استفاده از CDN

آموزش استفاده از CDN – سی دی ان برای افزایش سرعت وب سایت

با استفاده از شبکه توزیع محتوا یا سی دی ان می‌توان سرعت وب سایت خود را بهبود بخشید که به صورت مستقیم و غیر مستقیم مزایای زیادی دارد. در این مطلب به آموزش استفاده از CDN خواهیم پرداخت.

افزایش سرعت وب سایت برای بالا بردن سطح کاربرد آن ضروری است. کاربران بی‌صبر امروزی، در صورتی که برای باز شدن وب سایت، دریافت نتیجه جستجو درون آن یا لاگین کردن، بیش از چند ثانیه معطل بمانند، خیلی زود صفحه را ترک کرده و به سراغ دیگر وب سایت‌ها می‌روند. با استفاده از CDN می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

یکی دیگر از مزیت‌های بالا بردن سرعت بارگذاری و واکنش وب سایت به درخواست‌های کاربران، بهبود رتبه آن در گوگل است، چیزی که مراد دل هر مدیر وب سایت محسوب می‌شود! به عنوان دو فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذار در سرعت بارگذاری وب سایت، باید به کیفیت و مکان جغرافیایی سروری که فایل‌های وب سایت روی آن سوار شده‌اند، اشاره کرد.

استفاده از CDN

شبکه توزیع محتوا یا سی دی ان، یکی از بهترین راهکارهای موجود برای بالا بردن سرعت بارگذاری وب سایت است. متاسفانه به خاطر پیچیدگی نحوه استفاده از CDN بسیاری از مدیران قید آن را زده و به سراغ دیگر راهکارها می‌روند، حال آن که تاثیر بهره بردن از شبکه توزیع محتوا به مراتب بیشتر است. در این مطلب ابتدا بیشتر با سی دی ان آشنا شده و سپس نحوه به کار بستن آن در یک وب سایت وردپرسی را آموزش خواهیم داد.

توصیف شبکه توزیع محتوا

به طور ساده، یک سی دی ان، مجموعه‌ای از سرورهای هاستینگ قرار گرفته در سرتاسر دنیا است. کپی‌هایی از فایل‌های وب سایت و دیتای مربوط به آن، در کل شبکه موجود است. به عبارتی هر سرور فیزیکی، یک کپی از داده‌های مربوط به وب سایت را دارا است.

استفاده از CDN

وقتی کاربری برای مشاهده یا دریافت سرویس از وب سایت شما اقدام می‌کند، شبکه توزیع محتوا قادر است نزدیکترین سرور به کاربر درخواست‌کننده را پیدا کند و فایل‌ها را از آنجا تحویل وی بدهد. فرض کنید یک سرور فیزیکی از شبکه توزیع محتوای ما در فرانسه، دیگری در آمریکا و سومین مورد در امارات قرار دارد. کاربری که با آی پی ایران از وب سایت درخواست سرویس می‌کند، سرور واقع در امارات به او سرویس خواهد داد.

به عنوان مهم‌ترین مزیت استفاده از سی دی ان باید به کاهش سرعت واکنش وب سایت نسبت به درخواست‌های کاربران اشاره کرد، چرا که هر سوال، از کش روی نزدیک‌ترین سرور پاسخ داده خواهد شد. از طرفی حین استفاده از شبکه توزیع محتوا، فایل‌های وب سایت روی چند سرور سوار می‌شوند، به همین دلیل قابلیت اطمینان آن بالا رفته و انعطاف‌پذیری افزایش پیدا می‌کند. هر دو ویژگی یاد شده سبب می‌شوند احتمال از دست دادن کاربران و موقعیت‌های فروش به خاطر سرعت پایین بارگذاری وب سایت به حداقل برسد.

پیش از استفاده از CDN بهتر است درباره انواع آن تحقیق کرده و مورد مناسب بر اساس سیاست کاری خود را پیدا کنید. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • پروتکل‌های سرویس محتوا (Content Service Protocols): این‌ها، شبکه‌های مدیریت و میزبانی شده برای نگهداری محتوای وب سایت‌ هستند. سرویس‌های سی دی ان معرفی شده در این مقاله،‌ همه نمونه‌ای از Content Service Protocols محسوب می‌شوند.
  • شبکه‌های نظیر به نظیر (Peer-to-Peer (P2P) Networks): این شبکه‌ها بین کامپیوترهای شخصی برقرار شده و برای میزبانی یک وب سایت مناسب نیستند. بیت تورنت (BitTorrent)، نمونه‌‌ای از یک شبکه P2P است.
  • شبکه‌های خصوصی (Private Networks): در صورت نیاز می‌توان شبکه توزیع محتوای خود را ایجاد کرد. این کار به معنی راه‌اندازی و مدیریت یک کلاستر متشکل از چندین سرور واقع در نقاط مختلف دنیا است. تنها زمانی راه‌اندازی یک شبکه خصوصی به این شیوه منطقی محسوب می‌شود که روزانه مجبور به سرویس‌دهی همزمان به میلیون‌ها کاربر از سراسر جهان باشید.

