنون زمان آن فرا رسیده که به پلی استیشن 5 فکر کنیم و ببینیم چه چیزهایی می‌تواند برای عرضه داشته باشد.

پلی استیشن 5 یا PS5 شاید آخرین کنسولی باشد که خریداری می‌کنید. صنعت بازی در حال حرکت به سوی توزیع و پخش دیجیتالی است (به فروش دیجیتالی و فروش نسخه‌ فیزیکی بازی‌ها در سال 2018 نگاهی بیاندازید) و شایعاتی شنیده می‌شود که پلی استیشن و ایکس باکس در آینده به «پلتفرمی» برای انتشار محتوا تبدیل خواهند شد. چیزی شبیه به سرویس نتفلیکس که هم از تلویزیون و هم در موبایل‌ها قابل دسترسی است.

سونی این مسئله را با «پلی استیشن تی وی» امتحان کرده است؛ یک ستاپ باکس که به شما اجازه اجرای بازی های کلاسیک پلی استیشن 1 تا پی اس ویتا را می‌داد. پروژه پلی استیشن تی وی ادامه نیافت اما بدون شک سونی از موفقیت درخشان پلی استیشن 4 درس گرفته و می‌داند چه کارهایی را درست یا غلط انجام داده است.

اینکه سونی در کنسول بعدی چه نوآوری‌هایی خواهد داشت جای بحث دارد اما طرفداران از زمان عرضه پلی استیشن 4 خواسته‌هایی داشته‌اند که امیدواریم در پروژه بزرگ بعدی سونی اعمال شوند.

پلی استیشن 5

10- قابلیت Backwards Compatibility (حداقل برای بازی های پلی استیشن 4)

پلی استیشن 4 اولین سیستم سونی بود که از قابلیت Backwards Compatibility بهره نمی‌برد. حتی پلی استیشن 3 نیز برای مدتی کوتاه به سیستم‌ها اجازه می‌داد که بازی‌های پلی استیشن 2 و 1 را اجرا کنند. سونی در واکنش به انتقادات گفت که کسی دیگر سراغ بازی‌های قدیمی نمی‌رود. با اینکه پاسخ سونی درست بود (کمتر کسی بازی‌های قدیمی را خریداری می‌کند) اما در مقابل، مایکروسافت این قابلیت را برای ایکس باکس وان معرفی کرد و طرفداران با آغوش باز از آن استقبال کردند. بدون شک علاقه خاصی از سوی گیمرها نسبت به بازی‌های قدیمی وجود دارد. یکی مورد ملموس، انتشار بازی Call of Duty: Black Ops II برای ایکس باکس وان بود که به شکل غیرمنتظره‌ای در لیست پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفت.

فارغ از این‌ها، گیمرها قشر وفاداری هستند که دوست‌ دارند به همه بازی‌های موردعلاقه‌شان در هر زمانی دسترسی داشته باشند. مضحک است اگر سونی در پلی استیشن 5 از این قابلیت استفاده نکند.

پلی استیشن 5

9- آزادی عمل در انتقال بازی‌های خریداری شده دیجیتال

از قابلیت Backwards Compatibility برای نسخه‌های فیزیکی صحبت کردیم، در بخش دیجیتال هم نیازمند چنین چیزی هستیم.

در چند سال اخیر شاهد بوده‌ایم که سونی و دیگر شرکت‌های بزرگ به جای اینکه قابلیت اجرای یک بازی که در گذشته خریداری کرده‌اید را در کنسول جدید برای شما فراهم کنند؛ «نسخه HD» آثار کلاسیک‌شان را منتشر کرده‌اند. ما نمی‌خواهیم نسخه 4K بازی‌ای که قبلا خریداری کرده‌ایم را ببینیم.

همان طور که پلی استیشن 4 پرو، بازی‌ها را با کیفیت بالاتری پردازش و به بازی‌ها جزئیات تازه‌ای اضافه می‌کند، هر چه که برای پلی استیشن 4 خریداری شده است باید به صورت کامل و بدون پرداخت هزینه اضافی در پلی استیشن 5 اجرا شود.

