لپ تاپ هواوی میت بوک 13

بررسی لپ تاپ هواوی میت بوک 13 ؛ دومین مبارز هواوی برای بازار شلوغ لپ تاپ‌ها

لپ تاپ هواوی میت بوک 13 (Huawei MateBook 13) در نمایشگاه CES 2019 معرفی شد. حال در این مقاله می‌خواهیم تجربه‌ی استفاده‌ی چند هفته‌ای و بررسی لپ تاپ جدید هواوی را در اختیار شما قرار دهیم.

سال گذشته هواوی یک لپ تاپ عالی به نام میت بوک ایکس پرو را عرضه کرد. آن لپ تاپ نه تنها در تمامی موضوع‌های مهم (قدرت، حمل و نقل، طراحی، کیفیت ساخت، کیبورد، ترک پد و حتی عمر باتری) برای یک کامپیوتر عالی بود، بلکه از نظر قیمتی نیز در شرایط مناسبی قرار داشت و با قیمتی صدها دلار کمتر از دیگر لپ تاپ های ویندوزی هم رده‌ی خود یا حتی مک بوک‌های اپل روانه‌ی بازار شد. میت بوک ایکس پرو خیلی راحت توانست محبوب شود و یکی از بهترین لپ تاپ‌های سال 2019 لقب بگیرد. حالا شش ماه از عرضه‌ی آن گذشته و هنوز هم یکی از بهترین گزینه‌های بازار است.

اما حالا هواوی از یک لپ تاپ جدید رونمایی کرده است. هواوی میت بوک 13 نام لپ تاپ جدید این شرکت است که در نمایشگاه CES 2019 رونمایی شد و موفق شد خیلی زود از بررسی‌های Amazon‌ و Newegg، امتیاز بالایی را به دست آورد. این لپ تاپ حتی جوایزی را نیز برای هواوی از این نمایشگاه با خود به چین سوغاتی برد. هواوی در این لپ تاپ دیگر از پسوند “Pro” استفاده نکرده و قیمت کمتر 999 دلاری را برای نسخه‌ی ابتدایی و 1299 دلاری را برای نسخه‌ی آپگرید شده‌ی آن در نظر گرفته است. با این حال، برخی از قابلیت‌هایی که در میت بوک سال گذشته بود، دیگر در این نسخه حضور ندارند تا ما آن را چندان هم نسخه‌ی جدیدتری از این لپ تاپ ندانیم. ظاهرا هواوی می‌خواهد گزینه‌های مختلفی را برای ارائه در بازار داشته باشد.

هواوی میت بوک 13 – Huawei MateBook 13

لپ تاپ هواوی میت بوک 13

مزایا و معایب

مزایا

  • کیفیت ساخت عالی
  • کیبورد و ترک پد مناسب
  • طراحی جمع و جور با نسبت صفحه 3:2
  • پردازنده قدرتمند به علاوه پردازشگر گرافیکی مستقل

معایب

  • عمر باتری کمتر از متوسط
  • درگاه‌های USB-C محدود
  • فاقد پشتیبانی از تاندربولت 3
  • سنسور روشنایی اتوماتیک بیش از حد تهاجمی

از نظر طراحی، هواوی میت بوک 13 بسیار شبیه به مدل سال گذشته است و این به معنای شباهت زیاد با مک بوک ایر و مک بوک پرو اپل خواهد بود. این لپ تاپ به شاسی‌های فلزی با رنگ‌های خاکستری تیره یا نقره‌ای تجهیز شده، وزن آن 1.3 کیلوگرم است و ضخامت آن تنها 0.59 اینچ خواهد بود. از همه جذاب‌تر ضخامت این دیوایس است. در حالی که لپ تاپ جدید هواوی هم عمق با مک بوک ایر است، آن به لطف حاشیه‌های نازک و نبود اسپیکر در بالای بدنه، سه چهارم یک اینچ نازک‌تر است. اسپیکر این لپ تاپ،‌ در قسمت زیرین آن قرار دارد. در نتیجه، صدای استخراج دشه از MateBook 13 هواوی به جذابیت میت بوک ایکس پرو، مک بوک ایر یا مک بوک پرو نیست؛ اما کیفیت صدا و وسعت آن مناسب است.

