آموزش حرفه ای تغییر پس زمینه عکس در فتوشاپ

آموزش حرفه ای تغییر پس زمینه عکس در فتوشاپ

احتمالا شما هم بارها خواسته‌اید پس زمینه یک عکس را در نرم افزار فتوشاپ تغییر دهید اما از نتیجه کار راضی نبودید. در این آموزش حرفه‌ای ما می خواهیم تمام نکاتی را که شما برای تغییر پس زمینه تصویر در نرم افزار Photoshop به شکل طبیعی نیاز دارید را به شما آموزش دهیم.

امکان تغییر پس زمینه عکس یکی از بهترین و کاربردی‌ترین قابلیت های نرم افزار فتوشاپ ادوبی است. با استفاده از این ابزار شما می توانید پس زمینه و سوژه را از همدیگر جدا کنید و به طور مثال یک تصویر که در آسمان ابری گرفته شده است را به یک محیط جنگلی و آسمان صاف و آفتابی منتقل کنید. بنابراین در آموزش تغییر پس زمینه عکس می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه در چند قدم می‌توانید این کار را به طبیعی‌ترین شکل ممکن انجام دهید.

آموزش حرفه ای تغییر پس زمینه عکس در فتوشاپ

تغییر پس زمینه عکس در فتوشاپ را از کجا شروع کنیم؟

درست مانند هر کاربرد دیگری در فتوشاپ، تغییر پس زمینه نیز از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است و ما در این آموزش قصد داریم از ابزار انتخاب سریع یا همان Quick Selection به همراه ابزار Pen استفاده کنیم.

۱- سوژه مورد نظر خود را انتخاب کنید

از طریق منوی ابزار فتوشاپ، ابزار کوییک انتخاب سریع را انتخاب کنید یا حرف W را بر روی کیبورد فشار دهید. حالا با یک براش، داخل قسمتی که می‌خواهید سوژه را از پس زمینه جدا کنید را انتخاب کنید. این ابزار با استفاده از تفاوت میان کنتراست پس زمینه و پیش زمینه، سوژه را انتخاب می‌کند.

بنابراین در تصاویری که سوژه دارای رنگ‌ها و کنتراست کاملا متفاوتی نسبت پس زمینه است، این انتخاب دقیق‌تر انجام می‌شود، اما اگر تصویر شما دارای شباهت‌های رنگی و هاله‌های نوری مشابهی با پس زمینه باشد، این انتخاب ممکن است که چندان دقیق انجام نشود. یک ترفند در اینجا وجود دارد و آن هم این است که شما می‌توانید به جای سوژه، پس زمینه را انتخاب کنید و سپس انتخاب‌تان را معکوس کنید. برای اینکار بعد از انتخاب پس زمینه دکمه های شیفت + کنترل بر روی ویندوز و شیفت + کامند بر روی مک را فشار دهید.

۲- انتخاب خود را اصلاح کنید

بعد از اینکه انتخاب کلی سوژه را انجام دادید، حالا لازم است که انتخاب خود را دقیق‌تر انجام دهید و قسمت‌هایی که به درستی انتخاب نشده‌اند را اصلاح کنید. برای این کار داخل تصویر زوم کنید و سایز براش خود را نیز کاهش دهید. حالا بر روی قسمت‌هایی از سوژه که انتخاب نشده‌اند کلیک کنید تا به انتخاب کلی شما اضافه شود. همچنین شما می توانید با فشار دادن کلید alt و کلیک کردن در قسمت‌هایی از انتخاب، آنها را حذف کنید.

البته در نظر داشته باشید که در این مرحله نیازی نیست خیلی وسواس به خرج دهید و قسمت‌های سختی مانند موها را در مراحل بعدی اصلاح خواهیم کرد.