پلی استیشن 5

8- اجرای 4K تمامی بازی‌ها به صورت نیتیو و پشتیبانی از بلوری 4K

واقعیت این است که پلی استیشن 4 پرو پیشرفت عظیمی محسوب نمی‌شود. همان‌طور که صاحبان ایکس باکس وان ایکس اشاره داشته‌اند، این کنسول، 4K را به شکل درستی به نمایش نمی‌گذارد و تنها بازی‌های محدودی وجود دارند که به صورت 4K نیتیو اجرا می‌شوند. حتی بازی God of War به صورت 4K نیتیو اجرا نمی‌شود و بازی Red Dead Redemption 2 در حالت 4K تصاویر تاری تولید می‌کند. همین شاید باعث شود تصمیم بگیرید به تنظیمات کنسول رفته و آن را به حالت 1080p بازگردانید. انتظار داریم که پلی استیشن 5 نه تنها قدرت کافی برای اجرای هرگونه تصویر 4K را داشته باشد؛ اکثر بازی‌ها نیز بتوانند در بالاترین سطح ممکن اجرا شوند.

همان طور که پلی استیشن 2 یک دی وی دی پلیر به حساب می‌آمد و پلی استیشن 3، بلوری پخش می‌کرد، انتظار می‌رود که پلی استیشن 5 از بلوری 4K پشتیبانی کند.

پلی استیشن 5

7- پیام رسان قابل استفاده در درون بازی و پیگیری مستقیم تروفی‌ها

سیستم مشاهده تروفی در پلی استیشن 4 چندان قابل توجه نبود و پس از اعمال تغییرات با اینکه بهبود پیدا کرد اما هنوز راهی برای بالا آوردن سریع و بدون دردسر لیست تروفی‌ها وجود ندارد. تروفی‌ و اچیومنت در نسل قبل، انگیزه‌‌ای برای تجربه دوباره بازی‌ها به حساب می‌آمد اما در این نسل نتوانسته چندان جلب توجه کند.

اما سیستم پیام رسان سونی هم دست کمی از فاجعه ندارد و باید از بازی خارج شوید تا بتوانید از آن استفاده کنید. حتی بالا آمدن کیبورد پلی استیشن 4 هم با مکث طولانی همراه است. این در حالی است که ایکس باکس 360 نزدیک به 10 سال پیش این مشکلات را برطرف کرد.

همان طور که می‌توانید چیزهای مختلف را در شبکه‌های اجتماعی متفاوت به اشتراک بگذارید شاید پیام دادن از یک کنسول به کنسول دیگر نیز امکان پذیر باشد و امیدواریم چنین اتفاقی در نسل بعدی رخ دهد.

پلی استیشن 5

6- هارد دیسک با حجم بیشتر

هر بازی به طور میانگین 50 گیگ است (یا برای مثال بازی Red Dead 2 نزدیک به 90 گیگ و بازی Witcher 3 با بسته‌های الحاقی‌اش نزدیک به 120 گیگ!) و هارد پلی استیشن 4 یا ایکس باکس شما تنها با نصب چند بازی پر می‌شود. با توجه به انتشار دیجیتال بازی‌ها، گیمرها به فضای بیشتری نیاز دارند که بازی‌هایشان را قرار دهند و زمان آن فرا رسیده که از جمله‌ «این را حذف کن و آن را نصب کن» استفاده نکنیم. یک هارد چند ترابایتی باید نقطه آغازین پلی استیشن 5 باشد.