لپ تاپ هواوی میت بوک 13

لپ تاپ جدید هواوی به طرز شگفت انگیزی جمع و جور است: بیش از آنکه بخواهید احساس کنید یک لپ تاپ 13 اینچی با کیبورد فول سایز و یک ترک پد بزرگ را حمل می‌کنید، تصور می‌کنید که یک تبلت سرفیس پرو با کیبورد متصل به آن را در دست دارید.

لپ تاپ هواوی میت بوک 13

نمایشگری با وضوح خوب

نمایشگر لمسی 13 اینچی این لپ تاپ کوچک‌تر از پنل 13.9 اینچی در میت ایکس پرو است و وضح آن نیز به جای 3K، حالا به 2K‌ رسیده است. من در بررسی انجام گرفته، مشکلی با وضوح یا دقت رنگ این دیوایس نداشتم و نسبت ابعاد 3:2 آن لذت‌بخش است؛‌ اما متاسفانه تنظیم نور خودکار صفحه با دقت کار نمی‌کند و گاهی سطح روشنایی را به قدری می‌رساند که قابل استفاده نیست. من معمولا تنظیم خودکار را خاموش می‌کنم و با کلیدها تنظیم روشنایی که روی کیبورد قرار دارد، به صورت دستی آن را تنظیم می‌کنم. زمانی که تنظیم خودکار غیرفعال باشد و روشنایی در بالاترین سطح خود یعنی 300 نیت قرار داشته باشد، شدت روشنایی این صفحه مشابه لپ تاپ‌های بالارده بوده و مدل مک بوک ایر بهتر است، اما باید آن را پس از مک بوک پرو قرار دهیم.

لپ تاپ هواوی میت بوک 13

درگاه‌هایی با محدودیت‌های عجیب

بهترین تغییری که هواوی در این لپ تاپ اعمال کرده، جابجایی وبکم از قرار گرفتن زیر یک کلید مخفی کیبورد، به بالای نمایشگر است. هرچند این قابلیت باعث خاص‌تر شدن میت بوک ایکس پرو شده بود، اما از آنجایی که انگشتان دست روی کیبورد قرار می‌گیرند، در نتیجه دائم انگشتان شما جلوی وبکم مانور می‌دهد و این اصلا برای یک مکالمه‌ی تصویری مناسب نیست.

هواوی میت بوک 13 از یک کیبورد بسیار شبیه به کیبورد میت بوک ایکس پرو بهره می‌برد که ارائه کننده‌ی کلیدهایی با حس و جنبشی عالی، نور پس زمینه و یک دکمه‌ی پاور است که به عنوان یک اسکنر اثر انگشت برای وارد شدن به ویندوز از طریق Windows Hello مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترک پد زیر کیبورد نیز بزرگ و عالی است و می‌تواند هم برای استفاده تک انگشتی و هم ژست‌های حرکتی چند انگشتی، در اختیار کاربران قرار داشته باشد.

درست نظیر مک بوک ایر، میت بوک هواوی از دو درگاه USB-C بهره می‌برد، گرچه آن‌ها از تاندربولت 3 پشتیبانی نمی‌کنند. درگاهی که در سمت چپ قرار دارد از انتقال اطلاعات و شارژ پشتیبانی می‌کند و نمی‌توان از آن به عنوان خروجی ویدیویی استفاده کرد؛ این درحالیست که درگاه سمت راست از انتقال اطلاعات پشتیبانی می‌کند و می‌تواند از آن به عنوان یک خروجی ویدیویی استفاده کرد، اما خبری از پشتیبانی آن از انتقال شارژ نیست. این بدان معناست که شما نمی‌توانید هواوی MateBook 13 را از طریق یک کابل واحد هم به یک نمایشگر خارجی و هم به یک شارژر وصل کنید. این قابلیتیست که اغلب لپ تاپ‌های مجهز به درگاه USB-C ارائه می‌کنند. در این مدل همچنین خبری از درگاه USB-A نیست، اما هواوی یک هاب کوچک شامل درگاه USB-A، درگاه HDMI و VGA را در داخل جعبه‌ی دیوایس قرار داده است.