۳- انتخاب و تعیین ماسک

در منوی گزینه‌ها در بالای صفحه بر روی گزینه Select and Mask کلیک کنید. حالا صفحه ای که باز می‌شود به شما اجازه می‌دهد که انتخاب‌تان را اصلاح کنید و آن را به یک ماسک تبدیل کنید. در پنل Properties بر روی گزینه View Mode کلیک کنید تا بتوانید نحوه‌ای که صفحه به شما نمایش داده می‌شود را انتخاب کنید. گزینه Overlay یک انتخاب مناسب است زیرا شما می‌توانید یک رنگ کاملا متضاد با تصویر خود را مشاهده کنید و بتوانید قسمت‌های مختلف سوژه را واضح‌تر ببینید.

همچنین برای اینکه سریع‌تر بین ویو‌های مختلف جابه‌جا شوید، می‌توانید دکمه‌ی P را بر روی کیبورد فشار دهید تا سریع‌تر نماهای مختلف را ببینید و آن نمایی که آسان‌تر به شما اجازه انتخاب می‌دهد را انتخاب کنید.

۴- اصلاح نهایی انتخاب

در این مرحله جادوی اصلی رخ می‌دهد و شما می‌توانید انتخاب خود را که به بالاترین لول ممکن برسانید. در این مرحله در نوار ابزار سمت چپ می‌توانید از چندین ابزار مختلف استفاده کنید.

  • ابزار انتخاب سریع (Quick Selection): مانند قدم اول، با استفاده از آن می‌توانید به سرعت قسمت‌های بزرگی را به انتخاب قبلی خود اضافه کنید و یا بخش‌هایی را از انتخاب انجام شده حذف کنید
  • گزینه Refine Edge Brush Tool: این ابزار به طور ویژه بر روی موها و قسمت‌هایی از تصویر که دارای لبه‌های نرم‌تری هستند به کار می‌رود.
  • ابزار قلم مو (Brush): این ابزار برای قسمت‌هایی که دارای کنتراست بالا و لبه‌های کاملا تیز هستند کاربرد دارد
  • ابزار Lasso/Polygonal Lasso Tool: این گزینه به شما اجازه می‌دهد که شکل‌های هندسی‌ای را به طور دستی بکشید تا به انتخاب شما اضافه شود و یا از انتخاب شما حذف شود

در این مرحله بر روی تصویر خود بزرگ‌نمایی انجام دهید تا قسمت‌هایی مانند موها را به طور واضح ببینید. حالا می‌خواهیم قسمت‌هایی که به طور کامل انتخاب نشده‌اند، یا در انتخاب آن‌ها اضافه‌های وجود دارد و یا لبه‌های آن به شکل بسیار تیز و ابتدایی انتخاب شده‌اند را اصلاح کنیم. در این قدم از ابزار قلم مو استفاده می‌کنیم تا لبه‌ها را نرم‌تر کنیم و این موضوع برای بدن سوژه‌ها و لبه‌هایی مانند دیوارها کاربرد دارد.

سایز قلم خود را بر روی ابعاد مناسب قرار دهید و بر روی قسمت‌های مورد نظر کلیک کنید. همچنین شما می‌توانید کلید alt را بر روی کیبورد فشار دهید تا به جای اضافه کردن قسمت‌‌ها، آنها از انتخاب شما حذف شوند.

حالا ابزار Refine Edge را انتخاب می کنید تا به سراغ موها بروید و لبه‌های تیز را نرم‌تر کنید. بر روی پنل سمت راست و زیر قسمت Edge Detection، گزینه Smart Radius را تیک بزنیم. این گزینه به نرم افزار فتوشاپ امکان می‌دهد که به طور هوشمند و بدون نیاز به دخالت شما لبه‌های نرم‌تر را با لبه‌های سخت‌تر از هم تفکیک کند. شما می‌توانید شعاع تشخیص این ابزار را نیز افزایش دهید. برای این کار بعد از افزایش شعاع، دکمه P را بزنید تا به حالت قبل و بعد از اعمال افکت بروید؛ بعد از اینکه با چشمان خودتان تغییرات را دیدید، گزینه مناسب را انتخاب کنید.