روی هم رفته، در زمان بحث درباره استفاده از CDN برای وب سایت‌ها، به اولین نوع اشاره می‌کنیم. اما چگونه باید یک شبکه توزیع محتوا را برای یک وب سایت وردپرسی راه‌اندازی کنیم؟

راه‌اندازی و استفاده از CDN

نصب سی دی ان برای یک وب سایت عادی (و نه یک سرویس‌دهنده اینترنتی بزرگ) کار راحتی است، مخصوصا اگر وب سایت با سیستم مدیریت محتوای وردپرس ایجاد شده باشد.

استفاده از CDN

در بیشتر مواقع، می‌توان بعد از نصب یک پلاگین، همه تنظیمات را روی حالت پیش‌فرض رها و شبکه توزیع محتوای خود را در عرض چند دقیقه راه‌اندازی کرد. در غیر این صورت احتمالا برای فراهم شدن امکان استفاده از CDN نیازمند برقراری تماس با شرکت پشتیبان هاستینگ خود خواهید بود.

پیش از اضافه کردن سی دی ان به وب سایت، فراموش نکنید نیازمند دسترسی به داشبورد وردپرس با استفاده از حساب کاربری ادمین (مدیر کل) هستید. قدم بعدی، یافتن راهی برای خرید یک سی دی ان است.

قدم اول: یافتن یک تامین‌کننده CDN و خرید از آن

استفاده از CDN

اولین گام، یافتن یک سرویس‌دهنده مناسب است. اگر سی دی ان دریافت شده فاقد کیفیت کافی باشد، تاثیر قابل توجهی روی سرعت وب سایت نخواهد گذاشت. با گشت و گذار در وب، راهکارهای پولی و رایگان زیادی پیدا خواهید کرد. دو نکته مهم برای انتخاب سرویس‌دهنده سی دی ان وجود دارد:

  • انتخاب یک شرکت هاستینگ وب، که یک سی دی ان را به عنوان بخشی یکپارچه از سرویس خود ارائه می‌کند. با این کار دیگر درگیر دو سرویس‌دهنده نبوده و هاستینگ وب سایت و سی دی ان آن را از یک شرکت دریافت کرده‌اید. به عنوان نمونه باید به WP Engine اشاره کرد.
  • انتخاب یک ارائه‌کننده سی دی ان ثانویه و سپس پیکربندی اتصال بین هاست وب سایت و شبکه توزیع محتوای آن به صورت دستی

در صورت استفاده از راهکار اول، کافی است تنظیمات حساب کاربری خود در وب سایت سرویس‌دهنده را به‌روزرسانی کرده و از فعال‌سازی CDN برای آن مطمئن شوید. راهکار دوم دردسر بیشتری دارد، به طوری که باید ابتدا با جستجو در وب یا پرس و جو از دیگران، یک ارائه‌دهنده خدمات سی دی ان پیدا کرده و سپس هاست وب سایت و شبکه توزیع محتوای تهیه شده را یکپارچه کنید.

استفاده از CDN

ارائه‌کنندگان سی دی ان معروف زیادی در دنیا وجود دارد. به عنوان نمونه باید به Cloudflare اشاره کرد که استفاده از CDN را به صورت رایگان فراهم می‌کند. سایر سرویس‌دهندگان مطرح دنیا در این زمینه MaxCDN ،Amazon CloudFront ،Amazon S3 و CoralCDN هستند. بعد از پشت سر گذاشتن این مرحله، باید به سراغ انجام تنظیمات در وب سایت وردپرسی خود بروید.

قدم دوم: آماده‌سازی وب سایت وردپرسی

خوشبختانه به خاطر استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس، یکپارچه‌سازی وب سایت و سی دی آن تقریبا راحت است. اگرچه در برخی مواقع می‌توان به صورت دستی اقدام به راه‌اندازی و استفاده از CDN کرد، اما با بهره گرفتن از دو پلاگین وردپرسی، فرآیند به مراتب ساده‌تر خواهد شد. از بین دو ابزار پرکاربرد موجود، کار با WP Super Cache ساده‌تر است. اگر با نحوه نصب افزونه در وردپرس آشنا نیستید، از مطلب زیر استفاده کنید.