لپ تاپ هواوی میت بوک 13

مشخصات فنی

زیر قاب، میت بوک جدید از یک پردازنده چهار هسته‌ای Core i5 یا i7، رم 8 گیگابایتی و حداکثر 512 گیگابایت حافظه‌ی داخلی قدرت می‌گیرد. مدل 1299 دلاری Core i7 که ما آن را  بررسی کردیم شامل یک کارت گرافیک مجزای Nvidia MX150 نیز بود که می‌توانست برخی از بازی‌های نسبتا سبک را به خوبی اجرا کرده و از پس ویرایش عکس و  ویدیو برآید. البته قطعاتی که زیر قاب این لپ تاپ استفاده شده، قوی‌تر از مک بوک ایر است و می‌تواند عملکرد بهتری را در استفاده‌ی روزمره‌ی ارائه کند.

لپ تاپ هواوی میت بوک 13

من خیلی راحت بین کروم با ده‌ها تب باز، ایمیل، ورد،‌ توییتر و دیگر وظایف فعال، بدون آنکه کوچک‌ترین مشکلی وجود داشته باشد جابجا می‌شدم. البته من امیدوارم یک نسخه با رم 16 گیگابایتی برای وظایف سنگین‌تر و گزینه‌ای برای اتصال LTE نیز به زودی عرضه شود. لپ تاپ هواوی میت بوک 13 یک لپ تاپ فاقد فن نیست، اما جالب توجه است که چگونه فن‌های آن بدون صدا کار می‌کنند! در اغلب مواقع دیوایس خنک و آرام است. تنها زمانی صدای فن‌ها را می‌توانید بشنوید که بازی‌هایی از قبیل Star Wars Battlefront را اجرا می‌کنید یا درحال استخراج عکس‌هایی با سایز بزرگ از Adobe Lightroom هستید.

متاسفانه، در حالی که مشغول لذت بردن از عملکرد خوب این لپ تاپ بودم، به هیچ عنوان حواسم به عمر باتری آن نبود. در حالی که عمر باتری MateBook X Pro متوسط بوده و در حدود 7 الی 8 ساعت می‌توانید از آن در شرایطی خاص استفاده کنید، اما مدت زمان بین هر بار شارژ کردن MateBook 13 حدودا 5 ساعت است. بنابراین این لپ تاپ می‌تواند تنها چند ساعت از یک روز کامل را بدون نیاز به شارژ دوباره، به شما خدمت رسانی کند.

تنها مشکل این لپ تاپ، این است که نباید آن را با مدل ایکس پرو مقایسه کرد. بدون در نظر گرفتن این مقایسه، هواوی میت بوک 13 با عملکردی خوب،‌یک نمایشگر عالی، یک کیبورد و ترک پد مناسب و همچنین ابعادی کاملا جمع و جور، گزینه‌ی بسیار خوبی برای خرید یک لپ تاپ جدید در سال 2019 است. بزرگ‌ترین نقص این لپ تاپ، عمر باتری پایین‌تر از متوسط و درگاه‌های USB-C‌ محدود آن است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. کی میگه باتریش ضعیفه اتفقا درسته از ایکس پروو ضعیف تره ولی با 15 دقیقه شارژ می توانه 2 ساعت بمونه
    و 10 ساعت با شارژ کامل دوام میاره
    لطفا تجدید نظر کنید…

  2. این لپ تاپ بازی های سنگین رو هم اجرا میکنه درسته؟!

  3. قیافه جذابی هم داره

  4. سال دیگه این بازارم میگیره