تولید آیفون در آمریکا؟

اپل شاید هیچوقت تولید آیفون ها را به خاک آمریکا نیاورد

بعید به نظر می‌رسد اپل بخواهد تولید آیفون های خود را به خاک آمریکا ببرد. دلیل ما برای این حرف،‌ گزارش تازه‌ی نیویورک تایمز است که در ادامه می‌توانید بخوانید.

در طول سالیان اخیر، رئیس جمهور دونالد ترامپ شرکت‌های فناوری آمریکایی را ترغیب به بازگشت به خاک ایالات متحده کرده و اپل، یکی از آن دسته شرکت‌هاییست که برای این کار انگیزه دارد. اگر بخواهیم منصفانه باشیم، اپر تلاش‌هایی را برای تولید محصولاتش در خاک آمریکا، نظیر تولید مک پرو 2013 انجام داده است؛ اما به گزارش نیویورک تایمز اپل شاید هیچکاه تولید آیفون های خود را به آمریکا منتقل نکند!

تولید مک پرو، تجربه‌ای خوب برای منتقل نکردن تولید آیفون ها به خاک آمریکا

مک پرو که چندین سال پیش معرفی شد، نمایانگر طراحی جدیدی از سیستم مک پرو اپل بود. با این حال عرضه‌ی این سیستم به تاخیر افتاد و این تنها یک دلیل داشت. اینطور به نظر می‌رسد که دلیل این تاخیر، عدم توانایی یکی از کمپانی‌های تحت امر اپل در تولید تعداد مورد نیاز پیچ‌های مخصوص مک پرو بوده است. ظاهرا این شرکت تنها قادر به تولید روزانه 1000 پیچ بوده که همین امر اپل را مجبور به تاخیر در عرضه‌ی کامپیوتر خود کرده است.

این مقدار تولید را وقتی در مقابل کارخانه‌های چینی که قادر به تولید تعداد قابل توجهی پیچ در روز هستند، قرار می‌دهیم، جالب است. کارخانه‌های چینی قادر به تولید 28 هزار پیچ در هر روز هستند که می‌توانند در 22 مرحله تحویل، هر بار 1200 پیچ را به مشتریان خود تحویل دهند. اپل همچنین خود کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی مذکور را تصاحب کرد تا بتواند با تمام توان، نیازهای اپل را در زمینه‌ی پیچ‌های محصولاتش برطرف کند.

اساسا این گزارش نشان می‌دهد که در زمینه‌ی تولید، چین می‌تواند اغلب کشورها (حتی ایالات متحده) را چه از نظر مقیاس و قیمت، شکست دهد. البته گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد اپل قادر است علاوه بر چین، از دیگر کشورها نظیر هند و ویتنام نیز برای دور زدن پرداخت تعرفه‌های گمرکی استفاده کند. با این حال بعید به نظر می‌رسد اپل با وجود قیمت‌های تمام شده‌ی پایین چین، به طور کامل قید تولید در خاک این کشور پهناور را بزند.

البته هزینه‌ی بسیار پایین تمام شده برای اپل در گذشته، دلایل غیر اخلاقی را نیز درون خود داشته است. به طور مثال ما شنیده بودیم که شرکای تجاری این کمپانی اقدام به فریب کارمندان خود یا استخدام کارگران زیر سن قانونی می‌کنند. صرف نظر از این قضیه، آیا هنوز هم دلایلی وجود دارد که بتوان شرکت‌ها را متقاعد کرد تا تولید محصولاتشان را با هزینه‌ای بیشتر، در خاک آمریکا انجام دهند؟