حالا با انتخاب یک قلم موی نرم‌تر، قلم را بر روی قسمت‌های خارجی موها بکشید. در این مرحله می‌بینید که قسمتی از تارهای مو در حال اضافه شدن به انتخاب شما هستند. اگر از نتایج کار راضی نیستید کلید alt را نگه دارید و مجددا آن قسمت را انتخاب کنید تا از سوژه شما حذف شود.

۵- اعمال تنظیمات بیشتر

ابزار Select and Mask  دارای گزینه‌های متعدد دیگری است که تحت پنل Global Refinements لیست شد‌ه‌اند، اما ما در آموزش حرفه ای تغییر پس زمینه عکس در فتوشاپ از آنها استفاده نخواهیم کرد. البته برای اینکه کاربرد هر یک را بدانید، در لیست زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • ابزار نرم‌سازی Smooth: همانطور که از نام آن مشخص است، لبه‌های انتخاب ما را نرم‌تر می‌کند و خطوط تیز را از بین می‌برد. برای تصاویری که دارای لبه‌های واضح هستند این ابزار کاربرد دارد
  • ابزار Feather: این گزینه نیز با انتخاب یک شعاع مشخص، لبه‌های تیز را نرم‌تر می‌کند
  • ابزار Contrast: بر خلاف قبلی‌ها، این ابزار برای تیز‌تر کردن لبه‌ها به کار می‌رود و در قسمت‌هایی که تضاد مناسبی بین سوژه و پس زمینه وجود دارد، کاربرد دارد
  • ابزار Shift Edge: این گزینه پس از این که شعاع مشخصی را بر حسب تعداد پیکسل برای آن انتخاب کردید، کل انتخاب شما را چند پیکسل جابه‌جا می‌کند که این جابجایی می‌تواند به سمت داخل سوژه و یا به سمت بیرون باشد

 

۶- حذف رنگ‌های مزاحم

اگر از انتخاب خود راضی بودید، در پنل سمت راست به قسمت Output Settings بروید و تیک گزینه Decontaminate Colors را بزنید تا رنگ‌های مزاحم در انتخاب شما را حذف کند. در قسمت Output گزینه New Layer with Layer Mask را انتخاب کنید و سپس کلید OK را فشار دهید. با این کار شما به تصویر اصلی خودتان برمی‌گردید و سوژه‌ای که انتخاب کردید را به همراه یک ماسک در لایه‌ای جدید مشاهده خواهید کرد؛ حالا با حذف پس زمینه شما می‌توانید پس زمینه مد نظر خود را بر روی سوژه قبلی اعمال کنید.

۷- وارد کردن پس زمینه جدید

در این مرحله کافی است تصویری که شامل پس زمینه جدیدتان می‌شود را وارد فتوشاپ کنید. شما باید این پس زمینه را در زیر لایه قبلی که شامل ماسک و سوژه‌تان بود، قرار دهید.

با نگه داشتن کلید Space و جا به جا کردن پس زمینه می‌توانید آن را در قسمتی که دقیقا می‌خواهید قرار دهید. این کار از طریق ابزار Hand نیز امکان‌پذیر است. در ضمن اگر شما می‌خواهید ابعاد پس زمینه را کوچک و بزرگ کنید، از ابزار Free Transform استفاده کنید. برای این کار کافی است از کلیدهای Ctrl +T بر روی ویندوز و Cmd + T بر روی مک استفاده کنید.

حالا با کشیدن گوشه‌ها و اضلاع این کادر مستطیلی می‌توانید پس زمینه را تغییر سایز دهید. البته اگر دکمه شیفت را همزمان فشار دهید و گوشه‌ها را بکشید، همزمان با تغییر ابعاد، نسبت تصویر همچنان رعایت می‌شود و تصویر نهایی دفرمه نخواهد شد.

۸- هماهنگ سازی رنگ ها

تا این مرحله باید سوژه و پس زمینه‌تان به خوبی و در محلی که شما می‌خواهید قرار گرفته باشند. اما فوت کوزه‌گری تغییر پس زمینه در فتوشاپ این است که شما رنگ پس زمینه و سوژه را هماهنگ کنید تا برای چشم کاربران طبیعی‌تر به نظر برسد و مثل این نباشد که این دو عکس مربوط به دو محیط کاملا متفاوت هستند.

