آلزایمر

ارتباط بین بهداشت دهان و دندان با آلزایمر تایید شد

به نظر می رسد رعایت بهداشت دهان و دندان تنها برای دندان مفید نیست، بلکه تاثیر طولانی مدت تری هم دارد. دانشمندان کشف کرده اند که بین بیماری آلزایمر و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ارتباط وجود دارد.

ارتباط بین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان با بیماری آلزایمر به نظر عجیب می آید، زیرا در نگاه اول تصور نمی شود که منطقی در پس این ارتباط وجود داشته باشد. با این وجود چنین ارتباطی توسط دانشمندان به اثبات رسیده است.

به یقین تاکنون بارها شنیده و یا خوانده اید که روش های مختلفی برای کمک به انسان برای پیشگیری از ابتلا به فراموشی و یا آلزایمر وجود دارد، اما اینکه بین بهداشت دهان و دندان و مغز ارتباطی وجود داشته باشد کاملا دور از ذهن است. با این وجود باید تاکید کنیم که چنین ارتباطی اثبات شده است.

احتمال دارد باکتری موجود در لثه عامل ابتلا به آلزایمر باشد

در واقع دانشمندان در جریان تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیده اند که وجود نوعی باکتری موسوم به Porphyromonas gingivalis در لثه انسان ارتباط مستقیمی با بیماری آلزایمر دارد. این باکتری عامل اصلی بیماری های لثه در انسان به حساب می آید.

محققان دانشگاه لوییزیانا متوجه شدند که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر این باکتری وجود دارد. آنها همچنین موفق به کشف دی ان ای این باکتری در مایع نخاعی این بیماران شدند. از سوی دیگر آنزیمی سمی به نام gingipains در مغز بیماران کشف شد که توسط این باکتری خطرناک تولید می شود. این در حالیست که در افراد سالخورده سالم و غیر مبتلا به آلزایمر سطح این آنزیم سمی به مراتب پایین تر است.

مغز افرادی که این باکتری موفق می شود به داخل آن نفوذ کند سطوح بالایی از پروتیین تاو و یوبیکیتین را نشان می دهد که این دو هم ارتباط تنگاتنگی با بیماری آلزایمر دارند.

آزمایش بر روی موش ها نشان داد که وجود این باکتری در دهان موش در نهایت سر از مغز این حیوان در می آورد. در واقع با وارد کردن این باکتری به دهان موش تنها شش هفته طول کشید تا باکتری خود را به مغز موش برساند.

دانشمندان در ادامه دریافتند که در این دسته از موش ها سلول های عصبی بیشتری می میرند و سطح پروتیین بتا آمیلویید نیز بالاتر است که مورد آخر از نشانه های ابتلا به آلزایمر می باشد.

با این وجود به هیچ عنوان نمی توان این باکتری را عامل ابتلا به آلزایمر به حساب آورد، تنها می توان مدعی بود که ممکن است این باکتری روند ابتلا به آلزایمر را تسریع ببخشد و یا به آن کمک کند. تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوان مدعی بود که این باکتری عامل ابتلا به آلزایمر است.

دانشمندان اعتقاد دارند بیماری بمانند آلزایمر بسیار پیچیده است و عوامل مختلفی در شکل گیری و تشدید آن نقش دارند، اما به نظر می رسد در این بین عوامل ژنتیکی بیشتر از دیگر فاکتورها تاثیر گذار باشند.

دانشمندان سعی کردند تا باکتری یاد شده را در مغز موش بی اثر کنند. آنها در نهایت موفق به انجام این مهم شده و با این اقدام شاهد بودند که روند تخریب سلول های مغزی و تولید پروتیین بتا آمیلویید کاهش یافت.

آلزایمر یکی از بیماری های در حال رشد در ایران و دیگر کشورهای دنیاست. متاسفانه ایران جزء کشورهایی است که بیشترین آمار ابتلا به زوال عقل را داراست. این بیماری که بیشتر در افراد سالخورده مشاهده می شود در ایران وضعیت نگران کننده ای پیدا کرده است، زیرا طبق آمار از هر 10 نفر ایرانی، یک نفر به آلزایمر مبتلاست و چنین آماری می تواند بسیار نگران کننده باشد.

از سوی دیگر چشم انداز این بیماری بسیار تیره و تار است. زیرا برآورد شده که تعداد مبتلایان به  بیماری آلزایمر یا زوال عقل تا سال 2050  به 152 میلیون نفر برسد که رشد سه برابری را نشان خواهد داد. این در حالی است که در حال حاضر تعداد مبتلایان به بیماری آلزایمر 50 میلیون نفر است.

تاکنون تلاش های دانشمندان برای یافتن درمان بیماری آلزایمر بی نتیجه بوده است. یافتن راه حلی برای مقابله با این چالش می تواند یکی از بزرگترین دستاوردهای دنیای پزشکی باشد و انسان های بی شماری را از چنگال بی رحم آلزایمر نجات دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. وای چه چیزایی ادم میشنوه

  2. هولی شط پس مسواک بزنید

  3. برای یافتن راه حلّ، باید ریشه‌یابی کرد؛ ریشۀ بسیاری از بیماریها [من‌جمله بیماریهای دهان-دندان] سوء تغذیه است که خودش اکثراً به فقر بر میگردد.
    خطرات بیماریهایی مثل دهان-دندان منحصر به آلزامیر نبوده، طیف وسیعی از امراض روان-تنی را شامل میشود؛ که علاوه بر آسیبهای فردی، تبعاتِ همگانی دارد.
    وقتی خانواده نتواند از پس هزینه‌های سرسام‌آور تحصیل فرزند برآید، البته نخواهد توانست سرنوشتی بهتر [از تحصیل] برایش رقم زند و … دور باطل فقر دامن اجتماع را گرفته، قوای کشور را بجای برنامه ریزی برای ترقی به مهار سیر قهقرایی وا میدارد.
    متأسفانه نظام پزشکی تقلیدی هم [با طفره رفتن از رسالت ذاتی‌اش] رفیق نیمه راهِ ملّت مستضعف دربرابر [گران] درمان‌هاست.
    اگر پیشگیری به از درمانست؛ پس باید:
    1. بیمۀ درمانی همۀ انواع پزشکی و پیراپزشکی را [بی استثناء] شامل شود.
    2. حدّ اقل حقوق بیش از خط فقر نسبی [نه مطلق] باشد؛ [بی هیچ بهانه‌ای] حتا اگر کار به استقراض خارجی بکشد. چرا برای سفر فرنگ رواست؟
    3. تحصیلات [پیش‌دبستانی تا فوق‌دکتری] نه تنها رایگان که FullFund باشد.
    4. فرزند کمتر، زندگی بهتر؛ شدیداً مراعات شود.
    5. از سرف بوجه شدیداً جلوگیری و مسرفین بیت‌المال به اشدّ مجازات برسند.

  4. یعنی اینای که آلزایمر دارند،مسواک نزدند🤔😁