سیاره مریخ

تصویر برخورد سیارک با سیاره مریخ توسط ناسا شکار شد

یک سیارک در برخورد با یخ های سیاره مریخ متلاشی شده و آثار آن کاملا مشهود است. ناسا با انتشار عکسی از این برخورد، علاقمندان به نجوم را شگفت زده کرد.

ناسا اخیرا عکسی را منتشر کرده که باعث حیرت ستاره شناسان و علاقمندان به علم نجوم شده است. در این عکس شاهد برخورد یک سیارک با یخ های سیاره مریخ هستیم.

این تصویر زیبا را های‌ رایز (HiRISE) شکار کرده است. های رایز مخفف واژه های انگلیسی High  Resolution Imaging Science Experiment است که به معنای آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا می باشد.

این دوربین را می توان بزرگترین دوربین تلسکوپی عنوان کرد که به خارج از مدار کره زمین فرستاده شده است تا جاییکه قطر آینه تلسکوپ آن نیم متر می باشد. های رایز این قابلیت را دارد تا یک جسم ۳۰ سانتیمتری را از ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری تفکیک کند.

دوربین های رایز بر روی مدارگرد شناسایی سیاره مریخ (MRO – Mars Reconnaissance Orbiter) قرار گرفته است که یک فضاپیمای چند منظوره ناسا بوده و برای شناسایی و اکتشاف مریخ از روی مدار، طراحی شده ‌است. در زمانی که این مدارگرد به مدار سیاره مریخ رسید، به پنج فضاپیمای دیگر در مدار یا روی سطح آن سیاره پیوست.

مدارگرد شناسایی سیاره مریخ با هزینه 720 میلیون دلاری ساخته شد. ناسا این مدارگرد را در سال 1384 به فضا پرتاب کرد. مدارگرد شناسایی مریخ شامل مجموعه متنوعی از سازه های علمی از قبیل دوربین ها، طیف ‌سنجها و رادار هستند که برای کاوش چینه‌شناسی، کانی ها و یخ مریخ ساخته شده اند. تاکنون سامانه ارتباط از راه دور مدارگرد شناسایی مریخ از همه ماموریت‌های میان‌سیاره‌ای پیشین اطلاعات بیشتری را به زمین ارسال نموده است.

برخورد صورت گرفته با سیاره مریخ شدید بوده است

باز می گردیم به حفره ایجاده شده بر روی سیاره مریخ که حاصل یک برخورد شدید بوده است. دانشگاه آریزونا اعلام کرده که این حفره جدید بر روی سطح سیاره مریخ به خاطر برخورد سیارکی و یا شهاب سنگی بوده که با قطب جنوب سیاره مریخ برخورد داشته است. دانشگاه آریزونا تاکید دارد که برخورد صورت گرفته با لایه عظیم یخ سیاره مریخ کاملا مشهود و هویداست و آثار به جا مانده نشان دهنده یک برخورد شدید بوده است.

برخورد صورت گرفته باعث شکل گرفتن یک دهانه یا حفره شده است و دوربین های رایز با 65 کیلوگرم وزن که با هزینه 40 میلیون دلاری دانشگاه آریزونا ساخته است، موفق شده عکسی با جزییات بسیار دقیق از این حفره و برخورد را به ثبت برساند.

به نظر می رسد این برخورد عجیب با سیاره مریخ سال گذشته و بین ماه های جولای تا سپتامبر رخ داده باشد. رنگ ها و آثار بر جای مانده حکایت از یک برخورد شدید دارند که باعث متلاشی شدن یخ ها شده است و در ادامه با نفوذ به عمق پوسته مریخ باعث شده تا خاک تیره اعماق به بیرون پرتاب شود و بر روی سطح پراکنده گردد.

سیاره مریخ

البته مشاهده چنین برخوردهایی بر روی سیاره مریخ امر بی سابقه ای نیست، زیرا این سیاره به برخوردهای شدید عادت کرده است، تا جاییکه مطالعات اخیر نشان می دهد که سیاره مریخ هر ساله مجبور به تحمل 200 برخورد با سیارک های مختلف است.

رقم یاد شده با تحقیق بر روی حفره های شکل گرفته طی یک دهه گذشته بر سطح سیاره مریخ بدست آمده است که همه این تصاویر در واقع حاصل تلاش های های رایز و مدارگرد شناسایی سیاره مریخ می باشند. اما بر اساس مشاهدات صورت گرفته حفره ایجاد شده نتیجه یک برخورد جدید است.

پژوهشگران معتقدند در جریان این برخورد انفجاری عظیمی بر روی مریخ رخ داده است و تنها یک برخورد ساده نبوده است. شدت برخورد تا جایی بوده که باعث وزش بادهای ناشی از موج انفجار شده است.

عامل برخورد با قدرت و شدت تمام از یخ پوسته رد شده و خود را به اعماق مریخ رسانده است و با این کار ماسه های سیاه عمق مریخ را به بیرون پرتاب کرده است.

شایان ذکر است که دوربین های رایز تنها یکی از سه ابزار بسیار مهم و پیشرفته جا سازی شده بر روی مدارگرد شناسایی مریخ است که بر مدار سیاره مریخ می گردد. تمرکز ناسا بر روی مریخ طی سال های اخیر بیش از پیش شده است. ناسا در حال حاضر به دنبال یافتن نشانه هایی از حیات در عمق خاک سیاره مریخ است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. هولی شط به زمین نخوره

  2. این عکسا اصلا معلوم نبود چب به چیه