برای این کار، ابتدا لایه‌‌ی حاوی سوژه را انتخاب کنید و به مسیر Image > Adjustments > Match Color بروید. توجه داشته باشید که در این مرحله ممکن است که به اشتباه بر روی خود ماسک کلیک کرده باشید و حواستان باشد که دقیقا بر روی کادر خود سوژه در لایه‌ی پیش زمینه کلیک کنید.

از پنجره‌ای که باز می‌شود، به قسمت Source بروید و عکسی که می‌خواهید بر روی آن کار کنید را انتخاب کنید. در قسمت در قسمت Layer، لایه‌ای که می خواهید رنگ آن را تنظیم کنید را انتخاب کنید. شما می‌توانید رنگ پس زمینه را با سوژه هماهنگ کنید و یا سوژه را به حال و هوای پس زمینه ببرید؛ انتخاب با خودتان است.

حالا تیک گزینه Neutralize را بزنید تا هرگونه ناهماهنگی‌های رنگی از لایه‌ی مورد نظر شما حذف شود و سپس با تغییر مقدار اسلایدرهای Luminance و Intensity، پس زمینه و سوژه را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کنیم. شما می‌توانید تاثیر این افکت را از طریق اسلایدر Fade کاهش دهید تا تغییرات طبیعی‌تر به نظر برسند. همچنین با کلیک کردن بر روی گزینه پیش نمایش (Preview) می‌توانید بین حالت‌های قبل و بعد از اعمال افکت جابه‌جا شوید.

تبریک! شما موفق شدید پس زمینه عکستان را در فتوشاپ تغییر دهید

حالا همه چیز تمام است و کافی است بر روی OK کلیک کنید تا سوژه‌ی قبلی‌تان را در یک پس زمینه‌ی کاملا جدید داشته باشید. شما می‌توانید فایل نهایی را با فرمت PSD ذخیره کنید تا بعدا هم بتوانید به تمام این لایه‌های قابل ویرایش با اطلاعات و افکت‌هایی که بر روی آنها اعمال کرده‌اید دسترسی داشته باشید؛ البته ذخیره آن با فرمت‌های jpg و png نیز اجازه می‌دهد که به آسانی آن را بر روی شبکه‌های اجتماعی و محیط‌های مختلف به اشتراک بگذارید.

اگر در مرحله نهایی نیز مشاهده کردید که قسمت‌هایی از پس زمینه قبلی در تصویر باقی مانده است و یا قسمت‌هایی از سوژه به درستی انتخاب نشده‌اند، شما می‌توانید ماسک ساخته شده در لایه‌ی حاوی سوژه را ادیت کنید. برای ذخیره عکس نیز به مسیر File > Save As بروید و فرمت و محل ذخیره‌سازی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

آموزش حرفه ای تغییر پس زمینه عکس در فتوشاپ

اگر نرم افزار فتوشاپ را نداشتیم چه کنیم؟

از آنجایی که نرم افزار فتوشاپ حجم زیادی دارد و اجرای آن نیز مستلزم سخت افزار نسبتا قدرتمندی است، ممکن است که شما این نرم افزار را بر روی کامپیوتر خود نداشته باشید و از این جهت ابزارهای سبک‌تر دیگری نیز وجود دارد که به شما اجازه‌ی بهره‌گیری از کاربردهای مشابه ابزارهای فتوشاپ را می‌دهد. ما در اینجا نرم افزار GIMP را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این نرم افزار رایگان است  و برای سیستم عامل‌ ویندوز، مک و لینوکس عرضه شده است.

شما می توانید این نرم افزار کاربردی را از وبسایت رسمی GIMP برای پلتفرم مورد نظر خود به طور رایگان و مستقیم دانلود کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. لولو تحویل بده هلو دریافت کن خخخ

  2. این روزا یادگرفتن فتوشاپ از نون شب واجب تره