پردازنده های 7 نانومتری اینتل

احتمالا پردازنده های 7 نانومتری اینتل در اورگان تولید شوند

2019 سال لیتوگرافی 7 نانومتری‌ است که می‌آید تا استانداردی جدید برای صنعت نیمه‌ هادی برقرار کند. پردازنده های 7 نانومتری اینتل نیز احتمالا در کارخانه‌ای جدید واقع در اوریگان تولید خواهند شد تا اینتل از رقبا عقب نماند.

لیتوگرافی 7 نانومتری ترند سال 2019 در صنعت تراشه سازی است و احتمالا پردازنده های 7 نانومتری اینتل نیز برای عقب نماندن ریش سفید سیلیکون ولی از این موج در کارخانه‌ای جدید واقع در ایالت اورگان تولید می‌شود.

اپل با آغاز فروش گوشی‌های آیفون XS Max ،‌XS Max و XR موفق شد تا اولین سازنده‌ای باشد که فناوری 7 نانومتری را به بازار عرضه کرده‌ است. البته کمی پیشتر هوآوی نیز به لطف فناوری 7 نانومتری کمپانی تایوانی tsmc موفق شد تا تراشه کایرین 980 را به عنوان اولین تراشه 7 نانومتری به جهانیان معرفی کند.

اما در صنعت کامپیوتر نیز AMD با معرفی پرازنده AMD EPYC Rome پردازشگر گرافیکی AMD Radeon VII که با فناوری 7 نانومتری ساخته شده‌اند، انویدیا و اینتل را پشت سر گذاشت. همچنین چند ساعت پیش بنچمارک‌هایی از یک پردازنده دسکتاپ در وبسایت UserBenchmark رویت شده که برخی کاربران آن را به نسل سوم از پردازنده‌های دسکتاپ رایزن که با نام AMD Ryzen 3000 Matisse شناخته می‌شود نسبت می‌دهند. با این حال AMD نیز همچون انویدیا یک کمپانی بدون خط ساخت است و tsmc وظیفه تولید پردازنده‌ها را برای این دو غول آمریکایی بر عهده دارد.

اما برای اینتل قضیه فرق می‌کند و این کمپانی به عنوان دومین غول صنعت ساخت تراشه‌های نیمه هادی (سامسونگ در جایگاه نخست قرار دارد) خود دارای خط تولید است. این کمپانی که تمایل چندانی به لیتوگرافی 10 نانومتری نداشت و برای آن دیر عمل کرد، از قبل برای لیتوگرافی 7 نانومتری آماده شده و قصد دارد تا تراشه‌های 7 نانومتری خود را به زودی تا چند سال دیگر وارد بازار کند.

پردازنده های 7 نانومتری اینتل

و اما برای ساخت تراشه‌های 7 نانومتری، به نظر اینتل قصد دارد کارخانه‌ای جدید در ایالت اورگان افتتاح کند. این خبر توسط رسانه‌های محلی و به نقل از یک منبع ناشناس که در بخش عملیات تولید اینتل کار ‌می‌کند منتشر شده است. البته پیشتر نیز دکتر آن کلهر، رییس عملیات تولید اینتل،‌ از بررسی‌های کمپانی برای ساخت کارخانه‌‌های جدید در ایالت اورگان، ایرلند و اسرائیل خبر داده بود.

خط تولید جدید اینتل که همچون گسترشی برای کارخانه فعلی اینتل در اورگان یعنی کارخانه D1X محسوب می‌شود، قرار است طی یک بازه 18 ماهه ساخته شود. البته پس از آن نیز چند ماه برای نصب تجهیزات مورد نیاز برای ساخت تراشه‌ها زمان لازم است. در نهایت پس از انجام آماده‌ سازی‌ها، پردازنده های 7 نانومتری اینتل نیز تولید خواهند شد تا به رقابت با حریفان خود از AMD بپردازند.

در پایان شاید بد نباشد یادآوری کنیم که طبق قانون مور، تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه با مساحت ثابت هر دو سال، به طور تقریبی دو برابر می‌شود. لیتوگرافی 14 نانومتری بر روی پردازنده‌ها اولین بار در سال 2014 توسط اینتل و با عرضه پردازنده‌های سری برادول وارد بازار شد. حال پس از گذشت تقریبا 5 سال و یک تاخیر نزدیک به 3 سال در قانون مور، بزرگان این صنعت از لیتوگرافی 14 به 7 نانومتری رسیده‌اند. البته همانطور که جن سون هوانگ،‌ مدیر عامل و بنیان گذار انویدیا نیز چندی پیش اعلام کرده بود، قانون مور دیگر مرده است!