پلی استیشن 5

5- قابلیت کراس پلی با ایکس باکس و سوییچ

سال گذشته، مایکروسافت و نینتندو به صاحبان بازی Minecraft اجازه دادند که از قابلیت کراس پلی استفاده نموده و با یکدیگر بازی کنند. با توجه به وجود بازی‌های انحصاری و وفاداری گیمرها به کنسول خود، شاید دلیلی برای وجود قابلیت کراس پلی نباشد اما ناشران بازی اعلام کرده‌اند که اجرای این قابلیت بسیار آسان است و بدون شک سونی از وجود چنین گزینه‌ای ضرر نخواهد کرد.

کراس پلی می‌تواند باعث رقابت بیشتری بین گیمرها نیز شود. تصور کنید که مسابقات Call of Duty یا Fortnite برگزار شود و گیمرهای طرفدار پلی استیشن در مقابل گیمرهای ایکس باکس و سوییچ قرار گیرند.

پلی استیشن 5

4- راه اندازی سرویس ماهیانه پلی استیشن برای بازی‌های قدیمی

سونی اگر می‌خواهد نشان دهد که چه قدر بازی در این سال‌ها عرضه کرده است باید سیستمی مشابه سرویس آنلاین نینتندو سوییچ طراحی کند تا میراث گذشته‌اش را زنده نگه ندارد. شما هم‌اکنون می‌توانید بازی‌های کلاسیک نینتندو را در کنسول سوییچ تجربه کنید. سونی می‌تواند با عرضه ماهیانه فرانچایزهای قدیمی‌اش، هم میزان فروش‌اش را بالاتر ببرد و هم طرفداران بیشتری را برای این بازی‌ها جذب کند. اینکه چرا سونی از این گنجینه وسیع بازی‌هایش استفاده درستی نمی‌کند جای تعجب دارد.

پلی استیشن 5

3- بهینه سازی دسته (افزایش عمر باطری و حذف لایت بار)

دسته پلی استیشن 4 از کیفیت خوبی برخوردار است اما از نظر نگه داشتن شارژ چندان قابل اعتنا نیست. بر خلاف دسته ایکس باکس وان، دسته پلی استیشن بیشتر از 4 الی 6 ساعت عمر باطری ندارد و همین باعث شد که سونی مدلجدیدی از آن را عرضه کند اما باز هم کافی به نظر نمی‌رسد.

حذف لایت بار شاید تاثیر چندانی در عمر باطری نداشته باشد اما با توجه به نقش کمرنگ‌اش در گیم‌پلی بازی‌های مختلف؛ احتمالا حذف آن یک اتفاق مثبت در پلی استیشن 5 به حساب بیاید.

پلی استیشن 5

2- بازگردانی ویژگی رای دادن به بازی‌های پلی استیشن پلاس

در سال 2015 و 2016 سونی به کاربران سرویس پلی استیشن پلاس اجازه می‌داد که به بازی‌های آتی رای داده و انتخاب کنند کدام را دوست دارند به صورت رایگان تجربه کنند. سونی پس از مدتی، این نظر سنجی را حذف کرد و بصورت خودجوش هر ماه یک بازی را به صورت رایگان در اختیار طرفداران قرار می‌داد.

امیدواریم که ویژگی رای دادن در پلی استیشن 5 بازگردد. این امر باعث می‌شود که گیمرها بازی‌های تازه‌ای را تجربه کنند و البته کنترل بیشتری بر بازی‌های سرویس پلی استیشن پلاس داشته باشند.

پلی استیشن 5

1- مثل یک کنسول عمل کند

چیزی که در گذشته یک کنسول را از رایانه‌های شخصی متمایز می‌کرد این بود که مثل آن، برای نصب یک بازی دردسر نداشتید.

در نسل‌های قبلی، شما می‌توانستید یک بازی را خریداری کرده؛ به خانه رفته؛ دیسک را در دستگاه قراره داده و در کمتر از چند ثانیه به بازی کردن مشغول شوید. اما نسل اخیر مسیر دیگری را در پیش گرفت. نصب یک بازی گاهی ساعت‌ها طول می‌کشد و باید آخرین پچ‌های آن را دانلود کنید که معمولا بسیار وقت گیر است.

