ابرماه

در بهمن‌ماه امسال شاهد دو ابرماه باشید

عضو کمیته علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند در بهمن‌ماه دو ابرماه (Supermoon) یا ماه غول‌پیکر و همچنین اجتماع ماه، مشتری و زهره را در آسمان ایران تماشا کنند.

عمران مرادی، عضو کمیته علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت در ساعت 3:31 بامداد 11 بهمن‌ماه امسال علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند مقارنه ماه و مشتری را مشاهده کنند که در این زمان سیاره مشتری در کنار ماه قرار خواهد گرفت. همچنین در ساعت 4:20 روز یازدهم بهمن‌ماه سیاره زهره در نزدیکی ماه و مشتری قرار می‌گیرد که به این پدیده اجتماع ماه و مشتری و زهره می‌گویند. این پژوهشگر نجوم در ادامه افزود در ساعت 5:27 روز 24 بهمن‌ماه سال جاری با پدیده مقارنه مریخ و اورانوس مواجه خواهیم شد که با فاصله یک درجه این دو سیاره وارد مقارنه می‌شوند. در ساعت 6:27 روز 29 بهمن‌ماه نیز مقارنه زهره و زحل اتفاق خواهد افتاد.

رصد دو ابرماه در بهمن‌

عمران مرادی در ادامه عنوان کرد علاقه‌مندان به رصد ابرماه می‌توانند این پدیده زیبا را در روز‌های 1 و 30 بهمن 97 مشاهده کنند. ابرماه زمانی رخ می‌دهد که ماه در حضیض باشد؛ یعنی ماه در نزدیک‌ترین فاصله‌اش با زمین قرار داشته باشد. این پدیده به عنوان ماه غول‌پیکر یا سوپرمون نیز شناخته می‌شود که در این زمان ماه از حالت عادی خود پرنور‌تر و بزرگ‌تر خواهد بود. این پژوهشگر نجوم افزود مدار چرخش ماه به دور زمین بیضوی بوده و فاصله‌اش در فواصل زمانی مختلف، متفاوت خواهد بود. از این رو نزدیک‌ترین فاصله ماه تا زمین 356 هزار و 500 کیلومتر و دورترین فاصله نیز 406 هزار و 700 کیلومتر خواهد بود

ابرماه

مرادی در ادامه افزود عکاسان حوزه نجوم علاوه بر مقارنه‌های معرفی شده، می‌توانند در بهمن‌ماه امسال از مقارنه زهره و مشتری نیز عکس‌برداری کنند. گفتنی است مقارنه زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند جرم سماوی از نگاه ساکنان زمین در یک راستا قرار بگیرند و در آسمان در کنار هم مشاهده شوند. مقارنه زهره و مشتری در ساعت 4:16 سحرگاه 3 بهمن‌ماه اتفاق می‌افتد و این دو سیاره با فاصله 2.4 درجه از یکدیگر قرار خواهند گرفت.

ابرماه

این پژوهشگر نجوم در خصوص مقارنه زهره و مشتری بیان کرد سیاره زهره میان زمین و خورشید قرار دارد و سیاره مشتری نیز در سمت دیگر با فاصله دورتری از کره زمین قرار گرفته است. در این مقارنه این دو سیاره بر اساس حرکت در مدار خود به یکدیگر نزدیک خواهند شد که زمین در یک طرف قرار داشته و زهره و مشتری هم در یک راستا دیده می‌شوند. علاقه‌مندان به فضا می‌توانند این دو سیاره را با چشمان غیرمسلح مشاهده کنند، زیرا در اطراف زهره ابرهای غلیط وجود دارد و به همین دلیل نور خورشید را بیشتر جذب می‌کند و از این حیث سومین جرم درخشان آسمان محسوب می‌شود. سیاره مشتری هم به دلیل ابعاد بزرگ نور بیشتری از خورشید جذب کرده و به اطراف منعکس می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. یکم که از دستم در رفت

  2. من تو مرکز نجوم ادیب کار می کنم

  3. 31 بهمن 97 ؟
    بهمن 30 روزه!

  4. دیشب تا ساعت 3 بیدار بودیم که ببینیم زارت ابر اومد 🙁