افزونه WP Super Cache

حتی بدون استفاده از CDN نیز این پلاگین با کش کردن فایل‌های اچ تی ام ال استاتیک در هر زمان ممکن، سرعت وب سایت را بهبود می‌بخشد. به این ترتیب فشار روی سرور کاهش پیدا می‌کند، چرا که مجبور نیست برای هر درخواست، یک مرتبه کل فایل‌های وب سایت را از ابتدا تا انتها تحلیل کند. این افزونه همچنین به وسیله ارسال درخواست برای فایل‌های وب سایت به صورت مستقیم، با هر سی دی ان به راحتی یکپارچه می‌شود.

استفاده از CDN

برای دست پیدا کردن به تنظیمات حرفه‌ای‌تر، می‌توانید از افزونه W3 Total Cache استفاده کنید. در این ابزار دست مدیر وب سایت برای کنترل نحوه کش کردن و همچنین پیکربندی و استفاده از CDN بازتر است. از نظر کارایی، این افزونه با WP Super Cache برابری می‌کند. نخستین افزونه، مختص مدیرانی بود که می‌خواهند بدون سر و کله زدن با تنظیمات پیشرفته، با کش کردن فایل‌ها و بهره گرفتن از سی دی ان، سرعت وب سایتشان را افزایش بدهند.

بعد از نصب یکی از این دو افزونه، آن را روی وردپرس فعال‌ کنید. قدم سوم، مربوط به اتصال بین وب سایت و شبکه توزیع محتوا است.

قدم سوم: اتصال CDN انتخاب شده به وردپرس

نحوه انجام این کار بستگی به ابزار مورد استفاده دارد. ابتدا باید به بررسی مراحل فعال‌سازی احتمالی سی دی ان پیش از استفاده از آن بپردازید. به عنوان نمونه، Cloudflare در وب سایت خود به طور مفصل درباره راه‌اندازی و استفاده از CDN توضیح داده و حتی یک پلاگین منحصربه‌فرد نیز ارائه کرده است.

با مطالعه آن‌ها، از همگام بودن فایل‌های وب سایت بین سرورهای شبکه توزیع محتوای خود مطمئن خواهید شد. فراموش نکنید عدم پیکربندی صحیح سی دی ان، دردسرهای زیادی همچون عدم همگام بودن اطلاعات ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب کاربری که توسط سرور واقع در آمریکا سرویس‌دهی می‌شود، در مقایسه با کاربر دریافت‌کننده اطلاعات از سرور امارات، وب سایت را به شیوه‌ای دیگر با محتویات متفاوت مشاهده خواهد کرد! اگر از نحوه انجام تنظیمات مطمئن نیستید، با ارائه‌کننده سرویس تماس بگیرید.

بعد از این که فایل‌های وب سایت روی تمامی سرورهای شبکه توزیع محتوا قرار گرفت و به‌هنگام شد، می‌بایست تنظیمات لازم روی ورپرس را انجام دهید تا از این پس به جای هاست عادی، سی دی ان را برای دریافت محتوا و سپس ارائه به کاربر فراخوانی کند. کاربرد افزونه‌هایی همچون WP Super Cache و W3 Total Cache اینجا مشخص می‌شود.

در زمان استفاده از WP Super Cache، ابتدا در داشبورد وردپرس به مسیر Settings > WP Super Cache بروید. زیر تب CDN، گزینه Enable CDN Support را فعال کنید. در نهایت آدرس اینترنتی (URL) مربوط به سی دی ان را در فیلد Off-site URL قرار داده و تنظیمات را ذخیره کنید.

استفاده از CDN

استفاده از CDN در زمان کار با افزونه W3 Total Cache کمی پیچیده‌تر است. در صورت دریافت سرویس از MaxCDN، کار با این افزونه به مراتب راحت‌تر خواهد شد، چرا که برای اتصال به سی دی ان دریافت شده از دیگر ارائه‌کنندگان، نیازمند نصب یک افزونه دیگر نیز هستیم. برای انتخاب گزینه‌های تنظیمات افزونه W3 Total Cache ابتدا با بخش پشتیبانی شرکت ارائه‌کننده سی دی ان مشورت کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. ممنون بابتت مطالب خوبتون .

  2. حالا چرا خودتون از CDN استفاده نمیکنید؟

    • شما باید متوجه شی؟
      از کجا میدونی استفاده نمیکنن!
      سرعت باز شدن گجت اینقدر خوبه که فکر کنم دارن سی دی ان ولی درباره نداشتنش مطمئن نیستم

      • ما ایرانی ها تا کی میخوایم در مورد چیزی که دانشش رو نداریم، همچنان با اعتماد به نفس نظر بدیم؟!!!!
        حتما میدونم استفاده نمیکنن که گفتم!!! لطفا شما هم در مورد چیزی که اطلاع نداری نظر نده.

  3. مثلا چ روش های بهتری؟ اینم چیزی کم نداشت ک

  4. بابت این مطلب مفید ممنون …

  5. روش های بهتر از اینم هست