فیل اسپنسر اعلام کرد که رفع این مشکل برای سیستم ایکس باکس در اولویت امور قرار دارد و با اینکه از سال 2018 روند نصب بازی‌ها ساده‌تر شد اما هنوز ایده‌آل نیست. در هر صورت، مایکروسافت به این مشکل اشاره داشت و در تلاش برای رفع آن است. سونی اگر می‌خواهد در این مبارزه شکست نخورد باید در پلی استیشن 5 تغییرات گسترده‌ای اعمال کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. Wow کی بشه بیاد فک کنم حال میده

  2. اگرمثل خودم عجله داری و صبر نمیکنی به نظر من پرو یا اسلیم بخر اگر می تونی صبر کنی به نظر من یه پنج سال دیگه صبر کن البته این حدسه

  3. خوش به حال بچه پول دارها .منتظر ps5 هستن .ما تو ps4 موندیم .تف به این زندگی

    • خوب خیلی خوبه شما که از رده ما بالا تری من هنوز تو ps2موندم خدارو شکر کن باز زمانی که به بالاتر از خودت نگاه میکنی به کوچک تر از خودتم نگاه کن و شکر کن من که شکر میکنم😊😊

  4. کسی اطلاع داره که Ps5 چه زمانی میاد؟ و اینکه قیمتش چقدره؟ بعد یه سوال دیگم داشتم اینکه من موندم ps4 اسلیم بخرم یا فت؟ کدوموش واسه بازی کردن ۶ ساعته کافیه؟ و اینکه بخرم یا منتظر ps5 بمونم؟

  5. ما که هنوز تو حسرت چهارش موندیم حالا پنج اومده

  6. ما که هنوز تو حسرت سه شم موندیم حالا پنج اومده

  7. بازی 4k باید حداقل رایزن ۷ و یا نسل ۶ از core i7 استفاده کنه و گرافیک apu نیز پاسخگو نخواهد بود

    فکر نمی کنم قیمتش با ps4 pro حتی نزدیک هم باشه، چون 4k، گرافیک گران قیمت می خواد

    با سپاس

  8. منتظر خواهیم ماند

  9. اوه شت اینو دیگ کجای دلم بزارم من

  10. من مطمئنم دیگه هشتاد میلیون مردم انقلابی و اسلامی ایران از این کنسول ساخت غرب متنفرن و از مسئولین خواستار ممنوعیت ورود این محصول غربی به داخل کشور هستند 👍

    • دوست عزیز ps4 sony ساخت ژاپن هست که در شرق قرار داره نه در غرب!!!!!!!!

    • با سلام
      بزرگوار ، به نظر من همه چیز رو به هم گره نزنید
      من متوجه نشدم جمله « هشتاد میلیون مردم انقلابی و اسلامی ایران از این کنسول ساخت غرب متنفرن » یعنی چه ؟؟؟
      استفاده از بازیهای رایانه ای چه ربطی به انقلابی بودن یا… داره
      تندروی در بیان و رفتار از یک مومن انقلابی صحیح نیست . لطفا با این نحوه برخورد موجب دین زدگی جوانها نشوید . بجای این نوع نسخه پیچیدن ، آستین ها رو بالا بزنید و کنسول و بازیهای جذاب تر رو با ورژن ایرانی – اسلامی جایگزین این تکنولوژی روز بفرمایید .
      مطمئن باشید هیچ وقت رفتارهای تند و غیرمنطقی پاسخگوی نسل امروز نیست، اگر کسی رو از چیزی منع میکنید حتما معادل اون یا بهترش رو بهش پیشنهاد بدین . یادتون باشه مرام پروردگار ما هم همینه ، میفرماید ای بشر از هر گناهی که در این دنیا منع کردم در روز رستاخیز بهترینش رو بهت میدم و …. یا علی

  11. ای داد بر من پلی ۵ هم اومد😓😓من هنوز پولم به ۴ ش هم نرسیده